Hvilke og hvor maneg låse bår man have?
Fra : Neser

Dato : 16-02-07 13:53

Hej NG.

Efter jeg har fået MC igen vil jeg ud og have en lås eller to til sikring af
den.
Sidst jeg havde MC havde jeg ingen låse, hvorfor jeg spørger her.

MC'en står låst inde hver nat og når jeg er på arbejde.
Jeg kører stort set kun rundt i det mørke vest-jylland. Hovedsageligt "kun"
hyggeture. Den bliver ikke brugt til/fra arbejde.

Er det nødvendig med én eller anden kæmpe lås eller er det nok med en
skivebremselås? Eller kan man klare sig uden?
Hvad mener folk?

Jeg havde selv regnet med at købe en kædelås af en art samt en
skivebremselås som jo er så dejlig nem at have med sig. Hvis nu man skulle
komme væk hjemmefra.

Hvis der er nogen der har nogle anbefalinger må de gerne komme med dem.

- P. Bruun
Neser@neser.dk
Ducati 996SPS

Fra : Klaus R

Dato : 17-02-07 10:17

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde selv regnet med at købe en kædelås af en art samt en
> skivebremselås som jo er så dejlig nem at have med sig. Hvis nu man skulle

man kan da få en skivebremselås med kæde på... kan bare ikke huske hvor.
og med mange store låse viser vel bare at man synes den er meget værd og så
stjæler de den uanset hvad... et råd jeg fik af min chef som kørte harley i
mange år - dog ikke med rygmærke.
han brugte bare en lille hænglås i foreste skive..
to mand og en kassevogn...pist væk
bare min mening

Klaus

Fra : Bongo

Dato : 17-02-07 12:06

> MC'en står låst inde hver nat og når jeg er på arbejde.

Hvis du får stjålet din cykel fra en aflåst garage er du vist ikke den
første der oplever dét.
Hvis man kan løfte den aflåst fra underlaget, kan den fjernes uanset hvilken
lås du bruger og på et værksted må en hvilkensomhelst lås give op før eller
siden.
En god alarm som du (og andre) kan høre må være nr. 1.

Vh Bongo

Fra : 2

Dato : 18-02-07 10:22

> [...]
>
>Er det nødvendig med én eller anden kæmpe lås eller er det nok med en
>skivebremselås? Eller kan man klare sig uden?

Der var for et par måneder siden nogle som henviste til denne video
hvor der klippes diverse låse over på relativt få sekunder.

http://www.youtube.com/watch?v=VC3hFr8p2ck

Og jeg skrev til Ruko for at spørge om deres kraftigste og bedste
låse var bedre. Men de kunne også klippes over, dog efter lidt
længere tid end på video. Selvom de var i 14 mm hærdet stål, og
underligt nok solgte de ikke kæder i samme kvalitet, og så er det jo
bare at gå efter det svageste led i kæden og lade den nogenlunde
hængelås hænge.
Og ellers flytte til ikke MC tyveri områder i DK.

Torben

Fra : Charlie

Dato : 18-02-07 18:08

> Er det nødvendig med én eller anden kæmpe lås eller er det nok med en
> skivebremselås? Eller kan man klare sig uden?
> Hvad mener folk?

Har kun én skivelås på min Shadow, men så er der også startspærre og alarm

Har fået en ny skivelås fra "ABUS", model "Detecto Granit 8000" med
indbygget alarm.

Har sakset lidt fra forskellige sider:
-start-
ABUS har sendt en skivebremselås med indbygget alarm på markedet. Det er en
lås, som forener mekanisk låseteknik med følsom alarmfun.

Er en særdeles solid sag, fremstillet i børstet, poleret rustfrit stål

X-Plus-låsecylinderen er dirkefri og beskyttet af det hærdede låsehus.

Den indbyggede alarm i ABUS 8000 Detecto er tredimensionel, hvilket vil
sige, at alarmen udløses, når den indbyggede automatiske
positionsbestemmelse registrerer en ny position eller vinkel.

Alarmen aktiveres automatisk på bremseskiven fire sekunder efter, at låsens
stift (som er 14 mm) går i indgreb, og som en ekstra
sikkerhedsforanstaltning markeres aktiveringen med et tydeligt bip.

Når denne kontrollyd har lydt, er både låsen og den automatiske
positionsbestemmelse aktiveret, og fra det tidspunkt vil låsens indbyggede
sensor reagere på alle bevægelser uanset vinkel eller retning.

Nu har tyvene rigtig dårlige kort på hånden, for pilles der ved låsen, eller
forsøges motorcyklen fjernet, vil låsens følsomme bevægelsessensor omgående
reagere på den ændrede position, og lade den kraftige alarm på 100 db. lyde
i 15 sekunder.

Når alarmen har lydt, vil låsens positionsbestemmelse automatisk indstille
sig og være klar igen efter fire sekunder. Hvis der stik mod alle odds
stadig gøres forsøg på at fjerne motorcyklen, eller låsen bliver forsøgt
dirket op, vil sensoren igen udløse alarmen, og sådan bliver det ved, indtil
tyvene opgiver, eller alarmen løber tør for strøm.

ABUS 8000 Detecto har en dobbeltfunktion. Med den risikerer man aldrig at få
bremseskiver og forgaffel ødelagt, fordi man glemmer skivebremselåsen, for
så snart låsens sensor registrerer, at motorcyklen tages ned af stativbenet,
vil den højlydt minde om sin eksistens.

Låsemekanismen beskyttes effektivt mod snavs via en klap, og takket være det
indbyggede LED-lys i nøglen er låsen også let at betjene, når det er mørkt.
ABUS Granit Detecto 8000 passer til mere end 99% af den danske
motorcykelpark, og den leveres med en praktisk transportpose.

-end-

Skivebremselåsen kan evt. suppleres med en tilhørende kæde, som sikrer
motorcyklen yderligere ved at blive fæstnet til en solid genstand.

Ang. pris, så prøv lige hos www.louis.de først. Har set at de også har fået
den på programmet og mon ikke den kan erhverves billigere der.

Ved at fruen måtte punge op med 1800 kr. hos Harrys Motorservice i Randers -
og der er hun altså blevet tørret en smule, for i Touring Nyt hvor der var
anmeldelse af den i efteråret 2006, stod en mindre pris, vist nok 1600kr..

Check hos Louis på

http://www.abus.de/de/main.asp?ScreenLang=de&sid=85425966918063118022007875620430&select=0105b05&ArtikelGrID=154

Charlie

Fra : Peter

Dato : 18-02-07 18:43

"Charlie" <cz_biker@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> dirket op, vil sensoren igen udløse alarmen, og sådan bliver det ved,
> indtil tyvene opgiver, eller alarmen løber tør for strøm.

Overvurder nu ikke låsens effektivt. I et af de sidste numre af Bike har de
lavet en låsetest. Det tager 1 sek. at afbryde alarmen og knap et minut at
fjerne låsen.
Det skal du nu ikke fortvivle over. Låsen var nemlig en af de bedste i
testen, men vær blot opmærksom på hvor lidt sikkerhed en _god_ alarm rent
faktisk giver.

> Ang. pris, så prøv lige hos www.louis.de først. Har set at de også har
> fået den på programmet og mon ikke den kan erhverves billigere der.

Louis tager 120 euro.
Jeg har lige set låsen hos MCmaster i Skanderborg. Jeg mener prisen var 1198
kr., men er dog ikke sikker.

--
Peter
FJR1300A & NTV650