/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Strøm og motorhjelm på Opel Vectra
Fra : Claus Fabritius


Dato : 19-02-07 20:18

Jeg er den mere eller mindre heldige indehaver en en Opel Vectra 2.0i fra
1990.

Det sidste dage har jeg været forfulgt af uheld. Bilen kørte derudaf og
pludselig tændte motorlampen. Bilen kørte lidt videre hvorefter ABS-lampen
begyndte at lyse. Lydstyrken på radioen faldt til under det hørbare, lyset i
instrumentbordet blev dæmpet kraftigt og tankmåleren dalede imod det røde
felt.

Jeg kunne konstatere at der tilsyneladende ikke var den strøm der var behov
for, men efter et øjeblik kom det hele tilbage. Jeg kørte turen hjem, men da
jeg skulle starte bilen næste gang ville den ikke starte. Den fik noget
starthjælp, og kom fint i gang, men da jeg havde kørt lidt gentog mønsteret
sig. Efter at have kørt lidt uden strøm kom det tilbage, hvorefter det
forsvandt igen. Dette skete nogle gange på vej ud til en kamerat. Jeg havde
tænkt mig at prøve at måle efter med hans multimeter, og se om jeg kunne
gennemskue hvor fejlen lå. Det vender jeg tilbage til.

Er der nogen der har et hint om hvad jeg skal kigge efter? Min egen
umiddelbare idé er at det må være en dårlig stelforbindelse, da det er
periodisk, men hvor skal jeg kigge efter den? Er det fra generatoren eller
fra batteriet? Eller er det noget andet jeg skal kigge på end
stelforbindelsen?

Og så detaljen med motorhjelmen. Da jeg kom ud til min kammerat ville
motorhjelmen ikke åbnes. Når der hives i håndtaget kan jeg høre at der sker
noget, så kablet er ikke sprunget. Jeg hev kølergitteret af, og jeg kunne se
at der var en fjeder lige ved siden af hornet der bevægede sig lidt, når man
trak i kablet. Hvad skal jeg gøre for at åbne klappen, og er der håb om at
den kan lukkes igen efterfølgende? Det gør ikke noget, hvis der skal bruges
moderat vold, bare jeg kan få åbnet klappen, fixet problemet inden under og
lukke den igen.

Jeg ser frem til lidt gode råd.
--
MVH
Claus Fabritius



 
 
Uffe Ravn (20-02-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 20-02-07 00:21

Claus Fabritius wrote:

> Det sidste dage har jeg været forfulgt af uheld. Bilen kørte derudaf
> og pludselig tændte motorlampen. Bilen kørte lidt videre hvorefter
> ABS-lampen begyndte at lyse. Lydstyrken på radioen faldt til under
> det hørbare, lyset i instrumentbordet blev dæmpet kraftigt og
> tankmåleren dalede imod det røde felt.
>
> Jeg kunne konstatere at der tilsyneladende ikke var den strøm der var
> behov for, men efter et øjeblik kom det hele tilbage. Jeg kørte turen
> hjem, men da jeg skulle starte bilen næste gang ville den ikke
> starte.

Dårlig forbindelse imellem generator og dennes stelforbindelse.

Nærmere betegnet så bliver stelforbindelsen rusten så den får dårlig
kontakt.

Mvh. Uffe Ravn



mfn (20-02-2007)
Kommentar
Fra : mfn


Dato : 20-02-07 11:28

Og vedr hjelmen... det bør kunne lade sig gøre at vippe armen kablet ellers
trækker i manuelt... Evt med en hånd op nede fra, eller hvis du kan få
hånden ind ved køleren.



Claus Fabritius (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 21-02-07 23:50

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:45da30e9$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Dårlig forbindelse imellem generator og dennes stelforbindelse.
>
> Nærmere betegnet så bliver stelforbindelsen rusten så den får dårlig
> kontakt.

Der var i forvejen trukket et alternativt kabel. Dette var iret, så efter en
afmontering, lidt afkortning af kablet så frisk kobber kom frem, slibning af
fladerne hvor det var skruet fast og det kunne lede igen. I samme ombæring
blev generatoren strammet en smule op, så bilen ikke længere hyler fra
kileremmen. Rart når tingene lykkes i første forsøg.

Så er det bare at glæde sig til de nye UG7 der skal på bilen i morgen.
--
MVH
Claus Fabritius



Karsten Andersen (20-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 20-02-07 15:44

Mon, 19 Feb 2007 20:18:02 +0100, skrev "Claus Fabritius"
<u-s-e-n-e-t@fabritius.nu minus ->, på 39 linier, i
<45d9f822$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>, :


>Og så detaljen med motorhjelmen. Da jeg kom ud til min kammerat ville
>motorhjelmen ikke åbnes. Når der hives i håndtaget kan jeg høre at der sker
>noget, så kablet er ikke sprunget. Jeg hev kølergitteret af, og jeg kunne se
>at der var en fjeder lige ved siden af hornet der bevægede sig lidt, når man
>trak i kablet. Hvad skal jeg gøre for at åbne klappen, og er der håb om at
>den kan lukkes igen efterfølgende? Det gør ikke noget, hvis der skal bruges
>moderat vold, bare jeg kan få åbnet klappen, fixet problemet inden under og
>lukke den igen.

Få din kamerat til og trykke på hjelmen mens du rykker i håndtaget.
Det plejere og hjælpe.

--
MVH Karsten
Horsens

Uffe Ravn (20-02-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 20-02-07 22:41

Karsten Andersen wrote:

>> Og så detaljen med motorhjelmen. Da jeg kom ud til min kammerat ville
>> motorhjelmen ikke åbnes. Når der hives i håndtaget kan jeg høre at
>> der sker noget, så kablet er ikke sprunget. Jeg hev kølergitteret
>> af, og jeg kunne se at der var en fjeder lige ved siden af hornet
>> der bevægede sig lidt, når man trak i kablet. Hvad skal jeg gøre for
>> at åbne klappen, og er der håb om at den kan lukkes igen
>> efterfølgende? Det gør ikke noget, hvis der skal bruges moderat
>> vold, bare jeg kan få åbnet klappen, fixet problemet inden under og
>> lukke den igen.
>
> Få din kamerat til og trykke på hjelmen mens du rykker i håndtaget.
> Det plejere og hjælpe.

Jeps, eller få man til rykvis at trykke ned i hjelmen.

I øvrigt er mange af dem gennemtærrede i motorhjelmen.

Mvh. Uffe Ravn



Claus Fabritius (21-02-2007)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 21-02-07 23:47

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Få din kamerat til og trykke på hjelmen mens du rykker i håndtaget.
> Det plejere og hjælpe.

Det virkede efter hensigten. Mange tak.
--
MVH
Claus Fabritius



Karsten Andersen (22-02-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 22-02-07 08:52

Wed, 21 Feb 2007 23:46:53 +0100, skrev "Claus Fabritius" <u-s-e-n-e-t
@ fabritius . nu minus ->, på 11 linier, i
<45dccb0a$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>, :

>"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Få din kamerat til og trykke på hjelmen mens du rykker i håndtaget.
>> Det plejere og hjælpe.
>
>Det virkede efter hensigten. Mange tak.

Det kan være du lige skal stramme kablet lidt så den selv åbner.

--
MVH Karsten
Horsens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste