Ang. foder til killing
Fra : Achton N. Netherclif~

Dato : 16-02-07 19:47

Hej gruppe,

vi får en dejlig Ragdoll killing som nyt familiemedlem snart, og går og
forbereder os på den nye tilflytter :)

I den forbindelse har opdrætteren fortalt, at hun fodrer kattefamilien
med Royal Canin Sensible tørfoder. Men hvor længe kan vi fodre missen
med den type foder? Skal vi regne med at skulle skifte tørfoder på et
tidspunkt, eller er RC Sensible velegnet til katten i alle tilfælde?

Derudover er vi også blevet anbefalet Litter Pearls, Fresh'n'Easy eller
Magic Clean i stedet for traditionelt grus. Har nogen stemmer for/imod
nogle af de tre produkter? De virker ret ens i mine (utrænede) øjne.

Mvh
Achton

Fra : Siri

Dato : 16-02-07 21:39

> [...]
> Magic Clean i stedet for traditionelt grus. Har nogen stemmer for/imod
> nogle af de tre produkter? De virker ret ens i mine (utrænede) øjne.

Hej Achton
Det der med Royal Canin foder lyder bestemt ikke dumt i mine øren. Jeg
fik min perser (der jo også er ret langhåret i det ) for 1/2 år
siden, hvor hun kun havde fået Hill's, og det var helt tydeligt ikke
nogen kulinarisk fornøjelse... Da jeg selv er ret madglad og nyder en
god enkel bid, under jeg selvfølgelig missebassen samme glæde, og
skaffede prøver af forskellige slagse.
Flere af dem ragede hende en papand... Det var helt tydeligt ikke mad i
hendes øjne, mens andre da lod sig spise: Lidt bedre end det altfor
vante Hill's, men ikke noget lækkeri.
Ligeså diverse klassiske katte-lækkerier: Rejer, rogn eller andet råt -
hun kigger undrende på det....
Royal C måtte jeg maile firmaet om, men de har også en glimrende
hjemmeside med masser af foder-info og guide til valg af racespecifikt
foder. Jeg fik sendt et par store 400g's poser sendt plus et lille telt
til at gemme sig i Det gav pote, om jeg så må sige, hun var totalt
ellevild med perser-foderet! Lige for tiden foretrækker hun dog Fit32,
der er mere kalorielet, men knap så effektivt mod hårboller.
Jeg havde spurgt flere perser-avlere om råd, og de anbefalede alle Royal
C i flere varianter, sådan at katten får forskellig mad, og ikke det
samme hele tiden. Der findes en slags, der hedder 'Kitten Persian', mon
ikke det også ville være godt for en Raggie-killing...
Hvis din lokale dyrehandel er flinke folk, så kan du sikkert få et
udvalg af de små prøveposer på vel 50g der, så prøv dig frem. Der er som
sagt masser af info og muligheder på www.royalcanin.dk, med
varedeklarationer og det hele. Ydermere er det produceret i Frankrig, og
dermed ikke sendt med fly fra den anden ende af verden, hvis man endelig
skal tænke miljø...
Andre her i gruppen har skrevet om gode erfaringer med skift fra
'billigt' supermarkedsfoder til kvali-foder såsom RC og Hill's -
gladere, mere livlig kat og mindre lugt fra bakken.
Der er også gode, garvede katte-venner her, der sværger til Oliver's
(hej Tove ), mens der er foder (var det nu Eukanuba eller
Iams....?), der er i mis-kredit (ja, altså...) pgraf noget med
dyreforsøg - kig på fanebladet 'Produkter', der er noget at hente! Hvis
jeg også for 117. gang må nævne Hanne Engermanns hjemmeside
www.mega-mco.dk, der er også en del om foder (plus meget andet godt).
Håber, at du finder noget sundt og godt til din søde Raggie-killing (åh,
fotos i dit album, hvar, årh please, den er sikkert hyper-kær!), som den
også vil nyde at guffe i sig. Alt det med fyldt madskål og foder i huler
og gemmer og på hylder har du nok styr på.
Ellers kan man som oftest få svar på rigtig meget her i gruppen.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-02-07 22:00

"Achton N. Netherclift" <achton@netherclift.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Magic Clean i stedet for traditionelt grus. Har nogen stemmer for/imod
> nogle af de tre produkter? De virker ret ens i mine (utrænede) øjne.

Hej!

hvad læser jeg..en lille miniraggie..(-;
Jeg har selv to raggier, kuldbrødre på 3 år,den ene har vi haft fra
killing, og hans bror kom via en anden familie som 1 årig.
ang. foder kan du her få mine erfaringer;
Anthon, den første, har fået Iams, fra killing af, først killingevarianten
og siden voksenfoderet. Jeg gik over til at fodre ham med Olivers, efter
der havde været en del skriverier omkring brug af grimme dyreforsøg hos
Iams, det vil jeg ikke være med til at støtte..
Albert, som kom sidst, var blevet fodret med lidt af hvert, senest Royal
canin hair and skin, men hans pels var nu ikke noget at råbe hurra for
overhovedet.
Han kom også over på Olivers, og de trives og er glad for foderet, også som
godbidder.

af grus kan jeg varmt anbefale Extreem Classic, eller olivers kattegrus. det
første er en anelse finere end sidstnævnte, men de er lige gode, synes jeg.

Men både foder og grus er noget af et "religionsspørgsmål", fordi folk er
forskellige og dyr er forskellige, og heldigvis for det!.

Hvis du har lyst, kan du se mine to raggier her;
http://www.photopassion.dk/kattene.htm

der er ikke så mange billeder endnu, men nogle er der i kattegalleriet.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : KK

Dato : 16-02-07 22:09

"Torben og Marie-louise Ager" skrev bl.a:

> Hvis du har lyst, kan du se mine to raggier her;
> http://www.photopassion.dk/kattene.htm

Meget smukke katte . Har raggier altid blå øjne?.

Mvh.

Karsten

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-02-07 09:17

"KK" <kjiouytre@invalid> skrev i en meddelelse

> Meget smukke katte . Har raggier altid blå øjne?.

Jeps, altid (-;

mvh. marie
www.photopassion.sk

Fra : Lone Gram Jensen

Dato : 16-02-07 23:12

Hejsa
Først til Achton
Jeg anbefaler altid mine killingekøbere til at bruge killingefoder i
allefald det første år, jeg bruger 1st.choice som er et superpremium
foder.

Til Marie
Det med iams og grimme forsøg er en gammel sag der ikke i dag har noget
på sig. Alle foderproducenter bruger forsøgsdyr, men under ordnede
forhold. Det er helt normalt at producenter bruger laboratorier der ikke
er deres egne og så var det altså at det skete for Iams, at de brugte et
laboratorie der ikke havde rent mel i posen. At skyde det på Iams er
ikke fair, de stoppede samarbejdet straks de fik nys om dette. Men klart
at andre foderproducenter jo beneficerer på den skrøne.

MVH
Lone

Med venlig hilsen
Lone Gram Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-02-07 09:19

"Lone Gram Jensen" <lonegramKATTE@BAKKEjensen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:9ZidnZKFAM-msUvYnZ2dnUVZ8si3nZ2d@giganews.com...
> [...]
> ikke fair, de stoppede samarbejdet straks de fik nys om dette. Men klart
> at andre foderproducenter jo beneficerer på den skrøne.

Det er muligt, det er et par år siden at jeg skiftede til olivers, mistanken
var nok for mig.
¨der er delte meninger om den sag.
mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Siri

Dato : 16-02-07 23:18

> [...]
> http://www.photopassion.dk/kattene.htm
>
> der er ikke så mange billeder endnu, men nogle er der i kattegalleriet.

Heeaarjjj Marie - tænkte, at nok ville dukke op, når der var en
raggie-misling, der trængte til hjælp Herligt!
Mht grus har Gia altid været vant til 'Sille klumpende' fra fakta, og så
har jeg så udviklet på det: Stor bakke - store poser (Trixies XL
bakkeposer) som foring - et par aviser i bunden - og så f eks
krystalgrus såsom EasyLite eller Trackless Litterpearls i bunden. Så
fylder jeg op med Fakta's det udmærkede og billige Sille-grus, som hun
er vant til. Det funker fint - 'kager' og 'kanonkugler' fiskes op i
løbet af dagen, og så skiftes det hele ca hver 14 dag, alt efter,
hvordan det ser ud. Ingen grim lugt (p graf krystallerne i bunden) - men
smaddernemt lige at tage forings-posen op og slå knude på, så over i en
sort plastsæk, og så er det hele af vejen, vupti! Klar til hurtigt og
nemt at lave en ny lækker bakke til misser. Vi andre nyder jo også, når
der er rent i badeværelset...
Men ellers kan jeg højst indiskret nævne, at Gia er en stor tilhænger af
antik-romersk toilet-kultur..... Hvis det forståes.....
Glæder mig til at høre nyt om den lille raggie, og hvad den behøver og
får glæde af (og så en lille hilsen til Bornholms photopassion, nu vi er
her

Fra : Achton N. Netherclif~

Dato : 18-02-07 00:24

Vi takker mange gange for folks erfaringer, og kan således konstatere,
at det i vid udstrækning er et spørgsmål om smag og erfaring. Så vi tror
vi vil stole på vores opdrætters smag, og gøre os vores egne erfaringer
sidenhen :)

Og ja, vi skal *nok* lægge masser af fotos og videoer online af den
lille mis og give gruppen her besked

Mvh
Achton og Maria