Maling diffuisionsåben indendørs
Fra : TT

Dato : 16-02-07 10:05

Hej med jer,

Er der nogle der kan hjælpe mig med at finde noget diffuisionsåben maling
til indendørsbrug, skal males oven på glasvæv og gips.
Årsagen er en bagvedliggende hygrodiode.

-TT

Fra : TT

Dato : 16-02-07 10:06

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til indendørsbrug, skal males oven på glasvæv og gips.
> Årsagen er en bagvedliggende hygrodiode.

Er en stadard glans 5 diffusionsåben ??

-TT

Fra : J. E.

Dato : 16-02-07 14:04

> "TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Er en stadard glans 5 diffusionsåben ??
>
> -TT

Snakker du med dig selv ? ellers vil jeg nok mene den eneste der kan
svare
på det er producenten af din omtalte standard glans 5

Fra : marlene

Dato : 16-02-07 19:20

> den gl. 5 jeg anvender er ikke dif.åben
men hvorfor dif.åben indvendig.
pansor 6 og murflex fra sadolin er begge dif. åbne, men jeg forventede det
var for at opfylde egenskab til udvendig benyttelse.
det byder jo blot at den skal lukke af for udefrakommen fugt, men lade
husets fugt fordampe ud igennem.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 19:28

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var for at opfylde egenskab til udvendig benyttelse.
> det byder jo blot at den skal lukke af for udefrakommen fugt, men lade

Det er jo et diode princip du beskriver der, den skal være åben nok til at
damp og kondens der bygger sig op i konstruktionen om vinteren, kan komme
ind i huset om sommeren, ja ind, når solen skinner på taget, således er der
nemlig monteret en anden diode som dampspærre - nemlig Icopals hygodiode,
der er bygget til formålet at kune isolere helt ud til tagfladen (dermed får
jeg 50 mm. ekstra islering, uden at min 1.sal bliver mindre.)

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-07 19:32

> [...]
> var for at opfylde egenskab til udvendig benyttelse.
> det byder jo blot at den skal lukke af for udefrakommen fugt, men lade

Marlene hvordan ved du at den ikke er diffusionsåben ?

-TT

Fra : marlene

Dato : 18-02-07 20:33

> Marlene hvordan ved du at den ikke er diffusionsåben ?
>
> -TT
>ganske pinligt.....aner det ikke mere end de fleste kan undersøge sig frem
>til.
læner mig op af de oplysninger farvelakfabrikken spytter ud.
det står ikke i de tekniske datablade, ej heller på spandene.
men når de er diffusionsåbne så står det både på bladet og spanden.

men som J:V. nævner, er den dårlig at vaske på, så bør den være ret åben.
gl. 5 er ikke nem at vaske af, ikke så svær som kalk, men i forhold til gl.
10 og op, besværlig nok til at være lidt åben,
men den beskrives bare ikke som åben.

en bedre dårlig forklaring, kan nok ikke nærme sig.

Marlene

Fra : John V.

Dato : 17-02-07 01:30

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> "TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Er en stadard glans 5 diffusionsåben ??
>
> -TT
Limfarve er diffusionsåben, men smitter også af.
Fås blandt andet fra www.skovfryd.dk
Man kan også lave det selv af titanhvidt eller kridt (hvis det ikke behøver
være helt hvidt) og tapetklister.
Almindelige glans 5 eller anden plastmaling er ikke særligt åbne.
Som hovedregel, jo mindre vaskbar, jo mere åben.

Fra : marlene

Dato : 17-02-07 22:07

> Almindelige glans 5 eller anden plastmaling er ikke særligt åbne.
> Som hovedregel, jo mindre vaskbar, jo mere åben.
>så burde 5´eren være tæt på ok.
den er ikke sjov at vaske af på.

Fra : John V.

Dato : 19-02-07 22:09

> den er ikke sjov at vaske af på.
Den KAN ikke vaskes af, man skal passe på sine vægge, lige som i gamle
dage....

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-07 16:29

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> "marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> Den KAN ikke vaskes af, man skal passe på sine vægge, lige som i gamle
> [...]
Ifølge Bilkas reklamer kan den godt vaskes, og vi ved alle at reklamer er
den utimative sandhed, næst efter TV shoppen.

-TT

Fra : TT

Dato : 21-02-07 11:50

> [...]
> til indendørsbrug, skal males oven på glasvæv og gips.
> Årsagen er en bagvedliggende hygrodiode.

Nu kan jeg jo lige tale til mig selv igen

Alt almindelig vandbaseret maling er tilstrækkelig diffusionsåben - årsag,
når det tørrer op sprækker det, og overfladen bliver åben.

-TT

Fra : Morten Hansen

Dato : 25-02-07 14:59

Hej prøv www.sandkalk.dk - der kan du diffusionsåben sandkalk i mange
forskellige farver.

MVH
Morten

Fra : John Vedsegaard

Dato : 06-03-07 10:19

"Morten Hansen" <dsl125953@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hej prøv www.sandkalk.dk - der kan du diffusionsåben sandkalk i mange
> [...]

NEJ, det afhænger af bindemidlet hvor meget det "sprækker".
Se det i et microskop, eller lav en hinde på f.eks. et plastlåg fra en
malerspand. Træk derefter filmen af (når den er tør selvfølgelig)
Spænd hinden ud over en skål. Hæld en kop vand i, så ser vi hvorlænge det er
om at løbe igennem.
Du kan også male en nylonstrømpe og lave samme forsøg.
Men limfarve, løber det igennem med det samme! Da det kun består af pigment
og tapetklister.

John

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-07 15:20

> [...]
> Du kan også male en nylonstrømpe og lave samme forsøg.
> Men limfarve, løber det igennem med det samme! Da det kun består af

Hej Igen,

Informationen har jeg fra Icopal, som har godkendt fremgangsmåden, men damp
har jo også en væsentligt lavere densitet end vand, så fordi noget er
vandtæt kan det jo godt være damp diffusionsåbent, tror jeg ?

TT