Forgaffelpakdåser - hvilken side op? (Yama~
Fra : Finn og Angela

Dato : 16-02-07 23:24

Hej Gruppe.

Var selvfølgelig ikke opmærksom, da jeg hev de gamle ud, og er nu i tvivl
om, hvilken vej de nye skal vende.

I den ene ende er der en kant/læbe ind mod inderrøret; den anden ende er
flad, men med en rille i og inderste "ring" har tilsyneladende en rund
fjeder omkring sig.

Har søgt lidt på "fork seals", og et par steder lyder det som om den flade
side med fjederen skal vende op - her:
http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/svs_fork_oil/ ("the little metal
retaining spring should be facing up") og her:
http://faq.f650.com/FAQs/ForksMaintFAQ.htm#Introduction ("Make sure the
writing on the seal is up and you can see the spring") - mens det på et
billede i Haynes ser ud til at være det modsatte (siden med "læben")..

What to do?

--
Hilsen
Finn Christensen

Fra : Armand

Dato : 17-02-07 01:18

"Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.
>
> Var selvfølgelig ikke opmærksom, da jeg hev de gamle ud, og er nu i tvivl
> om, hvilken vej de nye skal vende.

Fjederen skal sidde på indersiden!
Pakdåsen kunne godt være konstrueret til det modsatte; men forestil dig hvor
hurtigt der i så fald ville ligge klart vand nede i rillen ved fjederen, og
hvor hurtigt at den derefter ville ruste bort!

--
Armand.

Fra : Finn og Angela

Dato : 17-02-07 01:30

> Fjederen skal sidde på indersiden!

Altså nedad?

> Pakdåsen kunne godt være konstrueret til det modsatte; men forestil dig
> hvor hurtigt der i så fald ville ligge klart vand nede i rillen ved
> fjederen, og hvor hurtigt at den derefter ville ruste bort!

Ok; støvhætterne ovenover vil vel holde det værste ude - men da jeg
adskilte var der rigtignok godt med vand, rust og snask mellem støvhætter og
pakdåse..

Tak for svaret (vidste jeg kunne regne med dig, Armand ; nu kan jeg komme
videre - og afprøve mit pakdåseværktøj (40 cm 2mm tykt galvaniseret rør med
inderdiameter på ca. 40mm).

Fra : bigOne

Dato : 17-02-07 09:13

> Altså nedad?

ja - og den lukkede side op. så er det jo også nemt at "slå" den i....

Fra : Finn og Angela

Dato : 17-02-07 12:10

"bigOne" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "Finn og Angela" <afc.chris_fjerndette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> ja - og den lukkede side op. så er det jo også nemt at "slå" den i....

Selvfølgelig.

Fra : André S Hansen

Dato : 17-02-07 06:39

> [...]
> writing on the seal is up and you can see the spring") - mens det på et
> billede i Haynes ser ud til at være det modsatte (siden med "læben")..

Du har da nogle fotos af din forgaffel på din hjemmeside, med lidt leg med
photoshop(gør foto lysere), på foto f1, du må have orginalfoto, bedre kvali,
så må du kunne se hvordan de sad

Lyder lidt farligt med det rør, kant og grater, ville nok bruge plastrør,
men mon ikke, du ved hvad du gør.

Er der også luft i din model, og hvad med støvhætte, kender en, som har en
maxim-x, hvor støvhætte er af hård plast, med cromfinish, ville trække det
af, men der sad gummi nedeunder, limet fast, trivler på det overlever
adskildelse, så gusten ud

André S Hansen

Fra : Finn og Angela

Dato : 17-02-07 12:09

"André S Hansen" <bobbleboyfjerndette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Du har da nogle fotos af din forgaffel på din hjemmeside, med lidt leg med
> photoshop(gør foto lysere), på foto f1, du må have orginalfoto, bedre
> kvali, så må du kunne se hvordan de sad

Kan ikke lige finde et af pakdåserne? - men du har bestemt ret mht.
forbedringen af billedkvaliteten..

> Lyder lidt farligt med det rør, kant og grater, ville nok bruge plastrør,
> men mon ikke, du ved hvad du gør.

Det ser ud til at være ok. glat indvendigt og jeg har naturligvis fjernet
grater + det er længere end inderrøret og nogle mm. større i diameter. Jeg
har tænkt på at sætte lidt tape fx. rundt om inderrøret et par steder for at
holde rørene adskilt.

> [...]
> maxim-x, hvor støvhætte er af hård plast, med cromfinish, ville trække det
> af, men der sad gummi nedeunder, limet fast, trivler på det overlever

Ikke luft. Mine støvhætter havde også cromtingesten klistret fast med noget
silikonestads - men det var relativt let at nulre af.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-07 12:34

On Sat, 17 Feb 2007 06:39:22 +0100, André S Hansen wrote:

> Lyder lidt farligt med det rør, kant og grater, ville nok bruge plastrør,
> men mon ikke, du ved hvad du gør.

Man kan altid fore røret med en klud, så går det nok. Men ellers ja,
galvaniseret vandrør er befængt med grater og kanter indvendig.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Peter Graff

Dato : 17-02-07 16:15

Hvis du slidser den gamle pakdåse op og lægger den oven på den nye, Skåner
du pakdåsen når du banker den nye i. Slidsen gør det nemt at fjerne den
gamle.

MVH

Peter Graff