returafgift?
Fra : Max Andersen

Dato : 19-02-07 23:06

Nu læste jeg indlægget omkring returafgift, som nogle tjener mange penge
på, men jeg har ringet til SKAT idag, og de nævnte følgende:

returafgift er 64% af gennemsnits salgspris hos forhandlere og private,
SAMT en ekstra "ukendt" afgift på 15% som er en slags ekstraafgift
udover de 170kr., man skal betale for returafgiftsbehandling.

Nogen Så er vi jo på en pris der hedder ca. 49% af salgsprisen, og så
mindsker det jo fortjenesten ret voldsomt, skulle man mene.

Er det noget nyt der er kommet efter der har været fokus i medierne,
eller er det bare en "normal" ekspeditionsafgift der "næsten" stemmer
overens med arbejdsbyrden ved behandling af en returafgift?

Max

Fra : MKS - 74

Dato : 19-02-07 23:29

On Mon, 19 Feb 2007 23:06:12 +0100, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

>Er det noget nyt der er kommet efter der har været fokus i medierne,
>eller er det bare en "normal" ekspeditionsafgift der "næsten" stemmer
>overens med arbejdsbyrden ved behandling af en returafgift?

Der er noget du har misforstået, de 15% skal fratrækkes den beregnede
reg. afgift og hvis man som estimat anvender 64% af (vurderet) alm.
gennemsnitshandelspris, kan der således tilbagebetales 0,64*0,85 =
0,544 af den vurderede handelspris, dertil skal man så lægge det beløb
køretøjet kan sælges til i udlandet. Såfremt den vurderede handelspris
blot er høj (=skæv i forhold til markedet) nok, vil det i en række
tilfælde kunne betale sig.

Reglerne -
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=152959&vID=200146&i=3#i152959

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:

Fra : Max Andersen

Dato : 19-02-07 23:52

MKS - 74 wrote:

> [...]
> køretøjet kan sælges til i udlandet. Såfremt den vurderede handelspris
> blot er høj (=skæv i forhold til markedet) nok, vil det i en række

Det lyder da ret godt som det jeg har regnet mig frem til :) 49-51% er
jo alligevel ligegyldigt, når det er en vurdering, osm kan lande på 1
krone om det skulle være :), men tak for ligningen. Det giver et
underligt billede af vores afgiftspolitik. 15% til statens fordel er jo
fint nok, bare lidt underligt som en regel.

Det link du henviser til er kun gyldig til 2004, så findes der et nyere?
Jeg har ikke kunnet finde et nyere, da deres site er helt i bund
langsomt lige nu (nok grundet backup).

Max

Fra : MKS - 74

Dato : 20-02-07 00:09

On Mon, 19 Feb 2007 23:52:17 +0100, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

>Det lyder da ret godt som det jeg har regnet mig frem til :) 49-51% er
>jo alligevel ligegyldigt, når det er en vurdering, osm kan lande på 1
>krone om det skulle være :), men tak for ligningen.

Det var kun et eks og ikke eksakt, pointen med regneeksemplet var at
du havde misforstået udregningen af tilbagebetalingen. Når SKAT siger
64% af handelspris så er det kun et estimat (tommelfingerregel) og
faktisk slet ikke sådan de regner tilbagebetalingen ud. Det kan synes
ligegyldigt med eks 5-6 procent, men faktisk er det tit netop i dette
felt "hajerne" opererer. Den korrekte måde at gøre det på er at regne
baglæns udfra "alderstabellerne" for afgift. Så har man et eksakt
afgiftsbeløb som man kan få 85% af.

>Det giver et
>underligt billede af vores afgiftspolitik. 15% til statens fordel er jo
>fint nok, bare lidt underligt som en regel.

De 15% er nok valgt netop for at undgå for meget trafik "den forkerte
vej" ved kreativ tænkning og indkøb, men trods dette kan det stadig
svare sig i visse tilfælde afhænigig af hvilke "muligheder" man har
.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=152959&vID=201273&i=3#i152959

Fra : Armand

Dato : 20-02-07 18:56

Fra: "Max Andersen" <max@militant.dk>
Emne: Re: returafgift?
Dato: 19. februar 2007 23:52

> Det lyder da ret godt som det jeg har regnet mig frem til :) .......

- - - som var 49%!
Michaels udregning siger 54,4% og ikke 51%, som det synes at du tror :-|

> 49-51% er jo alligevel ligegyldigt, når det er en vurdering, osm kan
> lande på 1 krone om det skulle være.....

Vurderingen er én ting, Din misopfattelse af udregningen af
eksport-forskellen er en anden!

Min version ville have været at ved eksport man mister 15% af vurderingen
og ikke af køretøjets samlede værdi!

--
Armand.

Fra : Max Andersen

Dato : 20-02-07 19:46

Armand wrote:
> Fra: "Max Andersen" <max@militant.dk>
> Emne: Re: returafgift?
> Dato: 19. februar 2007 23:52

Og ifølge SKAT's eksempel vil dette give:

handelspris vurderet 200000 * 0,554 = tilbagebetaling = 108800 ?

Det er forkert. De skriver 98.600 ?

Jeg ville have troet:

200000/280*100 = handelspris uden afgift? + 180% afgift = handelspris
med afgift?

afgift - 15% = 200000/280*180*0,85 = 109285, og stadig forkert.

Men jeg er nok bare forvirret. Nogen der kan give beregninger der ligger
til grundlag for SKAT's beregning? Eller er det fordi et køretøj har et
oprindeligt fradrag i afgiften i oprindelig anskaffelse?

> - - - som var 49%!
> Michaels udregning siger 54,4% og ikke 51%, som det synes at du tror :-|

Se tpå skat'øs hjemmeisde er jeg tættere på end ham i slutresultat ?

200.000*0.49 = 98.000, som er 98.600 på SKAT's hjemmeside

Det er fandeme tæt på :)

> Vurderingen er én ting, Din misopfattelse af udregningen af
> eksport-forskellen er en anden!

Nu var min udregning alene baseret på udtalelser fra SKAT pr. telefon,
og de sagde ca. 50%. Deraf også deres eksempel på deres hjemmeside.

det er 15% af selve afgiften der skal skæres i afgift.

Om det juridisk er bindende, eller om mit ca. er ligesom SKAT's, så er
det vel det samme? Men jeg er også lidt ligeglad. Det var mere
princippet i det jeg stillede spørgsmålstegn ved, men det gled åbenbart
væk i mængden af mindre vigtige data.

> Min version ville have været at ved eksport man mister 15% af vurderingen
> og ikke af køretøjets samlede værdi!

Hvad mener du?

vurderingen er jo køretøjets samlede værdi set fra SKAT's side?

Det er 15% af afgiften, og ikke vurderingen/handelsprisen man mister.

Max

Fra : Armand

Dato : 20-02-07 19:57

"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til grundlag for SKAT's beregning? Eller er det fordi et køretøj har et
> oprindeligt fradrag i afgiften i oprindelig anskaffelse?

Nu må du ikke tage det så kontant :-|
Omend at Skats vurdering sikkert er langt enklere end at de selv angiver, så
ér det vurderingen at det hele drejer sig om, og kigger man forbi
vurderingerne på Skats hjemmeside er det ganske tydeligt hvort stort et
spænd at tilsyneladende(!) identiske modeller vurderes under
Ergo: Du kan ikke bruge de tørre 64% til noget sikkert, og følgelig heller
ikke de 15% deraf :-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 20-02-07 21:53

On Tue, 20 Feb 2007 19:45:36 +0100, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

>Og ifølge SKAT's eksempel vil dette give:

OK - det er vist tid til lidt grundlæggende afgiftsberegning. Jeg tog
det ikke med i andet end generelle termer fordi det involverer en
masse tal.

Altså som sagt når SKAT siger at reg.afgiften udgør 64% af den alm.
handelspris, så er det et estimat der i nogle tilfælde passer godt, i
andre er langt fra.

Den nøjagtige metode for biler er for 2007:

(*)
Afgiften beregnes af afgiftspligtig værdi = AV og handelsprisen er lig
afgift+AV

Personbiler m.v.:
Ikke over 1 år: 105 pct. af 56.000 kr. og 180 pct. af resten.
1-2 år: 105 pct. af 47.900 kr. og 180 pct. af resten.
2-3 år: 105 pct. af 39.600 kr. og 180 pct. af resten.
3-4 år: 105 pct. af 31.400 kr. og 180 pct. af resten.
4-5 år: 105 pct. af 23.100 kr. og 180 pct. af resten.
5-6 år: 105 pct. af 15.000 kr. og 180 pct. af resten.
Over 6 år: 105 pct. af 6.700 kr. og 180 pct. af resten.

Beregnet af AV.

Til illustration 2 eksempler:

SKAT's eksempel, en bil der er 1½ år gammel og som de vurderer til
200.000 i alm handelspris.

Her er afgiften baseret på * 115.741 og AV = 84.259 og reg.afgiften
udgør dermed 115.741/200.000 = 0,5787 eller 57,87% af handelsprisen
relativt langt fra SKAT's 64% estimat. I dette tilfælde kan der
således udbetales 115.471*0,85 eller 98.780kr, svarende til 49,19% af
handelsprisen - det er således relativt tilfældigt at de 49% her
passer ret godt fordi de 64% som estimat for reg. afgiften passer ret
dårligt

Eks. 2 - En 6+ år gammel bil som ligeledes vurderes til 200.000 i alm.
handelspris:

Her er afgiften baseret på * 126.777 og AV = 73.223 og reg.afgiften
udgør dermed 126.777/200.000 = 0,6339 eller 63,39% af handelsprisen
relativt tæt på SKAT's 64% estimat. I dette tilfælde kan der således
udbetales 126.777*0,85 eller 107.760kr, svarende til 53,88% af
handelsprisen. Skulle man her afvende de 49% ville det betyde en
absolut forskel i tilbagebetaling på 9.760kr! I dette tilfælde er de
49% altså ganske dårligt som beregningsgrundelag.

Som jeg startede med at skrive, en fast procentssats vil relativt
dårligt repræsentere alle tilfælde, idet som anført reg. afgiften er
en glidende skala baseret på alder hvor reg. afgiften (den
tilbageblevne) vil udgøre en større og større del af køretøjets
samlede handelspris. Når SKAT alligevel gør det, skyldes det at det er
nemmere for folk at forstå end den glidende afgiftsskala baseret på
alder.

Fra : Max Andersen

Dato : 21-02-07 08:42

MKS - 74 wrote:

> [...]
> samlede handelspris. Når SKAT alligevel gør det, skyldes det at det er
> nemmere for folk at forstå end den glidende afgiftsskala baseret på

Ja, især når afgiften beregnes af noget af beløbet og ikke det hele.
Netop det jeg nok var bange for og som jeg spurgte om i sidste post.

Det ser skidegodt ud. Tak Michael.

Jeg ved ikke hvorfor jeg føler mig dårligt til bens på skat's
hjemmeside. Jeg bruger ellers worldwide sites dagligt.

Men nok om det. tak for hjælpen ihvertfald.

Max

Fra : Armand

Dato : 20-02-07 00:29

> [...]
> er det bare en "normal" ekspeditionsafgift der "næsten" stemmer overens
> med arbejdsbyrden ved behandling af en returafgift?

De 15% er til for at forhindre spekulation i gen-gen-gen-gen import/eksport
af samme køretøj!

--
Armand.

Fra : keheha@gmail.com

Dato : 20-02-07 15:56

> De 15% er til for at forhindre spekulation i gen-gen-gen-gen import/eksport
> af samme køretøj!

Det forstår jeg ikke, der er jo ikke noget at tjene på at sende en MC
ud af landet, hente den tilbage for derefter at eksporterer den
igen... Hvori skulle fidusen ligge? Er afgiften ikke den samme på en
import som du får tilbage (minus de 15%) på en eksport? Jeg synes at
huske noget om at staten er blevet tvunget af EU til at lave
værdiansættelsen ens for både import og eksport?

- Kern

Fra : Armand

Dato : 20-02-07 18:47

<keheha@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det forstår jeg ikke, der er jo ikke noget at tjene på at sende en MC
ud af landet, hente den tilbage for derefter at eksporterer den

Ikke desto mindre er et af tidens store emner at staten taber penge på at
"eksport-afgiften" er høj!
Hvis de kan betale sig såvel at importere, som at eksportere, og dét til
trods for eksporttabet á 15%, så må der jo findes adskillige huller som
indtil flere har kunnet finde :-|
Hvad enten de 15% stammer fra en grundig forudseendhed omkring et spænd
mellem vurderingerne, eller slet og ret blot er ekstrabeskatning så er der
tydelig argumentation for førstnævnte som det kører over grænserne for
tiden!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-02-07 09:13

Armand wrote:

> Ikke desto mindre er et af tidens store emner at staten taber penge på at
> "eksport-afgiften" er høj!

Pudsigt nok - sænker de vurderingen generelt piver de over at de "mister
indtægter" på de importerede.

--
vh
Torben - der mener at have lagt rigeligt i kassen med de sidste 4