Volvo topstykke
Fra : Chr

Dato : 16-02-07 13:49

Har set en 2.3 GL med "Svensson" topstykke og 170 hk.

Hvad er det for noget ? Er det godt?

Eller føles udgaven med 135 hk og lavtryksturbo hurtigere/bedre i det
daglige ?

Mvh
Christian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-02-07 16:03

> [...]
>
> Hvad er det for noget ? Er det godt?
>
> Eller føles udgaven med 135 hk og lavtryksturbo hurtigere/bedre i det

En 170 hk sugemotor er alt andet lige noget mere uanvendelig i det daglige
end en 135 hk lavtryksturbo.
Når der samtidig står Svensson topstykke er der vist slet ingen garanti for,
at de 170 hk virkelig er der.

Mvh Niels

Fra : Christian M.

Dato : 16-02-07 21:38

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Når der samtidig står Svensson topstykke er der vist slet ingen garanti
> for, at de 170 hk virkelig er der.
>
> Mvh Niels

Hej Niels

Er det noget du kan uddybe?

Mvh
Christian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-02-07 12:13

> Hej Niels
>
> Er det noget du kan uddybe?
>

> Mvh
> Christian

Når der står Svensson topstykke, antager jeg det er noget der er lavet
hjemme i en garage af en amatør. Er det lavet prof ved man af hvilket firma
og kender ventilstørrelse, model af knastaksel osv.

Mvh Niels

Fra : Christian M.

Dato : 17-02-07 14:34

> [...]
> hjemme i en garage af en amatør. Er det lavet prof ved man af hvilket
> firma og kender ventilstørrelse, model af knastaksel osv.

Det er mig, der har skrevet forkert. Der skulle have stået 'Steffansson'
Og jeg tror der er tale om :
http://www.samsteffansson.se/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-02-07 15:31

> Det er mig, der har skrevet forkert. Der skulle have stået 'Steffansson'
> Og jeg tror der er tale om :
> http://www.samsteffansson.se/

Ok, Steffansson er meget kendte i den branche, så det er ok.
Et tunet topstykke til en sugemotor vil under alle omstændigheder yde
maksimalt ved høje omdrejninger, hvor en lavtryksturbo har effekt og moment
fra bunden. Så turbomodellen er den bedste til daglig.

Mvh Niels

Fra : Christian M.

Dato : 17-02-07 19:40

> [...]
> maksimalt ved høje omdrejninger, hvor en lavtryksturbo har effekt og
> moment fra bunden. Så turbomodellen er den bedste til daglig.

Tror nu jeg vil findeenmed lavtryksturbo.
Noget særligt man skal være opmærksom på i den forbindelse ?

/Christian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-02-07 19:47

> Tror nu jeg vil findeenmed lavtryksturbo.
> Noget særligt man skal være opmærksom på i den forbindelse ?
>

> /Christian

Er det Volvo 940?

Mvh Niels

Fra : Christian M.

Dato : 17-02-07 20:22

> Er det Volvo 940?

Ja. Fra 1994. Med ca. 250.000 på klokken. LPT (135hk).

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-02-07 00:19

> Ja. Fra 1994. Med ca. 250.000 på klokken. LPT (135hk).

Fandt en letoverskuelig svensk brugttest.
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=1998/9802/980208.html

På bilbasen.dk under fanebladet biltest er der også et par brugttest, men de
kræver at man betaler 16 kr for at se dem. De er måske godt givet ud.

Mvh Niels

Fra : Christian M.

Dato : 18-02-07 10:59

> [...]
> de kræver at man betaler 16 kr for at se dem. De er måske godt givet ud.

Tak. Og dem på Bilbasen har jeg læst.

Mvh
Christian