Kat og kemi
Fra : christinaterry@gmail~

Dato : 16-02-07 15:25

Hej gruppe

Jeg har tidligere fået så kyndige svar fra jer katteeksperter herinde,
at jeg vover forsøget igen:)

Jeg er i gang med at få bygget om i min lejlighed og derfor har sat
min elskede kat på 1 år i pleje hos min søster og hendes mand - har
været der i 2 uger ind til videre. Hun er tryg ved dem, og er ofte
blevet passet af dem osv.

Hun har aldrig været den mest nusse-lystne kat, kan godt lide at blive
kælet, men vil i bund og grund helst bestemme alt - også hvornår der
skal udveksles kærlighed. Men hos min søster er den ellers så
egenrådige frue blevet en ultrakælen skødekat, der endda tilbringer
natten i fodenden af sengen.

Og så var det jeg tænkte - kan det mon være tilfældet, at deres
temperementer bringer en anden - og blid - side frem i katten, end mit
gør - eller er der en naturlig forklaring på denne ændring i
personlighed?

Fra : "

Dato : 16-02-07 17:02

christinaterry@gmail.com wrote:
> [...]
> temperementer bringer en anden - og blid - side frem i katten, end mit
> gør - eller er der en naturlig forklaring på denne ændring i

Ja, det kan sagtens være tilfældet. Katte er meget selektive med hvem de kan
li'. Det er derfor, at man ofte ser/hører om at det er katten, der vælger
sine ejere/"slaver", og ikke omvendt. Specielt med katte der er forbi
killingestadiet, og har udviklet deres personlighed.

Men.. det er ikke ensbetydende med at det kun er/udelukkende er kemien, der
er afgørende i dit tilfælde med din kat. Det kan også være lyde, lugte,
møbler, indretning, støj, opmærksomhed eller et hav af andre ting, der gør
at din kat trives bedre (i dine øjne, og det lyder for mig også sådan) hos
din søster.
Og husk.. det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at din kat ikke kan li'
dig, men at den måske bare går bedre i spænd med din søster eller bedre kan
li' deres sted, lugte ell lign. Og de fleste katte vil kunne trives optimalt
hos mange (forskellige) mennesker, hvis de fik muligheden. Som når mennesker
går godt i spænd med nogle, mindre med andre og slet ikke med nogle..

Hvis du mener, at din kat trives bedre hos din søster og mand (fokus på
kattens tarv), og de vil beholde hende, kan du vælge at lade dem overtage
hende, hvis du da kan bære det
Men giv det et par uger endnu og se om "opblomstringen" hos din søster varer
ved, dét er nemlig ikke sikkert

/M

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 16-02-07 17:17

<christinaterry@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

For snart mange år siden, boede jeg i en fremlejet lejlighed i Kbh. Jeg
boede gratis, mod at passe beboernes 2 katte - en huskat og en racekat.
Da jeg flyttede ind, var de sky, matte og pjuskede i pelsen og udviste til
tider en aggressiv adfærd - den ene gik til angreb, når man forlod
lejligheden.
Det hele ændrede sig ret hurtigt. De blev utroligt kontaktsøgende, blev
trygge ved gæster, pelsen blev blød og skinnende og de holdt op med at være
aggressive.
Ændringerne var så markante, at beboerne knapt kunne kende dem, da de vendte
hjem fra udlandet.
Det skal siges at beboerne var søde og dejlige og forgudede deres to katte.
Efter de havde være hjemme et par måneder, vendte kattenes gamle adfærd
tilbage - bortset fra aggressiviteten.

Forklaringen på kattenes ændringer måtte være mig, da deres fysiske miljø,
mad el.lign. ikke ændrede sig. Så ja, jeg tror det kan have noget med kemi
at gøre.
Men prøv at iagttage om din søster og hendes familie gør nogle ting du ikke
gør og find så ud af om du kan ændre på din hverdag sammen med katten. Måske
hjælper det.

Winnie - der til gengæld slog en meget sjælden aloe vera plante ihjel, som
parret havde smuglet ud af en eller anden jungle

Fra : christinaterry@gmail~

Dato : 19-02-07 23:00

On 16 Feb., 17:17, "Winnie Schildknecht" <win...@schildknecht.123dk>
wrote:
> [...]
>
> Winnie - der til gengæld slog en meget sjælden aloe vera plante ihjel, som
> parret havde smuglet ud af en eller anden jungle

Tak begge for jeres fine, informative svar og erfaring!

Heldigvis er søster og svoger lige så forelskede i dyret som jeg selv,
og de bor meget tæt på - så nu har den fået lov at være hos dem en
tid, selvom det betyder, at jeg bliver nødt til at komme på besøg
meget ofte:) I bund og grund køber jeg dem med kemien, og fornemmer,
at den er gladere for at være der, fordi der er mere rutine i
hverdagen hos dem - og fordi de er to. Det virker som om, at katten
har det optimalt med at skulle dele sin opmærksomhed mellem to
personer, der begge vil være favoritten i dens bog. I hvert fald synes
jeg, at det klæder den bedre, at være kælen og skødekat, end fræk
frøken her hos mig. Men jeg vil ganske rigtigt se tiden an, hvis den
bliver 'sig selv' igen, så kommer den altså tilbage til mig.

Tak igen for svar.
Christina

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 20-02-07 09:52

<christinaterry@gmail.com>
"Winnie Schildknecht" skrev i en meddelelse
> [...]

frøken her hos mig. Men jeg vil ganske rigtigt se tiden an, hvis den
bliver 'sig selv' igen, så kommer den altså tilbage til mig.

Hej Christina,

Det lyder som en god beslutning.

Og velbekomme

- Winnie