Cisternen løber. Hvad kan der gøres?
Fra : Preben Q

Dato : 17-02-07 01:07

Det er en almindelig 20 år gammel Ifö lavskyl.
Den har løbet lidt i lang tid.
Det gør den også når cisternen er halvfyldt.

Ved at stikke hånden helt i bunden kan jeg mærke at ventilsædet er ujævn.
gummibolden derimod ser frisk ud.
Ville det være en ide at hælde 3 liter eddikkesyre i og lade det stå i ca 24 timer?
Hvorefter der spules og skrubbes efter bedste evne?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-02-07 13:34

"Preben Q" <nospam@se.kd> skrev i en meddelelse
> Det er en almindelig 20 år gammel Ifö lavskyl.
> Den har løbet lidt i lang tid.
> Det gør den også når cisternen er halvfyldt.

Hvis gummiet er 20 år, er det tid at skifte under alle omstændigheder,
kalken kan du tage væk med en skuresvamp.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Q

Dato : 17-02-07 19:38

> Hvis gummiet er 20 år, er det tid at skifte under alle omstændigheder,
> kalken kan du tage væk med en skuresvamp.
> [...]
For st udskifte gummiet skal jeg kunne løfte hele mekanikken ud.
Men jeg kan ikke rigtig se hvordan det tynde kobberrør skal løsnes...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-02-07 21:27

"Preben Q" <nospam@se.kd> skrev > >
> For st udskifte gummiet skal jeg kunne løfte hele mekanikken ud.
> Men jeg kan ikke rigtig se hvordan det tynde kobberrør skal løsnes...

Du skal løsne de to klemmer, der holder systemet fast på porcelænet
(foroven). Læg mærke til, eller mål og noter, hvor meget indgreb de to har.
En ekspert vil måske sige, at når den hviler frit på det nye gummi, er det
der den skal spændes fast. Vælg selv.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren

Dato : 17-02-07 20:13

> [...]
> Ville det være en ide at hælde 3 liter eddikkesyre i og lade det stå i ca
> 24 timer? Hvorefter der spules og skrubbes efter bedste evne?

Brug citronsyre - det stinker ikke.
Kobes som pulver, som du bare hælder i og rører rundt.

Søren