En af markedets mest energisparende biler.~
Fra : BJ

Dato : 18-02-07 12:28

Så er det Jyllands-Postens tur til at fremvise vrøvl.

I artiklen om billige miljøbiler viser avisen en Lupo.

Potten produceres ikke mere....

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4251304/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik

Dato : 18-02-07 12:48

On 2007-02-18 12:28:26 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> said:

> Så er det Jyllands-Postens tur til at fremvise vrøvl.
> Potten produceres ikke mere....

Ja sådan er det når jounalister, vælger ikke at bruge det de lære på
Jounalist højskolen...... Research, sørgelig, men det er jo ikke første
gang at aviserne trykker noget de ikke har undersøgt, stort som småt.

Henrik
*Som tydeligvis, Ikke er Jounalist*

Fra : BJ

Dato : 18-02-07 12:53

"Henrik" <dyk@mil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja sådan er det når jounalister, vælger ikke at bruge det de lære på
> Jounalist højskolen...... Research, sørgelig, men det er jo ikke første
> gang at aviserne trykker noget de ikke har undersøgt, stort som småt.

Helt enig.

De burde trækkes i løn.

Bortset fra det, hvad er markedets mest energisparende potte for tiden på
markedet (fremdrevet på fossilt brændstof)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 13:26

On Sun, 18 Feb 2007 12:52:33 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Bortset fra det, hvad er markedets mest energisparende potte for tiden på
>markedet (fremdrevet på fossilt brændstof)..?

Formodentlig en Smart Diesel - mener de opgiver omkring 28 km/l.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : BJ

Dato : 18-02-07 13:30

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Formodentlig en Smart Diesel - mener de opgiver omkring 28 km/l.

O.k.

Det er egentlig underlig, man ikke via Bilbasen kan søge på "kilometer per
liter brændstof".

Nå, det er jo også kodekarle og ikke bilkendere.

PS: Når man følger diverse indlæggeres beskrivelse af Km/L, synes dette at
give indtryk af, de kører betragtelig længere på literen i lige netop
_deres_ potte..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 13:37

On Sun, 18 Feb 2007 13:30:13 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>PS: Når man følger diverse indlæggeres beskrivelse af Km/L, synes dette at
>give indtryk af, de kører betragtelig længere på literen i lige netop

Tjaah....Xsaraen går totalt set ikke helt de lovede 19,2 - vi ligger
på omkring 17 om vinteren og 18-19 om sommeren.(og 21 på en tank er
oplevet) Den har nok lige lovlig mange kortere ture. Fiaten har over
10000 km gået 22 mod de lovede 20,4, så det er da OK
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : ShutEye

Dato : 18-02-07 14:35

<klip>
> [...]
> oplevet) Den har nok lige lovlig mange kortere ture. Fiaten har over
> 10000 km gået 22 mod de lovede 20,4, så det er da OK

Hvad er den tekniske forklaring på højere forbrug om vinteren?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-02-07 14:40

> Hvad er den tekniske forklaring på højere forbrug om vinteren?

Længere/højere forbrug af choker. Længere om, at nå drifttemp.

Altså for dem der ikke har oliefyr jo... )

/Martin

Fra : Brian

Dato : 18-02-07 16:36

Martin Johansen [6000] wrote:

> Altså for dem der ikke har oliefyr jo... )

Kører sådan en på luft da ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-02-07 19:39

> Kører sådan en på luft da ?

Eftersom det er en lille forbrændingsenhed så vil jeg tro den skal have lidt
luft også

/Martin

Fra : Brian

Dato : 18-02-07 19:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Eftersom det er en lille forbrændingsenhed så vil jeg tro den skal
> have lidt luft også

Okay da, godt fanget

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 15:07

On Sun, 18 Feb 2007 14:34:34 +0100, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

><klip>
>
>Hvad er den tekniske forklaring på højere forbrug om vinteren?

Det har en hel del at gøre med længere opvarmningsperiode, måske giver
vinterskoene også en stigning i forbruget - i hvert fald er der
forskel.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-02-07 10:22

Ivan Madsen wrote:

> Det har en hel del at gøre med længere opvarmningsperiode, måske giver
> vinterskoene også en stigning i forbruget - i hvert fald er der
> forskel.

Jeg har aldrig forstået at køretøjer kører kortere pr. ennhed med kold
motor - er det alene pga. stempel/cylinderpasning (lavere kompression),
eller er der en anden forklaring?

--
vh
Torben

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-02-07 12:59

> Jeg har aldrig forstået at køretøjer kører kortere pr. ennhed med kold
> motor - er det alene pga. stempel/cylinderpasning (lavere kompression),
> eller er der en anden forklaring?

For at opnå samme forbrænding ved kold motor som ved varm motor,
skal der mere brændstof i luft/brændstofblandingen.
Dette skyldes at ved kold motor kondenserer en del af brændstoffet
på de kolde cylindervægge og bidrager derfor ikke ligeså effektivt til
forbrændingen.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik

Dato : 18-02-07 15:26

On 2007-02-18 13:30:13 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> said:
> [...]
>
> PS: Når man følger diverse indlæggeres beskrivelse af Km/L, synes dette
> at give indtryk af, de kører betragtelig længere på literen i lige

Et gæt må være.

Folk vil gerne snakke grønne biler, de vil bare ikke selv købe dem, og
bil fabrikkerne ser åbenbart kun prestige, i at fortælle hvad de kan,
når de så har bevist at de kan lave en 3L bil eks. så tager de den ud,
da de ikke kan sælge nok. Eks Lupo 3L og A2 3L...

Egentlig underligt, men jeg mener at have læst at Lupo kun solgte godt
i DK, og det er jo ikke nok til at holde en produktions linie..

Henrik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-02-07 13:52

Hej

Ivan Madsen wrote:
> Formodentlig en Smart Diesel - mener de opgiver omkring 28 km/l.

29,4 er de opgivet til. Så kommer Polo BlueMotion med lidt over 25km/l
snart.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-02-07 19:12

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev
> Helt enig.
>
> De burde trækkes i løn.

Jeg mener de burde trækkes i noget helt andet
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens...

Dato : 18-02-07 15:15

> Så er det Jyllands-Postens tur til at fremvise vrøvl.
> I artiklen om billige miljøbiler viser avisen en Lupo.
> Potten produceres ikke mere....
> www.jp.dk/indland/artikel:aid=4251304/

Næh, men skriver de egenlig det?

JP nævner Lupo'en som eksempel een af markedets mest energi-
besparende biler, men de nævner ikke hvilket marked. Måske de
mener brugtvognsmarkedet :)

Fra : BJ

Dato : 18-02-07 16:04

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næh, men skriver de egenlig det?
>
> JP nævner Lupo'en som eksempel een af markedets mest energi-
> besparende biler, men de nævner ikke hvilket marked. Måske de
> mener brugtvognsmarkedet :)

Så meget kredit, tror jeg ikke, du skal give journalisten..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 18-02-07 19:33

> Så meget kredit, tror jeg ikke, du skal give journalisten

Nej, JP er skod vedr. biler, men i princippet ved man
jo ikke, hvad der ligger på "tankesættet..." :)

Fra : Hr. Jensen

Dato : 18-02-07 15:18

On Sun, 18 Feb 2007 12:28:26 +0100 "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> sent
the following smoke signals:

>Så er det Jyllands-Postens tur til at fremvise vrøvl.
>
>I artiklen om billige miljøbiler viser avisen en Lupo.
>
>Potten produceres ikke mere....

Nå ja, kan den ikke købes, kan den jo heller ikke bruge brændstof...

--
Jeg beskyttes at Symantecs Norton Internet Security, der ikke
spammer usenet, eftersom jeg har betalt for programmet.

Fra : Leonard

Dato : 18-02-07 15:37

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

>Nå ja, kan den ikke købes, kan den jo heller ikke bruge brændstof...

Øv, det har min så ikke opdaget endnu, den bruger stadig brændstof i
samme takt som da den kunne købes

--
Leonard

Fra : BJ

Dato : 18-02-07 16:19

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øv, det har min så ikke opdaget endnu, den bruger stadig brændstof i
> samme takt som da den kunne købes

Det gør denne her heller ikke, dog tror jeg ikke din Lupo kan nå samme pris,
trods en evt. kultstatus i ............ Danmark..

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=126400205&page=1

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-02-07 10:38

On Feb 18, 12:52 pm, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:

> Bortset fra det, hvad er markedets mest energisparende potte for tiden på
> markedet (fremdrevet på fossilt brændstof)..?

en smart fortwo coupé 33 cdi er opgivet til 29.4 km/l - nogen bedre?