Video, dug & silica
Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 19-02-07 13:23

Hej

Jeg snorkel-fotograferer og har problemer med dug på indersiden af
front-glasset i mit 'dykker-hus'. Jeg har overvejet at putte silica eller
andet vand-absorberende materiale ind i huset, fordi der under gunstige
forhold kun burde være en beskeden mængde vand (damp) tilstede. Er der nogle
af jer der har prøvet, eller hørt om sådan en løsning på dug problemet?

Carsten

Fra : TT

Dato : 19-02-07 14:19

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhold kun burde være en beskeden mængde vand (damp) tilstede. Er der
> nogle af jer der har prøvet, eller hørt om sådan en løsning på dug

Hej Carsten,

Jeg har prøvet med Silica, som vi havde vakumpakket, så de var "friske" når
de skulle bruges, det virker ok, men ikke altid 100%. Det bedste resultat på
liveaboards var ofte at lade det blive gennemvarmt af solen først.

-TT

Fra : cybersven

Dato : 19-02-07 14:52

Silica er et must når du fotografere under vand! Jeg bruger det selv
når snorkler eller dykker!

Jeg plejer selv at afklimatiser kameraet & hus inden jeg går i vandet

Et vådt håndklæde eller lade det ligge i vandet i ca. 10 minutter
inden du går i !

Kind Regards
Sven Rasmussen -
The independent Dive Portal.
www.diverssite.com & Divelinks & Top50

Fra : skawdiver

Dato : 19-02-07 17:45

Der er 2 ting som du skal være opmærksom på.

1. den fysiske temperatur som dit undervandshus (og kamera) har.
2. den luftfugtighed som du har inde i huset.

Ad. 1 sørg for at dit undervandshus ikke har ligget i solen før du bevæger
dig ned i vandet. Huset skal helst have en temperatur som ligger så tæt på
vandets som overhovedet muligt.

Ad 2. Om muligt blæser du lidt luft fra en dykkerflaske ind i huset som det
sidste lige inden du lukker det, dermed fylder du huset med filtreret tør
luft.

Hvis du følger disse 2 råd, lever dit kamera også længere da det ikke bliver
udsat for kondenseret dug på grund af den hurtige temperatur forskel.

God fornøjelse.
Hans Chr. Andersen
www.skawdiver.dk
Den danske side om undervandsvideo

Fra : Henrik

Dato : 19-02-07 19:47

Lad være med at bruge den indbyggede blitz - den skaber varme inde i
huset og så kondensere det. ( læse Ikelight's hjemmeside)
Køb en ekstern blitz, brug silicat og fyld huset med tør luft fra din
flaske - så er du ude over de fleste problemer.

Mvh
Henrik

www.scubasserne.dk

Fra : bends.dk

Dato : 19-02-07 20:02

>"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i meddelelsen
>Lad være med at bruge den indbyggede blitz - den skaber varme inde i
>huset og så kondensere det.

Det er vist ikke helt rigtigt. Det er temperatur fald de gør at fugten i
huset kondensere. Ikelite vil bare sælge deres blitz hvis de kommer med det
råd. Find det køligste og tørre sted når du lukker huset så får du sjælent
problemer.

Henrik Manley

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-07 00:18

lige lidt et par tanker, der flød gennem hovedet...

Når luften køles af stiger den relative fugtighed (%R.H.) indtil den
når dugpunktet (100%) og fugten kondenseres ud som vand.

Det absolute vandindhold ændrer sig ikke med temperaturen udelukkende.

Varm luft kan indeholde mere vand end kold...

Henrik har derfor ret, når han siger at et koldt sted typisk giver få
problemer. Det gælder altså om at undgå drastiske (hurtige/store)
temperatur udsving...

blæs tør luft fra flasken ind i huset inden det lukkes >>> sænker
dugpunktet og evnen til at vandet kan kondencere ud ved havvandets
temp.

Silica Gel et faststof med en ENORM overfalde i form af bitte små
porer. Det er denne porespænding, der trækker fugten ud af luften og
binder den til overfladen. En bestemt mængde silica gel kan derfor kun
optage en vis mængde vand.

For at silica gel skal have en affugtende effekt skal den være
"aktiv". dvs den skal være piv-tør for at kunne optage vand.

Typisk regenererer du silica gel ved opvarmning for at fordampe det
bundne vand. Når silica gelen er regeneret (og afkølet) skal den
naturligvis opvares i en lukket beholder - for ikke at optage fugt fra
luften igen..

det blev vist lidt vel thermodynamisk .-)

/Jannik

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 20-02-07 08:12

<Jannik> skrev i en meddelelse

> [...]
> luften igen..
>
> det blev vist lidt vel thermodynamisk .-)

Tak for responsen til alle. Idéen er altså god nok.

Carsten

Fra : anha8

Dato : 20-02-07 12:11

hej

har både foto og video hus og haft dug problemer med begge,
der er noget "NanoAntiDug" man kan prøve - og så iøvrigt stoppe huset
op med
silicagel - evt. den type man kan købe i f.eks. matas i 1 kg poser,
det skal bare heldes i en ny stof pose !

Anders

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-02-07 14:08

On 19 Feb., 13:23, "Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsga...@mail.dk>
wrote:
> [...]
> af jer der har prøvet, eller hørt om sådan en løsning på dug problemet?

Jeg har ikke forsøgt mig med silicagel fordi jeg altid har haft en
dykkerflaske med tør luft til rådighed. Men evt. kan du forsøge at dig
med at lukke undervands huset et sted hvor der er aircondition på
(taxa eller hotelværelse), derved bør luften indeholde mindre vand og
temperaturen er sikkert også nærmere vandtemperaturen. Måske kan du
endda forsøge dig med at lukke huset inde i et køleskab, det er
ihvertfald betydeligt mere praktisk end at bruge silicagel.

mvh
Jonas