"Jakob" <usenet@gertz.net> skrev i en meddelelse
news:45d4fd51$0$48057$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
>> Tommelfingerregelen "minus til sidst" hidrører fra starhjælps-kabler, der
>> jo er uden afbryder og derfor danner kontakt idet den sidste klemme
>> monteres!
>> Derved at det giver gnister ved denne endelige kontakt, og at der kan
>> forekomme brint i miljøet omkring akkumulatoren er det en uheldig
>> situation
>
> Ja, desuden må forkomsten af brint siges at være noget teoretisk - mængden
> af produceret brint er meget lille ved almindelig opladning .....
Alt efter ladningens varighed og intensitet!
En billader monteret mere end et par timer får et mc-batteri til at koge
fælt - Og det er ikke kulsyre som i en danskvand der bobler lystigt!
> .................og brint er meget lettere end atmosfærisk luft og vil
> derfor stige til vejrs med det samme.
>
Brint beamer sig jo ikke øjeblikkeligt op under loftet men svæver fra
batteriet i en vedvarende strøm hvorved der konstant vil være en brintmængde
i nærheden af batteriet, og det kritiske ved brint er at
eksplosions-mætheden er uhyre "tynd"
Alt dette helt uagtet at lukkede mc-akkumulatorer ses anvendt mere og mere -
Men på den anden side, så er det kedeligt at finde ud af at man ikke havde
en lukket akkumulator med et *POOF* =
Og jo, det var mig Jes husker for at have berettet om at have vinkelslebet i
nærheden af et lastvognsbatteri til ladning!!
--
Armand.