maksimer vindue ?
Fra : studio@smalbro.dk

Dato : 16-02-07 13:26

På pc'en kan jeg klikke i øverste højre hjørne af et vindue på en knap
der hedder Maximize. Så springer vinduet op og fylder hele det
tilgængelige område på skærmen. På mac'en kan jeg klikke på den grønne
knap, og så blive vinduet større - men det fylder ikke hele skærmen.
Findes der et shortcut eller lign. der giver mig samme effekt som i
Windows? Jeg ved godt jeg kan trække i hjørnet af vinduet - men det
jeg vil have er et shortcut eller en knap der gør det for mig.

Kh
Bjørn

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-07 16:56

On 2007-02-16 13:26:03 +0100, "studio@smalbro.dk" <studio@smalbro.dk> said:

> [...]
> Windows? Jeg ved godt jeg kan trække i hjørnet af vinduet - men det
> jeg vil have er et shortcut eller en knap der gør det for mig.

Det spørger alle Windows-brugere om. Der findes ikke som sådan en
maksimer-knap på Mac OS X. Jeg tror, det er lidt af en vanesag. Jeg kan
godt lide at kunne se de andre programmers vinduer stikke ud bag det,
jeg bruger. Så kan man bare klikke i det andet vindue for at skifte
program. Andre vil helst kun se det program, de arbejder i. På mit
arbejde ser jeg tit folk læse e-mail med maksimerer vindue. Det giver
nogle enormt lange linier, hvilket er meget upraktisk. Det er nemmest
at læse linier, der er 70-80 tegn lange, viser undersøgelser.
   Der er forskel på, hvor gode de forskellige programmer på Mac er til
at zoome, når man trykker på den grønne knap. Nogle maksimerer nærmest
altid, mens andre zoomer vinduet, så det passer til indholdet. Hvis du
vil undgå forstyrrelser fra andre programmer, kan du skjule de andre
programmer ved at trykke alt-ælbe-h.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-07 17:24

> [...]
> altid, mens andre zoomer vinduet, så det passer til indholdet. Hvis du
> vil undgå forstyrrelser fra andre programmer, kan du skjule de andre

Hæ, hæ, velkommen til switcherworld, Henrik - du får brug får _hele_ din
pædagogiske ydeevne

M.

Fra : Erik Dan

Dato : 16-02-07 22:05

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> nogle enormt lange linier, hvilket er meget upraktisk. Det er nemmest at
> læse linier, der er 70-80 tegn lange, viser undersøgelser.
Hvorfor skulle et maksimeret vindue gøre mine linier længere? Jeg har f.eks
sat Firefox til "Wrap plain text messages at 72 characters" , så det er da
det maksimale den vil vise pr linie ,uanset om vinduet er maksimeret eller
ej.Eller har jeg misforstået noget ?

/ Dan

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-07 23:31

On 2007-02-16 22:05:25 +0100, "Erik Dan" <aaa@aaa.dk> said:

> [...]
> det maksimale den vil vise pr linie ,uanset om vinduet er maksimeret eller

Bestemt ikke, men det kommer an på programmet. Vi bruger Lotus Notes på
arbejdet, og der bliver linierne i hvert fald længere (jeg ved ikke, om
det gælder alle versioner, der findes). Det gælder også på nogle
hjemmesider, men det kommer igen an på, hvordan hjemmesiden er lavet.
Men det er klart, at stiller man sit program til at bryde linierne
efter et antal tegn, så bliver linierne ikke længere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-07 23:06

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> giver nogle enormt lange linier, hvilket er meget upraktisk. Det er
> nemmest at læse linier, der er 70-80 tegn lange, viser undersøgelser.

Flere postprogrammer kan hitte ud af at have flere paneler ved siden
af hinanden. Jeg kan fx godt lide at have oversigterne til venstre
for selve brevteksterne, for at få så HØJT et vindue som mulige. Får
klaustrofobi af de der små vinduer.

Fra : Mads

Dato : 17-02-07 18:01

Henrik Münster wrote:

> Det spørger alle Windows-brugere om.
Plus alle Linux eller Solaris brugere. Såvidt jeg husker så lavede
IRIX'en på min gamle SGI noget med at maksimere vinduet i højden.

Problemet med den grønne plus knap er at den ikke virker på samme måde
fra program til program.
Eclipse og Entourage fylder begge hele skærmen.
Finder maksimere vinduet i højden.
Preview med en PDF fil laver PDF filen mindre eller indsætter grå
fyldplads omkring siden. Det kan godt være jeg har en obskur opfattelse
af den semantiske betydning af symbolet '+' men jeg forbinder det med
forstørrelse.

Jeg kan godt se idéen i at kunne trykke på én knap, hvorefter vinduet
har den perfekte størrelse.
Desværre har jeg endnu ikke mødt en Turing bundet algoritme der kunne
forudse hvordan jeg føler den perfekte vindues størrelse ser ud.
Så hvis man ikke kan lave det, så må man gøre noget konsekvent, således
at brugeren kan forudse hvad effekten af hans valg bliver.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-07 21:18

On 2007-02-17 18:01:01 +0100, Mads <mads@iname.com> said:

> [...]
> Så hvis man ikke kan lave det, så må man gøre noget konsekvent, således
> at brugeren kan forudse hvad effekten af hans valg bliver.

Det er rigtigt, der er forskel på programmer. Safari er i almindelighed
ganske god til at zoome vinduet, så bredden passer til hjemmesiden.
TextEdit zoomer også, så vinduet passer til et A4-ark. iCal maksimerer
vinduet. I iTunes laver den grønne knap vinduet helt om til et
minivindue, hvor man kun kan se det spillende nummer og betjene
afspilningen. Der er også en tendens til, at zoomknappen kun udvider
vinduet nedad og mod højre. Opad og mod venstre sker der ikke noget i
mange programmer. Alt i alt kan jeg nu meget godt lide den måde, det
fungerer på, men det er sikkert bare vane. I de fleste programmer
ændrer man jo ikke vindue hele tiden. Det er vel bare i browseren, hvor
forskellige hjemmesider har forskellig bredde, og her virker Safaris
zoom fint.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-02-07 19:08

studio@smalbro.dk <studio@smalbro.dk> wrote:

> På mac'en kan jeg klikke på den grønne
> knap, og så blive vinduet større - men det fylder ikke hele skærmen.
> Findes der et shortcut eller lign. der giver mig samme effekt som i
> Windows?

Historisk set har Apple altid haft en svaghed for mange vinduer der
overlapper hinanden. Det stammer nok fra det tidspunkt hvor de
"revolutionerede" OS verdenen med "multi finder" som kunne holde styr på
flere programmers vinduer på samtidigt!

Efterhånden er det der _var_ en styrke måske gået hen og blevet en
svaghed. De mange vinduer kan hindre overblikket. (Hurra for Exposé!)
Med deres "i-applikationer" (iPhoto, iMovie osv.) har Apple
eksperimenteret med at få applikationer til at nøjes med ét vindue hvor
man kan det hele. I de sidste år er Apple skiftet frem og tilbage i GUI
standpunkter og det sker tit at de bryder deres egne "regler" for GUI
som de udarbejder som guidlines til 3. parts udviklere.

Modsat kommer Windows XP/Vista med rødder i et helt andet syn på GUI.
Her er det mere tanken om "én applikation af gangen" der hersker og
derfor er det naturligt at den aktive applikation i Windows har hele
skærmarealet.

Tja, grundlæggende er det bare to forskellige tilgange til GUI'en.

--
Mvh Martin