Betonhammer fra Bilka
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-07 19:59

Hej

Jeg har en god del gammelt beton som skal brækkes ned.
Planen er at leje en stor, solid betonhammer og gå i krig.

Men nu har jeg set at Bilka har en betonhammer til 1000 - 1300 kr.
1500watt motor. Kan man forvente at sådan en du'r til noget?

Fordelen ved at have en selv, er at jeg ikke skal knokle mig vind og
skæv for at blive færdig på ganske få dage. Sådan en betonhammer er
trods alt tung og hård at arbejde med. På den anden side gider jeg ikke
stå og bruge en masse tid med en underlødig maskine.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : tp

Dato : 18-02-07 20:10

> [...]
> trods alt tung og hård at arbejde med. På den anden side gider jeg ikke
> stå og bruge en masse tid med en underlødig maskine.

nu har jeg ikke lige set den de har denne gang, men jeg havde en sådan
500krs engang. den var da ok, meeen

ifm. opbrydning af 35m2 gulv (10cm beton) lejede jeg en 38kg stor makita
nedbrydningshammer. Det tog sgú ikke ret mange timer at komme igennem. Den
lille havde ALDRIG klaret det! jeg mener jeg gav 250kr (kostede 19.000 i
pris) for en dag. Eneste ulempe var, at selvom man ikke ligefrem skal bære
rundt på den, så skal den jo flyttes hver gang den skal hakke et nyt sted,
og her kan 38kg mærkes ! nå jah, og så en del vabler blev det også til

mit råd : når det kun er en gang imellem du skal bruge den (det er del
vel?), så lej hellere noget ordenligt udstyr og drop det der wanna-be der
alligevel er et døje at bruge

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-02-07 20:15

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mit råd : når det kun er en gang imellem du skal bruge den (det er del
> vel?), så lej hellere noget ordenligt udstyr og drop det der wanna-be der

Jeg vil sige nøjagtig det samme. Har du meget der skal brydes op, så lej et
ordentlig stykke værktøj. Hobbymaskinerne er kun til småopgaver.
I firmaet har vi en af de gule Bosch. Det er kram.
Hilsen Matthias

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-02-07 21:38

Hej

Mads Lie Jensen wrote:
> Men nu har jeg set at Bilka har en betonhammer til 1000 - 1300 kr.
> 1500watt motor. Kan man forvente at sådan en du'r til noget?

Jeg stod lidt i de samme overvejelser da jeg skulle bryde sølle 5m²
badeværelsesgulv op. Jeg lånte mig frem til en "husmandsmodel" fra
Hitachi og den rigtige "jeg-klarer-alt-model" på 30kg+ fra Toshiba.

Jeg prøvede med den lille og den kunne ikke komme igennem. Den store gik
i det som om det var blomsterpinde der blev sat i tørt sand.

Javist var den tung og det var lidt hårdt, men langt fra så hårdt som
det ville have været, hvis jeg kun havde haft den lille. Husk på at den
tunge vægt faktisk gør arbejdet for dig. Den graver sig ganske simpelt
selv ned.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-07 22:17

On Sun, 18 Feb 2007 21:38:02 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>det ville have været, hvis jeg kun havde haft den lille. Husk på at den
>tunge vægt faktisk gør arbejdet for dig. Den graver sig ganske simpelt

Jeg er selv normalt af samme mening. Og en ordentlig betonhammer er jo
bestemt ikke dyr at leje. Jeg forsøgte mig med en aldi-model, mest for
lige at se hvad det drejede sig om. Men det var en meget lille maskine,
den kunne intet.
Så fik jeg lånt en, på omkring de 20 kg. Det var kram, men jeg ville
stadig skulle bruge 3-4 dage, hvor jeg hver dag skulle knokle som et
bæst.
Men måske jeg bare skal leje mig til en endnu større maskine end den jeg
har lånt? Hvor nem er sådan en 30kg's at styre? Og vigtigere, hvor meget
strøm æder den - jeg har kun en 230volt stik på en 10A sikring. Jeg ser
at nogle af de større modeller anbefales det at sætte på et stik med 16A
sikring?.

Nå, der er pt. 3 for at leje og ingen for at købe - jeg lejer så. Og
knokler mig til et par gedigne vabler
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-02-07 23:12

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Nå, der er pt. 3 for at leje og ingen for at købe - jeg lejer så. Og
> knokler mig til et par gedigne vabler

Jeg vil også anbefale at du lejer. Lej den i en weekend, og brug så alle
de lyse timer til at hamre løs.

Det går faktisk ret hurtigt. Det der tager tid, er at fjerne alt skidtet
bagefter.
Et problem kan være, at man bliver nødt til at fjerne det beton som er
knust, så man kan komme til det nedenunder.

Jeg lærte faktisk ret hurtigt at gøre det effektivt.
Hvis man sætter nedbrydningshammeren på betonen, og så lader den
arbejde, så kan man faktisk se hele betonen smuldre i stykker. Man skal
endelig ikke begynde at presse hammeren ned.

Jeg lejede et sted i Aalborg, og de havde to slags. En stor model, og en
lille.
Den jeg lejede var en 230 V model, og skulle bruge mere end de
almindelige 10 Ampere sikringer kunne klare, men så har jeg en ledning
jeg bruger, som jeg sætter på mit 400 V stik, som så kan trække 16 A.
Du kan evt få din elektriker til at lave en ledning til dig, hvis du
ikke selv tør.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Kombisav / Dekupørsav / Billedrammer / Træarbejder / m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-07 08:56

On Sun, 18 Feb 2007 23:11:44 +0100, newsplus@website.dk (Ole Jensen)
wrote:

>Jeg vil også anbefale at du lejer. Lej den i en weekend, og brug så alle
>de lyse timer til at hamre løs.

Det var det jeg helst ville undgå ..... men der er nok ingen vej uden
om.

> [...]
>arbejde, så kan man faktisk se hele betonen smuldre i stykker. Man skal
>endelig ikke begynde at presse hammeren ned.

Hvor små stykker blev det så banket i? Det kunne jo være smart om
størstedelen af det kunne hældes direkte i grusvejen bagefter

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-02-07 20:01

Hej

Mads Lie Jensen wrote:
> Hvor små stykker blev det så banket i? Det kunne jo være smart om
> størstedelen af det kunne hældes direkte i grusvejen bagefter

Det bestemmer du jo selv mens du hakker det op. Jeg valgte så store som
muligt, så jeg kunne flytte færrest brokker. Lige der hvor mejslen går
ned pulveriseres det bare.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-02-07 20:53

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Hvor små stykker blev det så banket i? Det kunne jo være smart om
> størstedelen af det kunne hældes direkte i grusvejen bagefter

Det skal du nok ikke satse på, medmindre at du har større huller.
Alt efter hvordan betonen er lavet, altså hvilke størrelser sten der er
i, så kan størrelsen af stykkerne variere.

Jeg prøvede at få størrelserne til at passe så jeg kunne løfte dem op i
en trillebør uden at belaste ryggen alt for meget. Men jeg skulle jo
bare smide resterne i en container.

Fra : Leonard

Dato : 19-02-07 00:00

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Nå, der er pt. 3 for at leje og ingen for at købe - jeg lejer så. Og
>knokler mig til et par gedigne vabler

Jeg er så heldig at jeg ikke kan løfte en 30 kg tung ting, så da jeg
skulle slå 116 m2 gulv istykker lejede jeg en hydraulisk hammer til at
sætte på minigraveren
Du må så også leje minigraveren, men så er der også garanti for at der
sker noget.
Og som det nævnes, så er det værste ikke at slå beton istykker, det er
meget tungere at flytte på det, der er minigraveren også en god hjælp.
Jeg var så "heldig" at finde hele 3 lag gulv i min gamle stald, samt
lidt ekstra sokler, så det tog sin tid at rydde det hele og det havde
været ulideligt selv for 4 stærke arbejdsmænd uden maskinhjælp.

Og så er det sjovt at køre med maskiner, prøv det nu du har chancen :)
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-07 08:45

On Sun, 18 Feb 2007 23:59:56 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

> [...]
>sætte på minigraveren
>Du må så også leje minigraveren, men så er der også garanti for at der

Det var inde i overvejelserne - jeg har en kæmpe betonklods under en
silo i laden som skal væk. Men i stalden er jeg ikke helt lun på at få
en minigraver ind. Der skal slåes et fodertrug væk, så der kan blive
støbt gulv ovenover. Men det er noget med at maskinen skal omkring et
skarpt hjørne. Jeg tør ikke lige tage chancen.

> [...]
>været ulideligt selv for 4 stærke arbejdsmænd uden maskinhjælp.
>
>Og så er det sjovt at køre med maskiner, prøv det nu du har chancen :)

Jeg har skam kørt meget med både minigraver, gummiged og rendegraver.
Det er vældig skægt og hver gang jeg har chancen for at få fingre i
sådan en maskine, så hopper jeg på
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas

Dato : 19-02-07 17:06

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> [...]
> Jeg var så "heldig" at finde hele 3 lag gulv i min gamle stald, samt
> lidt ekstra sokler, så det tog sin tid at rydde det hele

hehe

Jeg skulle også hjælpe en kammerat med "Lige at bryde et gulv op" !!!! der
lå nogle små brune / beige klinker, der kun kunne have været lagt i
tresserne....... nem sag... men hvad der ikke gemte sig af lag neden
under.!...... så det var hårdt selv med en stor hammer, og jeg skal
ikke kunne sige om den vejede 30 kg eller mere, men det var få cm af gangen
man kunne bryde af (var vel ca 25-30 cm i tykkelsen i alt)

Mvh

Thomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-02-07 06:49

Hej

Mads Lie Jensen wrote:
> Men måske jeg bare skal leje mig til en endnu større maskine end den jeg
> har lånt? Hvor nem er sådan en 30kg's at styre?

Den er meget ne. Man skal jo når den har gravet sig ned "blot" løfte den
op til næste hul. Hvor langt du skal flytte den til næste hul afhænger
af dit gulv. Det værste med min var når den havde sat sig fast. Man skal
heller ikke holde for hårdt på den, for så går rystelserne i synet på
en. Jeg kunne efter den første halve time slet ikke stille skarpt pga
rystelserne, men det fik jeg hurtig tag på og så kørte det bare derudaf.

> Og vigtigere, hvor meget
> strøm æder den - jeg har kun en 230volt stik på en 10A sikring. Jeg ser
> at nogle af de større modeller anbefales det at sætte på et stik med 16A
> sikring?.

Du kan måske faktisk lovligt sætte 13A sikringer i. Det er noget med
hvor gammel din installation er. Mit hus er fra 1975 og jeg måtte uden
videre skifte mine 10A ud med 13A.

> Nå, der er pt. 3 for at leje og ingen for at købe - jeg lejer så. Og
> knokler mig til et par gedigne vabler

Arbejdshandsker tager en del vabler. Jeg kan ikke have en skovl i hånden
uden at få vabler, men med arbejdshandsker undgår jeg dem fuldstændig.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-07 08:50

On Mon, 19 Feb 2007 06:49:28 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>en. Jeg kunne efter den første halve time slet ikke stille skarpt pga
>rystelserne, men det fik jeg hurtig tag på og så kørte det bare derudaf.

Jeg skal helst kun nogle cm under guldniveau. Det er et støbt fodertrug
som skal væk, det kan måske blive svært at finde et sted hvorpå hammeren
kan 'sættes'. Men det bliver forsøgt.

>Du kan måske faktisk lovligt sætte 13A sikringer i. Det er noget med
>hvor gammel din installation er. Mit hus er fra 1975 og jeg måtte uden
>videre skifte mine 10A ud med 13A.

Kan man få de store gammeldags sikringer som 13A?

>Arbejdshandsker tager en del vabler. Jeg kan ikke have en skovl i hånden
>uden at få vabler, men med arbejdshandsker undgår jeg dem fuldstændig.

Jeg går næsten altid med handsker om vinteren når jeg går ude og
arbejder. Kun de her strikhandsker med dotter, men de hjælper også en
god del.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 10:11

Den 19/02-2007 klokken 08:49, skrev
i <ddlit21o7cel6hudacbgr1mof45o2410lf@4ax.com>:

> Kan man få de store gammeldags sikringer som 13A?

Det er vist kun de nye "små" sikringer, der fås i denne størrelse.

Jeg har samme problem her i huset, når kompostkværnen skal startes.
Har selv løst problemet med et "konverter" stik til mine 400V 16A
stikkontakter.
En stump 2,5 qmm ledning med et 5-polet stik i den ene ende, og et alm.
hunstik i den anden ende.

Vigtigt: Forbindes til nul og en af faserne i det 5-polede stik.
*Aldrig* 2 faser, med mindre du gerne vil se røg fra dit 230V udstyr

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-07 12:04

On Mon, 19 Feb 2007 10:11:19 +0100, "Kjeld Nielsen"
kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk wrote:

>Det er vist kun de nye "små" sikringer, der fås i denne størrelse.

Det er også min opfattelse.

> [...]
>
>Vigtigt: Forbindes til nul og en af faserne i det 5-polede stik.
> *Aldrig* 2 faser, med mindre du gerne vil se røg fra dit 230V udstyr

Den slags har jeg styr på
Jeg har et kraftstik i den fjerne ende af huset (i forhold til stalden)
og et par meget gamle kraftstik ude i stalden, men dem er jeg nu ikke
meget for at bruge.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 19-02-07 13:10

Hej Mads

> Jeg har et kraftstik i den fjerne ende af huset (i forhold til
> stalden) og et par meget gamle kraftstik ude i stalden, men dem er
> jeg nu ikke meget for at bruge.

Lej en tryklufthammer med tilhørende benzindrevet kompressor,
så slipper du for problemer med strøm og du får et suverænt
stykke værktøj til opgaven.

Mvh Max