Lovpligtigt ekstraudstyr?
Fra : max

Dato : 16-02-07 13:36

Hvad er reglerne omkring advarselstrekant, gul vest, nødhjælpskasse og
lign.? Hvad er man pligtig at have i bilen?
preben

--
www.granvista.dk
Din feriehacienda i Spanien...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-02-07 13:39

"max" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er reglerne omkring advarselstrekant, gul vest, nødhjælpskasse og
> lign.? Hvad er man pligtig at have i bilen?
> preben

Mig bekendt (ret mig endelig) har du ikke pligt til, at have noget af det i
bilen, men du har pligt til, at anvende en trekant fx.

I udlandet gælder andre regler.

/Martin

Fra : Dak

Dato : 16-02-07 13:56

> Mig bekendt (ret mig endelig) har du ikke pligt til, at have noget af det
> bilen, men du har pligt til, at anvende en trekant fx.

Ja man er ikke forpligtet til lat have en trekant i bilen men hvis din bil
bryder sammen så skal du bruge en trekant. Så du skal helst bryde ned ved
siden af en thansen/tankstation eller lign. som forhandler disse

> I udlandet gælder andre regler.

Ja især den gule vest er påkrævet. Tror nok det er østrig eller schweiz.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Søren Blom

Dato : 16-02-07 14:14

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev

> Ja man er ikke forpligtet til lat have en trekant i bilen men hvis din bil
> bryder sammen så skal du bruge en trekant. Så du skal helst bryde ned ved
> siden af en thansen/tankstation eller lign. som forhandler disse

Det skulle der også være god mulighed for, der lægger snart en T Hansen ol.
på hvert andet gadehjørne.

> Ja især den gule vest er påkrævet. Tror nok det er østrig eller schweiz.

I Tyskland skal du have en refleks vest i bilen, der udover advarseltrekant,
ved ikke lige med nødhjælpskasse, men en god ide sammen med en
pulverslukker.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 17-02-07 16:28

> [...]
>>

> I Tyskland skal du have en refleks vest i bilen, der udover
> advarseltrekant, ved ikke lige med nødhjælpskasse, men en god ide sammen

Endnu engang:
Sikkerhedsvest er ikke påbudt i Tyskland. Kun i følgende lande.

a.. Italien
b.. Østrig
c.. Spanien
d.. Kroatien
e.. Slovakiet - gælder også for motorcyklister.
f.. Portugal
g.. Montenegro
h.. Norge
i.. Belgien - gælder også for motorcyklister.

Hilsen Matthias

Fra : Dak

Dato : 16-02-07 13:59

> I udlandet gælder andre regler.

Og husk at man nu ikke må have en gps med som kan vise steder på
trafikkameraer i vistnok østrig. Dvs. 99% af de nuværende gps'er som er på
markedet i DK. Så skulle man huske at putte den i bagagerummet når man kørte
igennem det land.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-02-07 16:42

max skrev:
> Hvad er reglerne omkring advarselstrekant, gul vest, nødhjælpskasse og
> lign.? Hvad er man pligtig at have i bilen?
> preben

Reglerne er ganske enkle. Du SKAL ikke have noget af det.

Trekanten -- som jo er en gammel sag efterhånden -- SKAL ikke være der,
før du skal bruge den, og hvornår det er -- ja det er jo så lige
spørgsmålet.

Den gule vest er ikke påbudt herhjemme endnu, men den kommer sikkert
også. Om det bliver samme tåbelige lovgivning som trekanten, bliver
spændende at se.

Nødhjælpskasse er en god idé at have med, men heller ikke noget krav.

Til sidst lige lidt om reglen om vesten i Tyskland. Man skal huske at
have en vest til ALLE i bilen. Er man kun sig selv, så skal man kun have
en, men er man 8 i bilen, ja - så skal der være 8 veste. Det er jo logik
så det basker, men jeg tvivler på de danske politikere kan lave de
samme regler. I Tyskland har de jo ordsproget -- Ordnung muss sein.

Jesper

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-02-07 18:01

Jesper Jacobsen brought next idea :
> Den gule vest er ikke påbudt herhjemme endnu, men den kommer sikkert også. Om
> det bliver samme tåbelige lovgivning som trekanten, bliver spændende at se.

Det bedste ville IMHO være hvis den gule vest blev lovpligtig for alle
både gående og kørende, specielt på veje uden for byzone. Billister
selvfølgelig kun hvis de stiger ud af bilen (men så bliver de jo til
fodgængere...)

Fra : Klaus G.

Dato : 17-02-07 04:13

> [...]
> både gående og kørende, specielt på veje uden for byzone. Billister
> selvfølgelig kun hvis de stiger ud af bilen (men så bliver de jo til
Jeg tror der er en stoor flok mc'ere som vil brokke sig gevaldigt hvis de
skal til at ligge og fræse rundt med gule neonveste :D

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : -=JF=- priv

Dato : 17-02-07 09:23

Klaus G. har bragt dette til verden:

> Jeg tror der er en stoor flok mc'ere som vil brokke sig gevaldigt hvis de
> skal til at ligge og fræse rundt med gule neonveste :D

Det er efterhånden ikke usædvanligt at se neonveste på MC'erne i
københavnsområdet.

Faktisk også en god idé!

--
Mvh. John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-07 10:20

Klaus G. formulated the question :
> Jeg tror der er en stoor flok mc'ere som vil brokke sig gevaldigt hvis de
> skal til at ligge og fræse rundt med gule neonveste :D

Det er jeg ærlig talt ligeglad med - jeg har ingen interesse i at
påkøre dem og jeg tror heller ikke de ønsker at blive påkørt.
Refleksveste hjælper rigtig meget til at undgå det. Motorcykler er
måske ikke de mest udsatte, men prøv at se på cyklister der cykler uden
for byzonen i de grå timer en vintermorgen. De er så godt som usynlige.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-02-07 18:47

> Til sidst lige lidt om reglen om vesten i Tyskland. Man skal huske at have
> en vest til ALLE i bilen. Er man kun sig selv, så skal man kun have en,
> men er man 8 i bilen, ja - så skal der være 8 veste.

Forkert. Kun hvis alle 8 stiger ud skal du have 8 veste. Stiger kun du ud
kan du/I nøjes med 1 vest ;)

Og nej har ingen kildehenvisning, men mener det var FDM jeg læste det hos.

/Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-02-07 19:24

Martin Johansen [6000] skrev:

> Forkert. Kun hvis alle 8 stiger ud skal du have 8 veste. Stiger kun du ud
> kan du/I nøjes med 1 vest ;)

Det er så korrekt som det kan være, men problemet er bare, at der må
ikke være nogen i bilen, når den holder i nødsporet. Derfor skal du have
en vest med til alle i bilen. Hmmm -- mon det egentlig også gælder for
børn i lift ?!?

Jesper

Fra : -=JF=- priv

Dato : 17-02-07 09:40

Jesper Jacobsen kom med denne ide:

> Til sidst lige lidt om reglen om vesten i Tyskland. Man skal huske at have en
> vest til ALLE i bilen.

Og netop "i bilen" er kodeordet her, for vestene skal være inde i bilen
og ikke i bagagerummet.

--
Mvh. John