Fuge omkring vinduer
Fra : tiede

Dato : 14-02-07 12:39

Hej alle,

Jeg står og skal til at have nye vinduer og har forhørt mig hos en
fugemand for at få lavet fugearbejdet. Jeg har flere steder læst (også
i denne nyhedsgruppe) at mørtelfuger er det bedste. Fugemanden
insisterer dog på en elastisk fuge fordi han ikke mener, at
mørtelfugen lever op til nyeste lovgivning.
Er der nogen i gruppen, som er bekendt med at dette skulle være
tilfældet?
Kan man få diffusionsåbne elastiske fuger, således at skræmmehistorier
om råd indefra udgåes?
Skal vi vælge fugebånd eller elastisk fuge?

På forhånd tak

/Kim

Fra : Mads Madsen

Dato : 14-02-07 13:20

> [...]
>tilfældet?
>Kan man få diffusionsåbne elastiske fuger, således at skræmmehistorier

Det med vinduesfuger er en længere historie.

Nu skriver du ikke noget om det drejer sig om de indvendige eller udvendige
fuger. Jeg går ud fra du mener de udvendige, men bare for en ordens skyld
nævner jeg lige de indvendige også. De skal altid udføres diffusionstæt, da
de fungerer på samme måde som dampspærren. Diffusionstæt vil i de fleste
tilfælde betyde en gummifuge.

De udvendige fuger er en anden historie.
Her er fugens formål at forhindre udefrakommende vand (regn) i at trænge ind
i konstruktionen og samtidigt tillade at indefrakommende fugt kan slippe ud.
Der findes mange skrækeksempler på at 7-10 år gamle vinduer er rådnet op
fordi de var fuget med en tæt gummifuge.
Det betyder dog ikke at gummifuge ikke kan bruges, den skal bare udføres
korrekt. Der findes specielle fugebagstop der, sammen med specielt udførte
åbninger i top og bund tillader ventillation af hulrummet bag fugen. Så
gummifuge kan være godt nok. Det er bare besværligt.
Jeg mener der er en forklaring af principperne i SBI-anvisning 189, Småhuse.
(http://www.sbi.dk/byggeteknik/generelt)
En meget nemmere løsning er at bruge diffusionsåbent fugebånd eller
kalkmørtel iblandet fæhår (kohår eller syntetiske fibre).

>Skal vi vælge fugebånd eller elastisk fuge?

Af de to valgmuligheder ville jeg vælge fugebåndet da det er utroligt nemt
at have med at gøre og diffusionsåbent i sig selv.

Jeg har selv lige skiftet vinduer og døre i mit hus. Jeg valgte også
fugebåndet, men som en midlertidig løsning. I løbet af året (eller måske
næste år) skal facaden renses og vandskures. Dette arbejde omfatter også
vinduesfalsene. Fugebåndet kan meget nemt fjernes så man kan komme til med
afrensning og vandskuring. Bagefter bliver det nok mørtelfuger. Det har
virket fortræffeligt i hundredevis af år og ovenikøbet synes jeg det er
pænest.

Håber du kan bruge mit svar til noget.

/Mads

Fra : J. E.

Dato : 16-02-07 13:48

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fugt kan slippe ud. Der findes mange skrækeksempler på at 7-10 år
> gamle vinduer er rådnet op fordi de var fuget med en tæt gummifuge.

Kan du så ikke henvis til bare nogle få stykker ? - jeg har aldrig hørt
om det.
Jeg tror nærmere det modsatte er tilfældet - at de netop IKKE var tætte
og
derved tillod regnvand at komme ind, men ikke kunne komme der fra igen.
Ud fra den viden jeg har fra byggebrancen blive - langt - de fleste
vinduer
fuget udvendig med elastisk fuge der absolut ikke er diffusionsåben og
det
har man gjort i mange år. Jeg har i øvrigt selv på 11. år uden problemer

Fra : TT

Dato : 14-02-07 13:28

[...]

Du kan også lade være med at fuge udvendigt, afhængigt af resten af din
konstruktion, kan en træliste gøre det. Virker fx. fint hvis det er
bindingsværk.

-TT

Fra : tiede

Dato : 14-02-07 15:11

Hej Mads,

Tak for dit svar!

> [...]
> afrensning og vandskuring. Bagefter bliver det nok mørtelfuger. Det har
> virket fortræffeligt i hundredevis af år og ovenikøbet synes jeg det er

Så du kender ikke noget til lovgivning der skulle forhindre udførelse
af mørtelfuger eller fugebånd?

/Kim

Fra : Mads Madsen

Dato : 15-02-07 07:58

>Så du kender ikke noget til lovgivning der skulle forhindre udførelse
>af mørtelfuger eller fugebånd?

Nej, jeg er ikke stødt på noget og jeg kan ikke lige forestille mig hvad
problemet skulle være.

Men omvendt vil jeg heller ikke garantere at der ikke er kommet nogle regler
på området som jeg ikke kender til. Jeg skal bo mange år i mit nuværende hus
og derfor bekymrer jeg mig mere om hvad der er den byggeteknisk bedste
løsning.

/Mads