2/4 liters skyl.
Fra : FBJ

Dato : 14-02-07 15:58

Vi skal skifte vores toiletter og kigger på en model med 2 og 4
liters skyl.

Vi begge synes at det virker i underkanten og bemærker at stort
set alle kører med 3 og 6 liters skyl.

Nu kan der (måske) være en finte med hvordan S-låsen er formet,
så de 2/4 liter er rigeligt... eller??

Nogen erfaringer derude?
--
F.B.J.

Fra : Jan

Dato : 14-02-07 16:25

"FBJ" <flebau@fjernedettegmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi skal skifte vores toiletter og kigger på en model med 2 og 4 liters
> skyl.
> Nogen erfaringer derude?
> --
> F.B.J.

Hej

Vi har skiftet 2 toiletter fra henholdsvis 8 og 11 liters skyl, til 2 stk.
på 2/4 liters skyl, Ifö Cera. Det blev gjort i oktober 2005. Dette har givet
en besparelse på 33 liter vand i 2006 set i forhold til 2005. Jeg har netop
modtaget årsopgørelsen i dag.
Vi er dog kun 3 i husstanden. De gamle toiletter løb af og til. Det gør de
nye jo selvfølgelig ikke.

Venligst

Jan

Fra : F. Hansen

Dato : 14-02-07 16:30

"Jan" <Spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har netop modtaget årsopgørelsen i dag.
> Vi er dog kun 3 i husstanden. De gamle toiletter løb af og til. Det gør de

Håber du mener 33 m3 vand

Finn

Fra : Jan

Dato : 14-02-07 21:58

"F. Hansen" <jerseycowdkREMOVE@REMOVEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Håber du mener 33 m3 vand
>
> Finn

Hej Finn

Ja ja, selvfølgelig 33m³ vand og ikke 33liter. Det var for at se om alle var
vågne.

Jan

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-02-07 16:26

> [...]
> kører med 3 og 6 liters skyl.
>
> Nu kan der (måske) være en finte med hvordan S-låsen er formet, så de 2/4

Jo det er faktisk en finte... for S-låsen gør at det skabes et
selvforstærkene vacuum og dermed skal det nok forsvinde.

Mvh
Leon

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-02-07 08:29

Leon Hulstroem skrev:

> Jo det er faktisk en finte... for S-låsen gør at det skabes et
> selvforstærkene vacuum og dermed skal det nok forsvinde.

Ud af toilettet, ja. Men hvis resten af afløbet
ikke er dimensioneret til det, risikerer man at
få forstoppelse i rørene.

Peter Schrøder

Fra : JJFL

Dato : 15-02-07 16:36

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Ud af toilettet, ja. Men hvis resten af afløbet
> ikke er dimensioneret til det, risikerer man at
> [...]

Det er helt rigtigt. de fleste forstoppelser opstår pga. for lavt skyl.
Danske kloaker er dimensioneret efter et skyl på 9 liter
FC kloakmesteren

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-07 01:46

JJFL wrote:

> Det er helt rigtigt. de fleste forstoppelser opstår pga. for lavt
> skyl. Danske kloaker er dimensioneret efter et skyl på 9 liter

Rørdiameter eller fald?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : FBJ

Dato : 16-02-07 23:45

Erik Ginnerskov wrote:
> Rørdiameter eller fald?

Jeg har forstået det sådan, at afløb i PVC skal der være et fald
på 6mm. pr. meter.

Kloakmesteren jeg talte med ville dog ikke anbefale et 2/4 skyl,
men anbefalede 3/6 L.

I helt nye installationer kan et forøget fald retfærdiggøre 2/4
skyl, men anbefaler at købe et toilet hvor man kan indstille
vandmængden til 2 liter til småt og 6 liter til stort.

Den sidste løsning har vi så valgt.

tak for synspunkter her i tråden og god weekend!

--
F.B.J.