Opkast dagligt
Fra : Bjarne

Dato : 19-02-07 00:07

Otto (halvt perser, halvt 'appelsin') har i en uge eller to haft
tilbøjelighed til ca. en gang om dagen at kaste meget op efter at han
har spist.
Bortset fra det lader han til at have det fint, og han spiser også godt,
omend har er kræsen og selv vil bestemme, hvad slags tørfoder han skal have.

Dyrlægen sagde vi skulle give ham 'skånekost' bestående af dåsetun og
kylling. Kylling havde vi ikke, men vi prøvede et døgn med dåsetun, som
ingen af kattene vil have.

Vi er også gået tilbage til Happy Cat, som der aldrig har været
problemer med, men det gjorde ingen forskel.

Otto har lige siden han var lille haft tendens til at lave nogle få
opkastelyde lige når han har drukket vand, men ikke rigtigt at kaste op.

Vi er bekymrede for ham, har andre oplevet noget lignende og hvad kan
man gøre for ham?

vh
Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-02-07 03:52

Ærligt talt, så kan jeg sagtens forstå at I er bekymrede og jeg synes at I
skal skifte dyrlæge med det samme og få en mere kvalificeret til at se på
jeres kat og finde årsagen til tilstanden i stedet for at krydse fingre,
smide lidt dåsetun i en skål og så ellers håbe at det ikke er noget
alvorligt og at det går over af sig selv.

Daglige opkastninger i 2 uger er forholdsvis alvorlige symptomer og bare at
anbefale at I prøver med skånekost og så ellers ser det an, lyder meget
laizzes-faire efter min mening... Hvis der havde været tale om en dag eller
to - men 2 uger er ekstremt lang tid, hvis han kaster en stor del af sit
daglige fødeindtag op på en daglig basis.

Mht. _hvad_ dyrlægen så anbefaler som skånekost, så har jeg aldrig hørt om
dyrlæger der anbefalede at give katte tun i mere end meget små
godbids-agtige mængder ved særlige lejligheder - slet ikke som hovedfoder og
da overhovedet ikke som skånekost.

Nu ved jeg ikke hvor I bor, men hvis det er i nærheden af Kbh. så er Det
Kgl. Veterinær og Landbohøjskole et godt sted med nogle meget dygtige og
diagnostisk stærke dyrlæger.

Held og lykke med det hele

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : lene

Dato : 19-02-07 06:09

hmm det med at katte kaster op kan også skyldes "nervøse" tarme/mave jeg har
en hun kat på 9 år her der har gjort det i 5 år og hun er bleven tjekket af
6 forskellige dyrlæger og alle har kommet med forklaringen på at det er
"nervøs" tarme/mave det er der nogen katte dert har og hvad grunde er til
det kan skyldes mange ting
men selvfølig er det ikke rart når ens kære har det på den måde
jeg gjore det at jeg skiftet lidt ud i mit foder og så stoppede hun med at
kaste op så meget nu gøre hun det ca 4 gange på en mdr

knus lene

Fra : Bjarne

Dato : 19-02-07 08:57

lene skrev:
> [...]
> jeg gjore det at jeg skiftet lidt ud i mit foder og så stoppede hun med at
> kaste op så meget nu gøre hun det ca 4 gange på en mdr

Men er der så nogle foderblandinger, som er specielt skånsomme i den
situation?

vh
Bjarne

Fra : Ragna

Dato : 19-02-07 09:29

Hej Bjarne!

Man kan få decideret skånekost hos dyrlægen.
Det fås både som tørkost og dåsemad, og det ville nok være en god ide at
prøve at give katten det et stykke tid for at se, om det hjælper.
Jeg ved ikke, om du har tænkt på muligheden for, at der kan være orm med i
spillet, eller eventuelt en hårbolle.
Netdyredoktoren har en symptomguide angående opkast her:
http://www.netdyredoktor.dk/sw12547.asp

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Bjarne

Dato : 19-02-07 10:24

Ragna skrev:
> [...]
> spillet, eller eventuelt en hårbolle.
> Netdyredoktoren har en symptomguide angående opkast her:

Mange tak.

Det ser virkelig kompliceret ud med de mange muligheder - hvoraf en del
er meget skræmmende.
Måske skulle man prøve en ormekur og skåenkosten, men kan man selv gøre
noget ved en evt. hårbolle?

Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-02-07 11:04

> Det ser virkelig kompliceret ud med de mange muligheder - hvoraf en del er
> meget skræmmende.

Diagnostik _er_ meget kompliceret, men der er ingen grund til at blive
opskræmt. Der er bare for at understrege, at det er vigtigt at undersøge og
udelukke, frem for at gætte og satse.

> Måske skulle man prøve en ormekur og skåenkosten,

Skånekost er fint, ormekuren ville jeg lige holde igen med, til du har nogle
sikre indikationer på orm (fx. orm i afføringen).

>men kan man selv gøre noget ved en evt. hårbolle?

Ikke hvis den har sat sig som et fremmedlegeme og blokerer. Så skal der et
operativt indgreb til, hvis det er det du mener.

Jeg vil (igen) anbefale skånekost, enten vådfoder fra dyrlægen eller lidt
kogt kylling eller fisk (uden ben). Tun og rejer ville jeg undlade. Og så
ville jeg få en second oppinion hos en anden dyrlæge.

God bedring med katten

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-02-07 10:23

> [...]
> jeg gjore det at jeg skiftet lidt ud i mit foder og så stoppede hun med at
> kaste op så meget nu gøre hun det ca 4 gange på en mdr

Du har helt ret, det _kan_skyldes en sart mave, men det _kan_ altså også
være en masse andre ting og jeg mener at man bør forsøge at udelukke nogle
af de mere alvorlige ting, før man "satser" på, at nok ikke er noget, taget
i betragtning at der er tale om mere end et par dage med opkastninger. Du
fortæller jo selv at du har fået samme diagnose fra 6 forskellige dyrlæger,
men det har Bjarne jo ikke.

Fx nævner ejer jo at katten er halvt perser, en race som er meget hårdt ramt
af Polycystisk Nyre Syndrom (mener at det er så meget som 25 % af alle
persere der dør af sygdommen) og opkastninger kan netop være symptom på et
begyndende nyresvigt, så dér mener jeg, at det er på sin plads at tage nogle
prøver. Bl.a. kunne man jo tage en blodprøve og kigge efter forhøjede
værdier af urinstof, protein, creatinin og lav vægtfylde.

Der kan også være tale om at katten har fået en fremmedlegeme i sig, har
forandringer i slimhinden i mavesækken, har allergi, betændelse i
bugspytkirtlen, epilepsi, betændelse i tarmens slimhinde, begyndende
organsvigt, livmoderbetændelse eller kræft i mavesæk eller tarm. Og ikke een
af disse ting går væk af sig selv, men næsten alle kan behandles hvis de
diagnosticeres i tide.

Opkastningerne i sig selv, kan også være farlige selvom årsagen ikke er
alvorlig, hvis katten ikke optager nok væske og føde og får rod i mineral
balancen kan det udløse skader på de indre organer på overraskende kort tid.
Og som jeg nævnte i mit første indlæg, så synes jeg at det spiller en rolle
at der er tale om daglige opkastninger i så lang tid - 2 uger er længe i den
sammenhæng.

Så alt i alt er det vigtigt at få afklaret _hvorfor_ katten kaster op, så
man kan gøre noget ved det. Om løsningen så er skånekost, kost mod hårboller
eller medicinsk behandling er jo ikke til at sige, før det er undersøgt
ordentligt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne

Dato : 19-02-07 08:56

Gainsbourg skrev:
> [...]
>
> Nu ved jeg ikke hvor I bor, men hvis det er i nærheden af Kbh. så er Det
> Kgl. Veterinær og Landbohøjskole et godt sted med nogle meget dygtige og

Mange tak.
Jeg tror, vi har en udmærket dyrlæge, men det der med kost er nok ikke
hendes stærkeste side.
Det tager en hel lang dag at køre fra os til Landbohøjskolen men måske
skal vi finde noget andet

vh
Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-02-07 10:45

> Mange tak.

Velbekomme

> Jeg tror, vi har en udmærket dyrlæge, men det der med kost er nok ikke
> hendes stærkeste side.

Mjae...hvordan kan jeres dyrlæge være så sikker på at det overhovedet
skyldes kosten? Jeg kan komme i tanke om ret mange andre ting som det også
kan være, med mindre jeres dyrlæge allerede _har_ taget et læs blodprøver og
fået svar fra laboratoriet, at alt er normalt? For så ser sagen jo
anderledes ud...

> Det tager en hel lang dag at køre fra os til Landbohøjskolen men måske
> skal vi finde noget andet

Ja, det er måske liiiige langt nok *lol*. Men I kunne måske starte med at
prøve en anden dyrlæge i nærområdet eller alternativt ringe ind på
Landbohøjskolen i deres konsultationstid og få deres mening om sagen?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Jeg har selv boet på midt i København og ude på landet - og i
sidstnævnte tilfælde har jeg desværre oftere oplevet enkelte dyrlæger der
lidt har den holdning, at i stedet for at bruge 850 kr på blodpøver og 1200
kr på behandling, så kan man jo se det an og så få en ny killing til en
50'er hvis det alligevel skulle vise sig at være alvorligt. Måske en
holdning der kommer af, at mange mennesker ikke vil betale for prøver, men
hellere se det an indtil længere henne i forløbet, så dyrlægen simpelthen
ikke opnår ret stor erfaring indenfor det diagnostiske, fordi de laver så
lidt af det.

Ikke at det overhovedet behøver være tilfældet her, men man skal bare gøre
sig klart hvor man har sin egen personlige økonomi/risiko afvejning - og at
den ikke nødvendigvis behøver ligge samme sted som ens dyrlæges. Dyrlæger er
ligesom revisorer, skolelærere og rengøringassistenter - de er alle
forskellige og nogle deler ens egen holdning til deres fag, andre gør ikke.
Nogle er dygtige, andre mindre gode til det de laver. Man skal også tænke på
at nogle har deres ekspertise andre steder, fx. hos andre dyreracer eller
indenfor andre grene af medicinen, end den rent diagnostiske. Man kan
sagtens være en blændende kirurg, men et fjols til at stille en korrekt
diagnose, så det er helt ok at bruge forskellige dyrlæger i forskellige
situationer.

Fra : Bjarne

Dato : 19-02-07 12:42

Gainsbourg skrev:

> [...]
> sagtens være en blændende kirurg, men et fjols til at stille en korrekt
> diagnose, så det er helt ok at bruge forskellige dyrlæger i forskellige

Tak for de gode råd.
Vores Hedwig kom engang til at sluge en 10-Pence mønt og måtte opereres,
da hun var meget afkræftet, men har det fint i dag.

Men Otto har det slet ikke på den måde. Han spiser udmærket, men er bare
kræsen og vil lige nu helst have

Kattene kan godt lide vores dyrlæge, fordi hun er god til det med katte
og ikke er en af dem, der siger 'den' om dem.

Måske tager vi der hen med Otto og spørger om hun kan tage blodprøve m.v.

vh

Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-02-07 10:58

[snip en masse]

> [...]
> ikke er en af dem, der siger 'den' om dem.
>
> Måske tager vi der hen med Otto og spørger om hun kan tage blodprøve m.v.

Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden og jeg har måske ikke været helt klar
nok med, hvor alvorligt jeres kats symptomer kan være. Hvis jeg skal være
helt ærlig så synes jeg ikke det lyder som om jeres dyrlæge, "hun er god til
det med katte", som du skriver, man snarere at hun er "god til det med
mennesker" og god til at hygge om jer ved konsultationen. Hvis jeg skulle
vælge ville jeg hellere have en dyrlæge der siger "den" om katten, men er
fagligt dygtig, end det modsatte.

Selvom I er glade for jeres dyrlæge og synes at hun er rar, så lyder det som
om hun er ret svag på det faglige område. Du siger at katten "spiser
udemærket", men det gør den altså ikke hvis den kaster op dagligt - og de
råd og den mangel på undersøgelser I har fået, siger noget meget konkret om,
at jeres dyrlæge ikke er nogen stor diagnostiker. Det var det jeg mente med
at bruge forskellige dyrlæger til forskellige ting. I skal måske bruge jeres
nuværende til at være flink og give den årlige vaccine hvis I gerne vil
støtte hendes klinik og en anden dyrlæge når der opstår sygdom der skal
behandles og I har behov for en større ekspertise.

Jeg kan kun anbefale jer at søge en anden dyrlæge med jeres kat snarest
muligt. Det vil formentlig ikke hjælpe jer at "spørge om hun kan tage en
blodprøve" nede hos jeres faste dyrlæge. Man kan nemlig ikke bare tage en
blodprøve og så sende den ind på laboratoriet og bede dem om at tage en
universaltest og se om der er noget galt. Man er nødt til at vide præcis
hvad man leder efter for at vide hvilken af de hundrede tusinder af
blodprøvetests der findes, man skal bruge, ligesom man skal kunne stykke
masser af små informationsbidder sammen til et billede man kan bruge til at
vurdere om der skal tages røngten, scannes, tages blodprøver, urinprøver
eller andet og hvad man skal lede efter når man tager prøverne. Når jeres
nuværende dyrlæge ikke har gjort noget med de symptomer katten har, så tror
jeg ikke at hun vil ane hvad hun skal lede efter og hvilke blodprøver hun
skal tage.

Tag hellere ind til et ordentlig dyrehospital eller en velrennomeret dyrlæge
med speciale i katte. Ring evt. rundt og hør et par forskellige dyrlægers
mening før I bestemmer jer og spørg måske her i gruppen om der er nogen der
kender et godt sted i nærheden af hvor I bor. Det er simpelthen smadder synd
for katten at skulle gå med så alvorlige symptomer i så lang tid og hvis du
prøver at ringe ind til Landbohøjskolen og bestille tid og fortælle en af
dyrlægerne og jeres kats sygeforløb og spørge om vedkommende synes at det
lyder som en god løsning at gøre ingenting og give den noget tun, så tror
jeg desværre at du vil få en kedelig overraskelse...

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne

Dato : 21-02-07 15:11

Gainsbourg skrev:

> [...]
> støtte hendes klinik og en anden dyrlæge når der opstår sygdom der skal
> behandles og I har behov for en større ekspertise.

Tak for alle de gode råd.
Jeg vil prøve at høre efter anbefalinger af andre dyrlæger her hvor vi bor.

I mellemtiden er der sket det, at Otto tilsyneladende ikke har kastet op
de sidste 3 - 4 døgn, men vi holder meget øje med ham. I dag bliver vi
hjemme, da vi nærmest er sneeet inde.

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 20-02-07 12:32

Hej Bjarne
Indrømmet - da jeg så din overskrift, var min tanke 'Af sted til Dr Dyr!
Nu!', og da jeg læste dit indlæg 'Ny Dr Dyr! Nu!'. Jeg ville ikke
acceptere den med tun og kylling og skånekost - Gainsbourg har så evig
ret i alt det, han har skrevet af råd til dig (bravo G, for din
grundighed og saglighed - det var informativt - tak!).
Det er alvorligt for en kat ikke at kunne holde maden i sig. Om det skal
være Landbohøjskolen, Felina, eller en anden smådyrs-ekspert-dyrlæge tæt
på jer, ved jeg ikke. Men selv min lokale Dr Dyr siger 'max to x opkast,
så ringer du og kommer med hende!'.
Det med hårboller er jo et klassisk perser-problem (derfor daglig
frisering og særlig kost - jeg sværger til RC Persian, suppleret med
'Anti-Hairball', der dog ligefrem kan have for meget fiber og give 'hård
mave', plus Fit32, som hun elsker).
Prøv en anden dyrlæge... Gerne en specialklinik.... Og meld tilbage,
hvordan det går med ham den 'halve appelsin'
Som sagt, jeg synes virkelig, at Gainsbourg har fat i den lange ende -
tag det alvorlige...
Krydser fingre for jer!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-02-07 10:57

> [...]
> hvordan det går med ham den 'halve appelsin'
> Som sagt, jeg synes virkelig, at Gainsbourg har fat i den lange ende -

Mange, mange tak for de fine ord Siri!! (selvom jeg - ud fra Bjarnes svar
frygter, at jeg ikke har udtrykt mig helt klart nok...) Jeg håber at alle de
enslydende svar i tråden kan være med til at give Otto en chance for at
komme til en anden dyrlæge snarest muligt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne

Dato : 21-02-07 15:13

Gainsbourg skrev:

> [...]
> enslydende svar i tråden kan være med til at give Otto en chance for at
> komme til en anden dyrlæge snarest muligt.

Dine råd tages absolut alvorligt - foruden de andre som har været
hjælpsomme.

Som sagt er Otto - vi tør næsten ikke tro på det - tilsyneladende holdt
op med at kaste op.
Kan en kat have noget forbigående, som har den virkning?

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 22-02-07 02:12

> [...]
> enslydende svar i tråden kan være med til at give Otto en chance for at
> komme til en anden dyrlæge snarest muligt.

Ork, vær så velkommen - hvis jeg må svare med et par ordsprog 'æres den,
som æres bør' og så det jyske ' man skal ett' hold' på sandheden' (man
skal ikke holde på sandheden). Jeg havde selv stor gavn og glæde af at
læse dit grundige svar. Det er rart at være 'godt klædt på', hvis eens
eget lille uldbundt skulle få lignende symptomer (det ske sent!).
Bedste ønsker for dig og dine misserbasser også
Lad os håbe, at ham den halve appelsin s bedring holder....

Fra : Bjarne

Dato : 07-03-07 10:02

Gainsbourg skrev:
> Ærligt talt, så kan jeg sagtens forstå at I er bekymrede og jeg synes at I
> skal skifte dyrlæge med det samme .....

Nu har Otto været indlagt to dage hus dyrlægen og er blevet grundigt
undersøgt, og det er konstateret, at nyrerne fungerer fint.
Han har ikke kastet op, mens han var der, og han behandles ligenu for
mavekatar.

vh
Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-02-07 11:25

Bjarne wrote:

> [...]
> kaste op.
> Vi er bekymrede for ham, har andre oplevet noget lignende og hvad

Jeg kan da udmærket forstå, at I er bekymrede for Otto. Det er
frustrerende ikke at vide hvad der kan være i vejen.

Jeg tør slet ikke prøve at gætte, da det kan være et utal af ting der
spiller ind. Jeg kan kun fortælle et par ting jeg selv har oplevet. En
af mine gamle katte der ikke er her mere begyndte at kaste op næsten
hver dag. Jeg prøvede så skånekost i samråd med dyrlægen, som også gav
ham noget medicin. Det hjalp dog ikke, og da han så begyndte at drikke
helt ukontrolleret meget, undersøgte dyrlægen hans nyrer og fandt ud
af at det var nyresvigt. Der var så desværre ikke mere at stille op.
Han blev 12 år.

Min datters hankat på 7 år havde også en _meget_ lang periode med
opkastninger når han havde spist. Han fik hovedsagelig dåsemad
(Whiskas), og Whiskas tørfoder ad libitum. Da jeg gik over til Olivers
foreslog jeg hende at hun også skulle prøve, og vi blev begge meget
overraskede fordi han holdt op med opkastningerne, og siden ikke har
kastet op undtagen selvfølgelig hvis der er en hårbolle der skal op.

Jeg synes dog som de andre, at du må forsøge at finde en dyrlæge der
ved mere om kost, for jeg har endnu ikke hørt om en dyrlæge der
anbefaler dåsetun i større mængder. Det indeholder alt for meget salt
og mineraler og ødelægger nyrerne på længere sigt.

Held og lykke med Otto. Jeg håber, at han snart må blive rask igen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-02-07 09:18

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
> Otto (halvt perser, halvt 'appelsin') har i en uge eller to haft
> tilbøjelighed til ca. en gang om dagen at kaste meget op efter at han

Kan se at du har fået mange gode bud på opkast problemet, så jeg vil nøjes
med at spørge hvordan en halv perser / halv appelsin ser ud?

Nina

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarne

Dato : 20-02-07 10:25

Nina, Tender Tribes skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> wrote in message
>

> Kan se at du har fået mange gode bud på opkast problemet, så jeg vil nøjes
> med at spørge hvordan en halv perser / halv appelsin ser ud?

Billedet er lidt specielt, men her er ottO. http://www.marny.dk/100_1172.jpg
Med 'appelsin' menes abbyssiner

vh
Bjarne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-02-07 12:22

> Billedet er lidt specielt, men her er ottO.
> http://www.marny.dk/100_1172.jpg
> Med 'appelsin' menes abbyssiner

Han er fin
Tak for kigget og forklaringen

Fra : OLund

Dato : 20-02-07 13:24

Bjarne skrev:
> [...]
> om dagen at kaste meget op efter at han har spist.
> Vi er bekymrede for ham, har andre oplevet noget lignende og hvad kan

Hallo Bjarne.
Hvis Otto alligevel skal røntgenundersøges, så få ham checket for
spiserørsbrok. Symptomerne kunne også passe på den lidelse...

Vh Ole

Fra : Bjarne

Dato : 13-03-07 16:22

Bjarne skrev:
> [...]
>
> Otto har lige siden han var lille haft tendens til at lave nogle få
> opkastelyde lige når han har drukket vand, men ikke rigtigt at kaste op.

Omsider er det konstateret at han har en gevaldig gang blæresten.
Lille Otto får nu smertestillende, antibiotika samt diæt.

vh

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-03-07 16:26

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-03-07 16:28

Bjarne wrote:
> Omsider er det konstateret at han har en gevaldig gang blæresten.
> Lille Otto får nu smertestillende, antibiotika samt diæt.
>
> vh
>
> Bjarne

Det var godt at man har fundet ud af det nu. Det er overordentligt
smertefuldt, men en diæt skulle kunne holde det nede, da det jo har en
tilbøjelighed til at vende tilbage, hvis der ikke bliver taget
forholdsregler. Håber lille Otto har det bedre nu

Fra : Bjarne

Dato : 14-03-07 07:56

Tove Krieger skrev:

> [...]
> tilbøjelighed til at vende tilbage, hvis der ikke bliver taget
> forholdsregler. Håber lille Otto har det bedre nu

Han virker i hvertfald gladere nu (måske på grund af det
smertestillende), og han har også spist af sit specialfoder, men det er
svært at holde ham og de andre fodermæssigt adskilt, når de er vant til
at dele huset, menneskene og maden.
Om et par dage kommer Royal Kanins perserblanding, som de vist alle tre
har godt af, selvom det kun er ottO og Hedwig, der tilsammen er en hel
perser.

Vi blev også forskrækkede da vi opdagede at han var begyndt at tabe pelsen.
Indtil jeg fortalte dyrlægen det, og hun sagde: "Ja, man skulle næsten
tro nogen havde klippet det af... Det var mig". Af hensyn til blodprøven.

Bjarne