Tilslutning af tagrende
Fra : Allan Knudsen

Dato : 15-02-07 21:56

Hej.

Jeg har lavet en udbygning som jeg skal til at have sat tagrender på.
Må jeg selv grave kloarkrør ned og tilslutte dem til nedløbsrøret og det
eksisterende dræn fra huset, eller skal der en fagmand til?

Allan

--
Man er klog når man ved hvad man ikke ved noget om.

<--Fjern DETTE fra e-mail adr.->

Fra : Schnitzer

Dato : 15-02-07 23:04

On 15 Feb., 21:55, Allan Knudsen <allanknudsenDE...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Allan
>
> --
> Man er klog når man ved hvad man ikke ved noget om.

Ja. Du må selv udføre al afløbsarbejde når det gælder overfladevand.
Dog skal dræn " Af særlig krævende karakter " udføres af aut.
kloakmester, men det er jo ikke lige aktuelt i dit tilfælde..

Fra : Ivan

Dato : 16-02-07 15:16

Ja. Du må selv udføre al afløbsarbejde når det gælder overfladevand.
Dog skal dræn " Af særlig krævende karakter " udføres af aut.
kloakmester, men det er jo ikke lige aktuelt i dit tilfælde..

Ja hvis det føres til faskine, ellers er det en fagmand der skal lave det.

Fra : Allan Knudsen

Dato : 16-02-07 16:44

Ivan wrote

> Ja hvis det føres til faskine, ellers er det en fagmand der skal lave
> det.

Det vil sige, at vil jeg tilslutte det til det eksisterende afløb fra
huset, skal det være en fagmand og vil jeg lave en faskine til det må jeg
godt selv?
I så fald, hvor stor skal den være til en bygning på 136 m2 med 37 graders
taghældning og fuld valm?

Allan

Fra : kris b

Dato : 16-02-07 17:04

> I så fald, hvor stor skal den være til en bygning på 136 m2 med 37 graders
> taghældning og fuld valm?

http://www.teknologisk.dk/byggeri/16402
læs og vurder selv
mvh kris b

Fra : Ivan

Dato : 17-02-07 08:23

"Allan Knudsen" <allanknudsenDETTE@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt selv?
> I så fald, hvor stor skal den være til en bygning på 136 m2 med 37 graders

Tommerfingerregel siger 1m3 faskine pr. 30m2 afledningsareal. Der findes
også en meget mere teknisk forklaring/beregning på dette.
Men husk lige at spørge hos kommunen om du må lave faskine. Det er jo ikke
sikkert at du må.

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 17-02-07 18:16

> [...]
> også en meget mere teknisk forklaring/beregning på dette.
> Men husk lige at spørge hos kommunen om du må lave faskine. Det er jo ikke

Hej

Ja 1m3 faskine eller en wavin regnvandskassette.

Frank

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-02-07 11:11

Ivan formulerede spørgsmålet:
> [...]
> kloakmester, men det er jo ikke lige aktuelt i dit tilfælde..
>
> Ja hvis det føres til faskine, ellers er det en fagmand der skal lave det.

Hvad gør i andre så, i virkeligheden?
Fører det til kloakken og håber kælder ikke svømmer over, eller laver
en faskine?
Jeg har selv nogenlunde samme problem som trådstarteren.
Skal jeg lave en faskine, 2m fra skel og 2m fra vores hus, så kommer
jeg temmelig langt ned i min have, til en brønd er der ikke langt, så
det er meget fristende at bare tilslutte til brønden.
Kai

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 17-02-07 18:21

> Hvad gør i andre så, i virkeligheden?
> Fører det til kloakken og håber kælder ikke svømmer over, eller laver en
> faskine?

Det kommer an på forholdene omkring huset
Og må du nedsive ?
Spørg teknisk forvaltning

> [...]
> temmelig langt ned i min have, til en brønd er der ikke langt, så det er
> meget fristende at bare tilslutte til brønden.

Husk at det er 5m fra beboelse. De 2m gælder andre bygninger.

Frank

Fra : Ivan

Dato : 18-02-07 10:46

> Hvad gør i andre så, i virkeligheden?
> Fører det til kloakken og håber kælder ikke svømmer over, eller laver en
> faskine?

Finder ud af om der er plads til at lave nedsiving og om komunen siger ok
til faskine. Ellers kommer der en fagmand lave det.
Du beskriver jo selv problemet der kan komme, vand i klælder og lign.
Få fat i en fagmand, du kan sikkeret godt få lov at lave gravearbejdet
selv, så sparre du lidt "guld" på det.

Fra : JJ

Dato : 16-02-07 19:14

"Allan Knudsen" <allanknudsenDETTE@gmail.com> wrote in message
> [...]
> Må jeg selv grave kloarkrør ned og tilslutte dem til nedløbsrøret og det
> eksisterende dræn fra huset, eller skal der en fagmand til?

Hvis regnvandet ledes til offentlig kloak, skal dette udføres af autoriseret
kloakmester.
Hvilket sansynligvis også står på din byggetilladelse, det gjore det
ivertefal på den jeg fik, da jeg gyggede careport.

JJ