Advarsel vedr. kommisionssalg
Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-02-07 22:16

Hej gruppe,

Jeg faldt lige over følgende artikel i bilgruppen, der er ret relevant
hvis man overvejer at sælge sin mc gennem en forhandler:

<http://epn.dk/privatokonomi/article21447.ece>
"»Hvis en forbruger sætter sin bil hos en forhandler, og forhandleren
sælger bilen på forbrugerens vegne, så kan den oprindelige ejer hæfte
for bilens mangler,« siger Abid Khan, jurist i Forbrugerstyrelsen, og
bilisternes egen interesseorganisation, Forenede Danske Motorejere,
FDM, er enige."
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : EK

Dato : 20-02-07 01:31

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87ps87181z.fsf@gmail.com...
> [...]
> for bilens mangler,« siger Abid Khan, jurist i Forbrugerstyrelsen, og
> bilisternes egen interesseorganisation, Forenede Danske Motorejere,

Ja, det er der vel ikke noget underligt i. Når forhandleren tager bil/MC i
kommision og sælger den for den tidligere ejer, er det jo stadig den
tidligere ejer, der er den egentlige sælger. Det er altid sælger der hæfter
for fejl.

Mvh
Erik

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-02-07 09:02

EK wrote:
> Ja, det er der vel ikke noget underligt i.

Næe. Og det er jo også derfor man (som køber) bliver gjort opmærksom på at
den er i kommission. Så man ikke tror at man kan klage til forhandleren over
fejl og mangler. Men skal tage slagsmålet med en privat. Som måske ikke har
nogen penge.

/jim

Fra : OM

Dato : 20-02-07 14:06

Nej men interessant bliver det da når man så kan læse at den private
sælger bliver underlagt købelovens regler om 2 års reklamationsret som
var man en forhandle. Med andre ord købt / solgt som beset skal vist
fremhæves på det kraftigste for at undgå at man som sælger står med
reklamationsretten efterfølgende.

Citat: "Netop fordi forhandleren sætter den oprindelige ejers navn på
en slutseddel, hæfter den oprindelige ejer for to års
reklamationsret."

Pas auf ! Tak for info.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-02-07 17:23

"OM" <ole@pragmasoft.dk> writes:

> [...]
> som var man en forhandle. Med andre ord købt / solgt som beset skal
> vist fremhæves på det kraftigste for at undgå at man som sælger står

Det nytter ikke, køber har direkte krav på de to års reklamationsret,
man kan ikke skrive sig ud af det: "Salget af bilen bliver nemlig
betragtet som et forbrugerkøb og ikke et civilt køb mellem to
private. Og så har den nye ejer krav på to års reklamationsret."

Jeg kan godt se at jeg skulle have sendt ovenstd. udklip med i stedet
for det oprindelige, der jo ikke fortalte noget nyt. Faktum er dog at
der er risiko for at brænde fingrene ret slemt. Hvis der går et
plejlleje efter 5 måneder f.eks., så hænger man jo på regningen med
mindre man kan bevise at køber har dummet sig svjv. Bevisbyrden ligger
jo hos sælger det første halve år, og hos køber de resterende 1½.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-02-07 20:33

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

> Nej, efter ½ år skal køber blot sandsynliggøre at fejlen var der ved
> købet, så går bolden igen til sælger. Køber skal ikke bevise noget
> som helst, for det kan i praksis være umuligt.

Ok. Så meget desto mere træls at have solgt mc gennem en forhandler
:-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R