Cressi Gara3000 finner + maske
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 19-02-07 13:31

Skal have bestilt et par Cressei Gara3000 finner + maske og har et par
spørgsmål, jeg håber nogen kan svare på:

1. Gara3000 findes i to versioner. HF og LD. Hvilken model skal jeg
vælge?

2. Har prøvet et par Gara3000HF i størrelse 42/43, og uden noget på
fødderne var de var for store.
Så enten skal jeg have størrelse 40/41 eller også størrelse 42/43 med
vådstrømper (3mm).
Har nogen erfaring med at bruge et par vådstrømper i et par Gara300
finner?

3. Kan se, at der er to forskellige modeller fridykingsmasker fra
cressi (Minima og Superocchio).
Hvad er forskellen på de to modeller?

mvh
Michael Kristensen

Fra : KC

Dato : 19-02-07 15:45

Hej Michael!

Vedr. dit spørgsmål 3: forskellen er helt åbenlys når man ser de to masker.
Prøv Google - det tager maks. 30 sekunder at finde to billeder.

KC

Fra : KC

Dato : 19-02-07 15:51

Jeg havde lige 30 sekunder mere til overs, så jeg prøvede at Google på dit
spørgsmål 1 også. Se resultatet herunder.

The structure of the new fins is identical to the greatly-appreciated
Gara 3000, but the material of the blade, which is softer, is what makes
them stand out.

The LD in the 3000 LD stands for Long Distance, indicating the main
use of the product, and these fins have emerged from the need to offer
enthusiasts increasingly powerful fins, which are however less demanding
than the Gara 3000 fins.

Less muscle effort is required for kicking so divers can use them for
longer, making them perfect to use many hours in a row.

The softer blade is also very suitable for use in cold water, which is
notorious for its tendency to stiffen materials and make them less flexible.

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 19-02-07 18:26

On 19 Feb., 15:45, "KC" <k...@kcdk.com> wrote:
> Hej Michael!
>
> Vedr. dit spørgsmål 3: forskellen er helt åbenlys når man ser de to masker.
> Prøv Google - det tager maks. 30 sekunder at finde to billeder.

Jeg ved godt, hvordan de ser ud!

Håbede på at få et konstruktivt svar fra en, der havde prøvet begge
to.

mvh
Michael Kristensen

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 19-02-07 18:31

On 19 Feb., 15:51, "KC" <k...@kcdk.com> wrote:
> [...]
> notorious for its tendency to stiffen materials and make them less flexible.

Det har jeg også læst! Det står jo på Cressis egen hjemmeside.

Igen håber jeg på et konstruktivt svar fra en, der har prøvet
finnerne, og som måske kunne fortælle mig, om HF udgaven bliver for
hård herhjemme i kold vand.

Hvad producenten skriver om sit egne produkter er ikke altid det, man
oplever i den virkelige verden.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 22-02-07 11:18

mbk112@hotmail.com skrev:

> [...]
> hård herhjemme i kold vand.
>
> Hvad producenten skriver om sit egne produkter er ikke altid det, man

Af de to masker skal du vælge MiniMa, alene pga den mindre volume.
Bruger den selv!!!!!
/Kennet

Fra : Verner Alias

Dato : 19-02-07 19:54

> 1. Gara3000 findes i to versioner. HF og LD. Hvilken model skal jeg
> vælge?

Jeg antager at finnerne og masken skal bruges til fridykning, og mit svar
herunder tager derfor dette udgangspunkt. Rådene er ikke relevante hvis du
dykker med luftflasker.

HF har et hårdere blad end LD. Om du har behov for den ene eller den anden
afhænger af hvor stærke dine ben er. Hvis du ikke træner finnesvømning
rimeligt tit er der en risiko for at HF'erne vil blive for hårde, men
omvendt hvis du vil dykke dybere end ca. 15 - 20 meters dybde kan du komme
ud for at LD'erne er for bløde og ikke giver nok fremdrift når du svømmer
retur til overfladen. Hvis du planlægger at skulle lave en del
overfladesvømning vil jeg anbefale dig LD'erne. Hvis du derimod vil dykke
dybere end 15-20 meter (uden en stor mængde overfladesvømning) vil jeg
anbefale HF'erne.

Mange begår den fejl at købe finnerne for hårde, og dette betyder at de
aldrig får det fulde udbytte af deres dyk. Jeg vil nok endda sige at de
hellere må være for bløde end for hårde.

Prøv eventuelt at kontakte en dykkeklub med en fridykkerafdeling eller en UV
jagt afdeling. Her kan du måske låne et par finner til test i svømmehallen.
Der findes deciderede fridykker klubber i Hvidovre og Århus, hvor der er
stor chance for at du vil kunne prøve et par finner før du beslutter dig.

> [...]
> vådstrømper (3mm).
> Har nogen erfaring med at bruge et par vådstrømper i et par Gara300

Du anbefales at købe den type vådsokker som hedder "Beuchat Elaskin". Disse
er 4mm tykke og egner sig perfekt til brug med Gara finnerne. Andre
neoprensokker i en tykkelse på 3mm til 5mm kan også anbefales, men "Elaskin"
typen har en meget god kvalitet. Hvis du ikke dykker med sokker vil du fryse
om fødderne stort set hele året. Regn derfor med 4mm eller 5mm sokker, og
køb finnerne så de passer til denne størrelse. Sokkerne kan sagtens bruges i
svømmehallen.

>3. Kan se, at der er to forskellige modeller fridykingsmasker fra
>cressi (Minima og Superocchio).
>Hvad er forskellen på de to modeller?

Superocchio har en rigtig god pasform til de fleste ansigter/personer, og
der et et meget lille indre volumen. Masken er særdeles velegnet til
UV-jagt, rugby og fridykning. Du vil uden problemer kunne trykudligne masken
ned til ca. 25-30 meter.

Minima masken har et mindre indre volumen som giver et par ekstra meter i
forhold til at trykudligne masken. Dette har betydning til konstantvægt
fridykning. Pasformen er efter min opfattelse dårligere end Superocchioen,
og derfor vil jeg kun anbefale Minima'en hvis du virkeligt har brug for et
par ekstra meters dybde i forhold til trykudligning af masken, men i dette
tilfælde er du bedre tjent med en Sphera maske, da den kan gå langt dybere
end Superocchio og Minima med samme mængde trykudligning.

På denne link kan du finde noget information som måske kan hjælpe:
http://www.hfk.dk/index.htm?om_fridykning/tips_og_tricks/default.htm

Med venlig hilsen
Verner Alias

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 19-02-07 20:21

> [...]
> overfladesvømning vil jeg anbefale dig LD'erne. Hvis du derimod vil dykke
> dybere end 15-20 meter (uden en stor mængde overfladesvømning) vil jeg

Jeg prøvede for 14 dage siden i Dahab HF udgaven og var meget godt
tilfreds med dem. Men det var i 20 grader varmt vand. Hvor meget
stivere bliver de herhjemme i koldt vand?

Syntes det er selvmodsigende, hvad Cressi skriver på deres hjemmeside
om LD udgaven: At LD både er lavet i blødere materiale og giver mere
kraft.

> [...]
> køb finnerne så de passer til denne størrelse. Sokkerne kan sagtens bruges i

Hvor mange størrelser går man op i finner med 3-5 mm vådstrømper i
forhold til barfodet?

> [...]
> tilfælde er du bedre tjent med en Sphera maske, da den kan gå langt dybere
> end Superocchio og Minima med samme mængde trykudligning.

Er der nogen forskel i hvor stort udsynet er i de 3 modeller?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Verner Alias

Dato : 21-02-07 00:06

>Jeg prøvede for 14 dage siden i Dahab HF udgaven og var meget godt
>tilfreds med dem. Men det var i 20 grader varmt vand. Hvor meget
>stivere bliver de herhjemme i koldt vand?

Jeg tror ikke de bliver væsentligt stivere, men som sagt kan HF'eren sagtens
være for stiv til de fleste, medmindre man enten er i god træning eller ikke
svømmer i overfladen (dykning fra båd eller tæt ved land).

Jeg har anvendt plastic bi finner i stor stil både her hjemme i Scandinavien
og i Rødehavet og har aldrig lagt mærke til at bladene skulle være hårdere i
koldt vand. Årsagen til at du får ondt i benene i koldt vand skyldes mere at
benene er mere tilbøjelige til at gå i krampe jo koldere vandet er.

<..>

>Syntes det er selvmodsigende, hvad Cressi skriver på deres hjemmeside
>om LD udgaven: At LD både er lavet i blødere materiale og giver mere
>kraft.

Det er noget salgsgas. Jo blødere finne jo dårligere kraft, særligt når det
gælder plastic bi finner. For fiber bi finner kan det være en anden
historie. Ulempen er at hårde lange plastic bi finner er dårlige til
transport svømning i overfladen, men egentlig er de ganske hæderlige under
vandet.

<..>

>Hvor mange størrelser går man op i finner med 3-5 mm vådstrømper i
>forhold til barfodet?

Det er svært at sige noget om generelt, men 2 skostørrelser er ikke helt ved
siden af, men prøv finnerne før du køber, eller sørg for at du kan sende
varene retur hvis de ikke passer.

<..>

>Er der nogen forskel i hvor stort udsynet er i de 3 modeller?

Sphera har klart det mest "vidvinklede" udsyn (altså du kan se mest med
Sphera), men der er kraftig forvrængning således at lige streger synes
buede, og nogen klager over ændret afstandsbedømmelse og "søsyge" indtil man
har vænnet sig til at glasset buer. Da der er rugbyspillere som anvender
Sphera, er dette et bevis på at man kan vænne sig til den forvrængning
masken giver. Sphera er desuden den af de 3 masker som kræver mindst luft
til trykudligning af masken, og forskellen er dramatisk. Men hvis du mener
dette kan være relevant skal du seriøst overveje fluid goggles istedet, og
så er det sikkert fordi du dykker langt dybere end ca. 50 meter (som er den
dybde hvor masketypen begynder at have afgørende betydning).

Minima har dårligst udsyn hvis jeg husker rigtigt (jeg orker ikke at gå i
kælderen og grave den frem).

Superocchio ligger i "midten" for udsynet for disse 3 masker, og jeg vil
klart anbefale dig enten Superocchioen eller Spheraen.

Jeg har selv haft alle 3 masker, og anvender nu udelukkende Superocchioen.
Dette er mest fordi alt fridykning som jeg foretager mig udføres på max. 20
meter, og Superocchioen har perfekt pasform i forhold til mit ansigt. (den
bedste maske jeg har haft var dog sporasup samurai, men den har jeg altså
fået smidt væk, og superocchioen er næsten magen til)

Som med alt andet dykkerudstyr anbefales du at prøve før du køber.

Mvh.
Verner Alias

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 22-02-07 07:55

mbk112@hotmail.com wrote:

> Har nogen erfaring med at bruge et par vådstrømper i et par Gara300
> finner?

Jeg bruger sokker i sporasub-finner, der ligner Gara 3000. Det går fint, men
du skal have gode ben.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]