afstraffelse af kat...
Fra : Mark Jensen

Dato : 17-02-07 16:25

Ja det lyder grovere end det er ment. Men hvordan gør man i praksis.

Jeg har en dejlig killing på ½ år, som er utrolig kælen og dejlig. MEN
hun er utrolig svær at opdrage på. Hvis hun kan se det mindste snit
til det vil hun gøre de ting hun ikke må (gå på bordene, spise af mad
fra tallerkner etc).

Og nu er jeg interesseret i at høre hvordan man effektivt kan fortælle
hende at det er bare mega FY. Jeg råber hver gang jeg opdager det, men
det er en stakket frist. Jeg har prøvet vandpistol når hun går på
bordene, men det er ikke noget hun respektere ret længe.

Jeg har en ide om at det bliver bedre med alderen. Det gjorde det for
min sidste kat, som blev meget velopdragen. Den kunne aldrig finde på
at røre mad der ikke var til den. Det var en fornøjelse.

Men har I et tip til at afrette en kat, der for tit gør ting den ikke
må?

Jeg vil helst ikke have svar der siger "du må acceptere at sådan er
katten bare" for jeg ved at det er muligt at opdrage en kat, det er
svært men det er muligt. Spørgsmålet er bare hvilke metoder der virker
bedst.

Fra : Siri

Dato : 17-02-07 16:48

> none@available.dk (Mark J... skrev:
> Ja det lyder grovere end det er ment.

- Jep! Jeg blev helt forskrækket, da jeg så overskriften - havde nær
ikke turdet læse det og var parat til at zappe væk!

Men hvordan gør man i praksis.
---- Tjaaa - jeg ku end ikke skaffe en vandpistol - BR havde kun size
mega (til MCOer, måske )
Så brugte jeg sammenkrøllet papir eller foldet pap, det var ret
effektivt - 2 kyl, så holdt hun sig ude af køkkenet... Hun prøver
stadig, men det er mest, hvis jeg ikke har åbnet foldedøren helt, for
hun vil bare kunne se mig. Er døren helt åben, så er hun ikke alene, og
så er alt godt

> [...]
> min sidste kat, som blev meget velopdragen. Den kunne aldrig finde på
> at røre mad der ikke var til den. Det var en fornøjelse.

--- Hvor gammel er hun? Der er vel en 'lømmel-alder' for katte også ?

> [...]
>
> Jeg vil helst ikke have svar der siger
> katten bare
> svært men det er muligt. Spørgsmålet er bare hvilke metoder der virker

Se, der er mange i gruppen, der er langt, langt mere erfarne med at
opdrage mange, mange flere katte end jeg (der kun har een). Det må være
dem, der kommer ud af busken med gode svar....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-02-07 17:21

Mark Jensen wrote:
> Ja det lyder grovere end det er ment. Men hvordan gør man i praksis.

Hej Mark.

Nu kan "afstraffelse" jo være mange ting. Opdragelse lyder måske lidt
bedre, hvad jeg ved jeg ? Nøgleordet er i hvert fald tålmodighed og
atter tålmodighed. Din lille kat er jo knapt ude af killingestadiet,
så det skal helt sikkert nok komme det med lydigheden.

> [...]
> MEN hun er utrolig svær at opdrage på. Hvis hun kan se det mindste
> snit til det vil hun gøre de ting hun ikke må (gå på bordene, spise

Her i huset har et NEJ med lidt hævet stemme en magisk virkning. Mini
ved, at hun ikke må komme på køkkenbordet, det har hun nu heller
aldrig gjort. Derimod køkkenbordet i bryggerset må hun gerne være på
og sidde og kigge ud ad vinduet. Der bliver jo ikke lavet mad derude,
så der er ikke fare for at hygiejnen lider skade.

> [...]
> opdager det, men det er en stakket frist. Jeg har prøvet vandpistol
> når hun går på bordene, men det er ikke noget hun respektere ret

En vandpistol har jeg aldrig brugt, jeg tror ikke at det hjælper
noget, hvorimod en let genstand kastet hen foran katten når den gør
noget den ikke må, har en bedre virkning, selvfølgelig skal man passe
på ikke at ramme katten. Den bliver måske en smule forskrækket, og den
kan altså ikke forstå hvor genstanden kommer fra, den opdager ikke at
det er dig der har kastet den. Du kan også prøve sammen med et NEJ, at
sætte hende ned på gulvet, give hende en lille godbid og rose hende
samtidig. Det er faktisk noget de lærer ret hurtigt, at det godt kan
betale sig at være artig.

> Jeg har en ide om at det bliver bedre med alderen. Det gjorde det
> for min sidste kat, som blev meget velopdragen. Den kunne aldrig
> finde på at røre mad der ikke var til den. Det var en fornøjelse.

Du skal se, at det ikke varer ret længe førend I har den velopdragne
kat, som I tidligere har været vant til.

> [...]
> katten bare" for jeg ved at det er muligt at opdrage en kat, det er
> svært men det er muligt. Spørgsmålet er bare hvilke metoder der

Selvfølgelig skal man ikke bare acceptere en ulydig kat, men som du
selv skrev, det bliver bedre med alderen. Den er jo kun et "barn"
endnu. Held og lykke med det hele. Du må da meget gerne komme med en
tilbagemelding når tingene har ændret sig, for det gør de - det er
helt sikkert.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mark Jensen

Dato : 17-02-07 19:33

On Sat, 17 Feb 2007 17:20:56 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

Tak for svarene.

Jeg har tidligere med stor succes opdraget en kat til at lystre knips.
Det har været en et helt show, når jeg viste hvor ledes et knips og
pege på et sted fik katten til at løbe derhen. Det tog faktisk ikke
mere end et par uger, så kunne katten det fremover. Den kan stadig,
men nu er det mine forældre der passer den :)

Og jeg har også ambitioner med den her, men jeg tror I har ret i at
den bare ikke er moden til så meget endnu. Jeg håber at det kommer i
løbet af et ½ års tid. Så må vi se hvor langt man kan nå. Det med
bordene SKAL lykkes, det andet vil bare være sjovt hvis det bliver
muligt.

Fra : Anette

Dato : 17-02-07 18:45

Mark Jensen wrote:
> [...]
> katten bare" for jeg ved at det er muligt at opdrage en kat, det er
> svært men det er muligt. Spørgsmålet er bare hvilke metoder der virker

Selvfølgelig kan det lade sig gøre - men det koster et ton tålmodighed.
Din kat er jo bare en "fjollet teenager" lige nu og hun mener hele verden er
til kun for hendes skyld.
Vandpistol har for os kun virket en sjælden gang, når der virkelig skulle
forskrækkelse til ( f.eks når yngstebarnets hvide mus blev lidt for
spændende)
Gå på bordene, har det kun virket for os, at sige "nej" og tage dem ned,
tage dem ned, tage dem ned og så lige tage dem ned igen. Tålmodighed og
gentagelse i een lang uendelighed, så siver det ind meget meget langsomt.
Her har det aldrig virket at smide papirkugler eller andet efter katten. Men
man kan sikkert distrahere katten fra sit forehavende, ved at tilbyde den
leg eller lignende.
Mad på et fad eller en tallerken - det samme. Et halvhårdt "nej" og flyt
katten. Stoppe den når den er på vej op mod fadet eller tallerkenen igen med
et "nej" eller en anden hård, kort "jeg er chef og jeg bestemmer"-lyd.

Prøv også at læse om klikkertræning at katte, måske er der fiduser at hente
der.
og lige igen - hun er jo ikke ret gammel, så væbn dig med tålmodighed.

/ Anette

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-02-07 21:01

Som en anden i tråden skriver - Klikkertræning er din ven. Suppler med et
ganske almindeligt "nej" i et kontant tonefald kombineret med at flytte
katten ned fra det den er hoppet op på. Hver gang! Ca. 100.000 gange i de
næste måneder Ros katten en masse - hver gang den gør noget du gerne vil
have, så den har hundrede andre måder stensikkert at få din opmærksomhed på,
som ikke er at gøre noget uartigt. Aktiver den dagligt, så den ikke keder
sig.

Vores katte er alle super velopdragne - de kommer når man kalder (hver
gang), kan gå ind i transportkassen på opfordring, kan vente på dørtrinnet
når døren til et rum de ikke må være i åbnes, går aldrig på bordene eller
køkkenbordet og kunne ikke drømme om at røre mad på en tallerken med mad der
står på gulvet og forstår i det hele taget en masse enkle opfordringer, som
at sætte sig, lægge sig, stille sig på bagpoterne, hente en pind/bold, komme
og fange en edderkop eller insekt osv. De er indekatte og nyder at blive
aktiveret og rost da de ikke har mulighed for at komme ud og jage.

Det har aldrig været nødvendigt for os at skælde ud, hæve stemmen, råbe,
kaste noget efter dem eller noget andet. Vi har opdraget dem med ros, ros
masser af ros og 100% tålmodig konsekvens i hvad de måtte og ikke måtte.
Dvs. et "nej" i det øjeblik de springer op på bordet og blive løftet ned med
det samme uden at få kæl eller øjenkontakt. Vores katte (der nu er voksne)
forstår et dæmpet nej, en hovedrysten eller et fast blik og kikker spørgende
hen på os når de er i gang med noget, som de ved de måske ikke må for lige
at spørge.

Når man aktiverer en kat fra den er killing og træner og leger med den fra
lille, så får man en utrolig god kommunikation med sit dyr, der gør at man
langt henad vejen kommunikerer i små ændringer i tonefald og kropssprog. Det
er meget hyggeligere og langt, langt mere effektivt end at råbe af en kat
der ikke aner hvorfor - eller måske endda tager det som den eneste måde den
kan få opmærksomhed på. Og så er det hæsligt at være gæst i en hjem hvor
værten råber af sit dyr hele tiden.

Prøv i stedet at være rolig og tryg for katten og lær den at ville glæde dig
og at den kan få din opmærksomhed ved fx. at kradse i sit kradsetræ (i
stedet for sofaen) og hoppe op i sit klatretårn (i stedet for op på
spisebordet). Dvs "overskriv" den uønskede adfærd med en ny mere
hensigtsmæssig adfærd i stedet for bare at råbe forbud af den.

Hvis katten først forstår at den kan få ros, godbidder og opmærksomhed på
den måde, så vil den hurtigt begynde at bruge den viden. Det kræver
selvfølgelig at du gider rejse dig fra sofaen midt i et afsnit af din
yndlingsserie for at rose katten for at kradse i sit kradsebræt hver gang og
ikke bliver siddende undtagen når den nør noget uartigt

Aktiver din kat et par gange om dagen med klikkertræning og vær ellers
tålmodig. Din kat er i lømmelalderen nu og det du tålmodigt lærer den nu,
høster du frugten af resten af kattens liv, når den er blevet voksen og
fornuftig. Lad dig ikke hidse op til at råbe eller det der er værre. Det
forvirrer bare katten og ødelægger jeres indbyrdes kommunikation. Vær rolig
og tryg for katten og sørg for at ros er det primære element i jeres
samspil.

Vi har brugt de træningsmetoder i årevis og har arbejdet både med
almindelige katte og med problemkatte, som har haft voldsomme problemer og
som har været opgivet og stået til aflivning - og det virker helt sikkert,
hvis du er tålmodig og gør det korrekt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Metoden Klikkertræning kan du læse om i Karen Pryors bog Klikkertræning
for Katte. Der er også mange andre effektive træningsmetoder, men
Klikkertræning er et godt udgangspunkt fordi det er meget effektivt,
ekstremt let at gå til, giver hurtige resultater og er let at bygge videre
på, selvom man er amatør.

Fra : Jaes Esbensen

Dato : 14-03-07 20:29

none@available.dk (Mark Jensen) skrev:
> [...]
>muligt at opdrage en kat, det er
>svært men det er muligt.
>Spørgsmålet er bare hvilke metoder der virker

Hej!

Vi har kun haft vores dejlige lille kat i 2 måneder, men vi fik
ved anskaffelsen anbefalet en vandforstøver (ikke en
vandsprøjte). Det eneste, hun ikke må, er at være på
køkkenbordet samt at spise af vores tallerkner, og det er det
yderst effektivt imod. Et lille pust, og hun tøffer pænt hen og
slikker vandet af med hjælp af poten.

M.v.h. Jarl.