Toyota Corolla Sportsvan 2,2 D-4D 136 HK o~
Fra : JD

Dato : 15-02-07 11:54

Hej!

Jeg har prøvekørt en Toyota Corolla Sportsvan 2,2 D-4D med 136 HK. Dejlig
bil.
Ifølge fabrikken skulle den kunne klare 15,7 km/l.

Er der nogen ejere af en sådan, der kan oplyse, hvor meget de reelt kører på
literen ved blandet kørsel?
Jeg har prøvet at lede på Toyota Club Denmarks hjemmeside, men fandt ikke
noget konkret. Men jeg gruer for, at den ligger på 13-14 km/l. Det kunne jeg
acceptere om vinteren, men ikke om sommeren.

Vi taler "almindelig", fornuftig kørestil inden for hastighedsgrænserne.

Jeg kunne også se, at den skal på værksted for hver 15.000 km. Det anslår
jeg til ca. 6.000 om året i værkstedsudgifter (kører ca. 27.000 om året). Er
det helt ved siden af?

Tak for hjælpen!

Hilsen Jeff

Fra : Jens

Dato : 15-02-07 13:38

"JD" <britonFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg til ca. 6.000 om året i værkstedsudgifter (kører ca. 27.000 om året).

Det er nok et meget realistisk forbrugstal du forventer, det er jo en stor
tung bil og 136 hk kommer jo ikke ud af den blå luft.
Tag f.eks denne test fra autobild af en Touran 2.0 Tdi 136hk
http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=12946&artikel_seite=0
deres gennemsnitsforbrug over 100000km er 12,35 km/l
Det ligger jo langt fra de tal fanatiske VW ejere kommer med fordi de stoler
blindt på kørecomputeren i bilen som er alt for optimistisk, så hvis
toyotaen i praksis kan køre 14-16km/l er det jo ikke ringe.
Inde på FDMs debatforum er der en der har en octavia 105PDtdi som "klager"
over at den kun kører ca 15 km/l i praksis, men det er så hvad de andre
ejere af samme bil kan bekræfte,.
Bilerne bliver jo større og tungere, samtidig forventer køberne at de skal
køre længere og længere på literen, men grænsen i en dieselmotor er nået.
Dette ses ved at de er så energieffektive at de ikke engang giver
overskudsvarme nok til at varme bilen op om vinteren, så derfor er der
tilskudsvarmer i mange nye dieselbiler idag f.eks. sportsvan og touran.
MVH
Jens

Fra : fdgsd

Dato : 15-02-07 14:50

Set iforhold til de samlede omkostninger ved at have bilen er det
ubetydeligt om den går 15,7 eller 13 km pr liter.
ved 15,7 km bliver det til 1720 liter for de 27000km
ved 13 km bliver det til 2077 liter
forskel 357 liter til en pris på ca 8 kr bliver det kr.2856 pr år .
vh Brian

Fra : JD

Dato : 15-02-07 17:18

Du har ret: 2.856 kr. er ganske vist ikke meget, fordelt på et helt år. Men
ifølge den flotte brochure, jeg fik hos Toyota, står der, at "136'eren"
kører 18,9 km/1 ved landevejskørsel og 12,5 ved bykørsel.

Jeg tolker "landevejskørsel" som ca. 80-90 km/t. Men hvis det realistiske
forbrug ligger på 14 km/l ved den hastighed, er det ikke imponerende i sig
selv. Hvis man derimod har tændt for f.eks. aircon, numsevarmer, bluetooth,
stereo, parkeringssensor osv. under kørslen, er 14 km/l måske mere
forståeligt, for jeg antager, at disse ting ikke er aktiveret, når
fabrikkerne måler brændstofforbruget. Og de sluger jo en del i sig selv.

Men hvis nogle ejere af en "136'er" kunne oplyse deres forbrug og
kørselsmønster, ville det være en stor hjælp!