Efeublomster og -frugter
Fra : Søren Fisker

Dato : 18-02-07 14:22

Hej

Kunne I måske hjælpe?
Vi har nogle store efeu'er i haven.
De har nu smukke blå-sorte frugtklaser - de ser indbydende ud!

Vi har også nogle dejlige børnebørn, som måske kunne fristes.
Ved I om frugterne skulle være giftige?

Venlig hilsen
Søren

Fra : Lott

Dato : 18-02-07 15:18

"Søren Fisker" <vejlo@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> De har nu smukke blå-sorte frugtklaser - de ser indbydende ud!
>
> Vi har også nogle dejlige børnebørn, som måske kunne fristes.

Ja de er giftige.
http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/sw11004.asp

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-02-07 15:26

Søren Fisker wrote:
> [...]
> De har nu smukke blå-sorte frugtklaser - de ser indbydende ud!
>
> Vi har også nogle dejlige børnebørn, som måske kunne fristes.

Jo, efeu og især bærrene er giftige. Hermed et link (du skal se under
vedbend). Efeu er det tyske navn:

http://hunde-epilepsi.homepage.dk/g-planter.htm#Vedbend%20(eller%20efeu)

Det er altså giftigt for hunde og katte, så jeg mener at det samme må
gælde børn.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-07 19:51

On Sun, 18 Feb 2007 15:26:10 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>http://hunde-epilepsi.homepage.dk/g-planter.htm#Vedbend%20(eller%20efeu)
>
>Det er altså giftigt for hunde og katte, så jeg mener at det samme må

Styg side at linke til .... min hund har gravet mus ud af jorden under
guldregnen i dag - og hun gnavede i guldregnens rødder. Nu får jeg det
jo helt skidt.

Men hun ser nu ud til at have det fint.

Der er masser af sider hvor man kan læse om hvilke planter der er
giftige. Men jeg savner noget information om hvor meget man skal have af
en given plante før det er giftigt.

Jeg mindes da selv at have spist et par bær af sort natskygge, som siges
at være vældig giftig. Det mærkede jeg da ikke noget til dengang.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-02-07 22:35

Mads Lie Jensen wrote:

> Der er masser af sider hvor man kan læse om hvilke planter der er
> giftige. Men jeg savner noget information om hvor meget man skal
> have af en given plante før det er giftigt.

Nu kommer det jo nok også an på hvem "man" er. Der er jo forskel på et
lille barn og et stort robust mandfolk, Men hvis man googler længe
nok, kan man sikkert også finde en side med information om hvor meget
man kan tåle. Det er ikke så mange år siden jeg læste om et par små
børn der var blevet livstruende forgiftet af guldregn-bælge, jeg mener
endda at den ene ikke overlevede.

Selvfølgelig skal man da ikke være hysterisk omkring den slags
forgiftninger, men det er nu engang bedre at forebygge end at
helbrede.

Fra : Ole Laursen

Dato : 20-02-07 14:43

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> [...]
> man kan tåle. Det er ikke så mange år siden jeg læste om et par små
> børn der var blevet livstruende forgiftet af guldregn-bælge, jeg mener

Jeg kommer til at tænke på en klassekammerat fra folkeskolen hvis
lillesøster engang havde spist guldregn. Hun blev kørt på skadestuen
og fik et brækmiddel. Det første glas var ikke så slemt - det lignede
vand, og hun vidste ikke hvad det var. Andet glas var til gengæld ikke
helt let at få ned.

Hun fik nu ingen men, men jeg ved ikke hvor meget hun spiste.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/