Fjæsing
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-02-07 16:53

Jeg har fået nogle fjæsinger der nu ligger i fryseren - nogle gode forslag
til hvad jeg kan lave med dem?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kent

Dato : 16-02-07 23:09

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået nogle fjæsinger der nu ligger i fryseren - nogle gode forslag
> til hvad jeg kan lave med dem?

Du kan jo altid sætte dem fast på svigermors røv

Nææh - jeg har godt nok aldrig hørt om retter med fjæsinger,
men held og lykke.

Kent.

Fra : Lars Holst

Dato : 17-02-07 00:03

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> said in

> Jeg har fået nogle fjæsinger der nu ligger i fryseren - nogle gode
> forslag til hvad jeg kan lave med dem?

Det er da en dejlig spisefisk.
Lav den som knurhaner laves.

--
Lars Holst

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 17-02-07 01:38

Stegt fjæsing med kold spinatsovs og gulerødder
4 personer

Du skal bruge: 600 g fjæsingfileter
1 dl hvedemel
1/4 tsk. salt
20 g smør

Kold spinatsovs
450-500 g frossen, hakket spinat
1/2 tsk. salt
1 dl syrnet fløde 9%
2 dl A38
1 tsk. fransk sennep
salt og peber
1/4 citron

Tilbehør:
1,2 kg kartofler
400 g gulerødder
Sådan gør du: Sæt kartoflerne over at koge i letsaltet vand.
Damp spinaten i en gryde, til al væsken er dampet væk. Tilsæt salt, og lad
spinaten køle af. Bland syrnet fløde 9% og A38 med fransk sennep, og rør den
afkølede spinat i blandingen. Smag til med salt, peber og citronsaft, og
stil spinatsovsen i køleskab til servering.
Skær gulerødderne i grove stave, og damp dem i letsaltet vand, til de lige
akkurat er møre efter ca. 5 minutter.
Bland hvedemel og salt, og vend fjæsingfileterne i blandingen. Steg
fiskefileterne sprøde i smør på en pande i ca. 3 minutter på hver side.
Servér de sprødstegte fjæsingfileter med lune kartofler, kold spinatsovs og
de dampede gulerodsstave til.

Forslag til andre fisk: Filet af rødspætte, hvilling og helleflynder.
Kilde: Steno Diabetes Center / Fødevaredirektoratet

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-02-07 10:23

Frank Løkkegaard wrote:

> Jeg har fået nogle fjæsinger der nu ligger i fryseren - nogle gode forslag
> til hvad jeg kan lave med dem?

Hvordan håndterer man sådan et kræ? De par gange jeg selv har fanget
fjæsinger har de fået lov at beholde krog og frihed.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Peter X

Dato : 17-02-07 14:22

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan håndterer man sådan et kræ? De par gange jeg selv har fanget
> fjæsinger har de fået lov at beholde krog og frihed.

Giften sidder i den piggede rygfinne og i brystfinnerne. Vær varsom med dem.
Jeg er ikke klar over om de afgiver gift når de ikke er levende.
Evt. stik er møgubehageligt, men relativt ufarligt. Hvis man fx bliver
stukket i hånden er den bedste behandling at holde hånden i meget varmt vand
(så varmt man kan holde ud).

Halestykkerne er en delikatesse ristet på panden eller ovnbagt. Fjæsingerne
er som regel meget små, så det er en stor opgave at filletere nok til en
middag. Til gengæld kan man fange hundredevis af dem ved kysterne i især
Kattegat om sommeren, så der er ikke mangel på råvarer.

Fjæsinger forveksles ofte med knurhaner, men det betyder intet (bortset fra
giften) - de er nemlig lige delikate.

M.v.h.

Fra : M.N,

Dato : 19-02-07 14:40

En Fjæsing...... også kaldet en Køvenhavner er dum, grim og ingen nøt'
til...grav dem ned..

Fra : Max

Dato : 19-02-07 14:57

Hej

> En Fjæsing...... også kaldet en Køvenhavner er dum, grim og ingen nøt'
> til...grav dem ned..

Nej, en københavner er en Ulk, og det er en helt anden fisk, som faktisk
smager ganske glimrende hvis man kan få fat i store eksemplarer.

Mvh Max

Fra : Ole Laursen

Dato : 20-02-07 11:52

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej

> Nej, en københavner er en Ulk, og det er en helt anden fisk, som faktisk
> smager ganske glimrende hvis man kan få fat i store eksemplarer.

Som jeg husker min tid som lystfisker, så er det let nok at få fat i
hvad der ser ud til at være en stor fisk. Det hele sidder desværre
bare i kæften.

Der er nok en sammenhæng med navngivningen der.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-02-07 16:16

"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare i kæften.
>
> Der er nok en sammenhæng med navngivningen der.

Det er uden tvivl rigtigt, men de kæmper nu så godt at man tror man har
fanget en kæmpe fisk selvom det bare er en 25 cm ulk.

Steen.

Fra : Max

Dato : 22-02-07 19:07

Hej Steen

> Det er uden tvivl rigtigt, men de kæmper nu så godt at man tror man
> har fanget en kæmpe fisk selvom det bare er en 25 cm ulk.

I det hele taget en underlig fisk, kæmpe kæft, store finner og en
enorm mave, og så er der kun kød på det stykke der ligger
bag mavesækken.

--
Mvh Max

Fra : ASKF

Dato : 26-02-07 01:04

Max ytrede sig i <45dddb80$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

>Hej Steen

>I det hele taget en underlig fisk, kæmpe kæft, store finner og en
>enorm mave, og så er der kun kød på det stykke der ligger
>bag mavesækken.

Ja, men det meste kan alligevel anvendes. Tag halen til spisning, ud med
indvolde og kog så en glimrende suppe eller fond på resten.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-02-07 14:54

"M.N," <virkerikke@c.dk> writes:
>En Fjæsing...... også kaldet en Køvenhavner er dum, grim og ingen nøt'
>til...grav dem ned..

Sikke da noget vås -det er ikke fjæsingen man giver denne betegnelse men
derimod en ulk. Fjæsingen er en glimrende men overset spisefisk.
Jeg lavede dem som Pernille foreslog - det var godt!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-03-07 23:32

Frank Løkkegaard skrev i
fc.0073fb6b07da59f90073fb6b07da59f9.7da5a02@net.dialog.dk dette:
> Jeg har fået nogle fjæsinger der nu ligger i fryseren - nogle gode
> forslag til hvad jeg kan lave med dem?

Meget velegnede til fiskesuppe.

vh
Jan