6GHz PowerPC
Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 11:19

ITsvar skriver idag:
snip:
SAN FRANCISCO: IBM har afsløret arkitekturen bag POWER6. I al sin
enkelhed er der tale om en arkitektur, der minder meget om POWER5.
Det er lykkedes IBM at fremstille en processor i 65 nm procesteknologi,
der arbejder med over 5 GHz, samtidig med at processorens pipeline er
stort set identisk med forgængerens. Normalt er det nødvendigt at
forlænge pipelinen, når frekvensen stiger, men da det er lykkedes for
IBM at beholde længden, betyder den dobbelte frekvens også dobbelt
ydeevne. Og alt dette er lykkedes, uden at effektforbruget er steget,
hvilket virkelig er overraskende, men godt nyt for alle IBM's
serverkunder, der anvender POWER-arkitekturen.
snip.

Så til næste år går Apple vel tilbage til PowerPC-arkitekturen, hæ,
hæ.....nå, undskyld - just kiddin´

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-07 14:06

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Så til næste år går Apple vel tilbage til PowerPC-arkitekturen, hæ,
> hæ.....nå, undskyld - just kiddin´

Vel kun i Xserver?

Tror faktisk alt andet lige de vil stå sig bedst ved at have to
cpu-platforme, og blive ved med at shippe universal binaries.

Skulle der være et sikkerhedshul skal virus også kodes som universal
binaries :)

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 15:43

> Vel kun i Xserver?
>
> Tror faktisk alt andet lige de vil stå sig bedst ved at have to
> cpu-platforme, og blive ved med at shippe universal binaries.

.....ville nok være et klogt træk.

> Skulle der være et sikkerhedshul skal virus også kodes som universal
> binaries :)

Ja

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-07 22:44

> Vel kun i Xserver?
>
> Tror faktisk alt andet lige de vil stå sig bedst ved at have to
> cpu-platforme, og blive ved med at shippe universal binaries.

Det er for sent, der er allerede flere programmer der kun shipper som
Intel bin. .. f.eks. diverse spil, adobe soundbooth etc etc.

There is no way back...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Jesper

Dato : 15-02-07 15:49

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> snip.
>
> Så til næste år går Apple vel tilbage til PowerPC-arkitekturen, hæ,

Intel arbejder pt på Core2 chippens afløsere og de kendes som Penryn og
Nethalem, begge 45nm og sidstnævnte ventes efterfølgende i en 32 nm
version og skulle komme til næste år. Frem til 2010 ventes også Gesher
på 22nm. Intel har lavet 65nm processorer siden jan 2006, hvor Intel
Core kom frem, så til det at IBM nu også kan lave det, vil jeg med
Shania Twains udødelige ord sige: That don't impress me much!
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 16:09

> [...]
> Core kom frem, så til det at IBM nu også kan lave det, vil jeg med
> Shania Twains udødelige ord sige: That don't impress me much!

Rigtigt nok, Jesper, men kan Intel lave det med samme korte
instuktionslinie(pipeline) som IBM, hvilket jo blandt andre ting
kendetegner Powerprocessoren?

M.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 17:00

Morten Lind wrote:

> Rigtigt nok, Jesper, men kan Intel lave det med samme korte
> instuktionslinie(pipeline) som IBM, hvilket jo blandt andre ting
> kendetegner Powerprocessoren?

Power6 skulle trods den høje clock ikke have en dyb pipeline ?!?

Fra : Jon

Dato : 15-02-07 17:14

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote:

> Power6 skulle trods den høje clock ikke have en dyb pipeline ?!?

Les OP...
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Peter B. P.

Dato : 15-02-07 17:40

> Power6 skulle trods den høje clock ikke have en dyb pipeline ?!?

Præcis. Den er svjv kun på 7 trin, mod Intel Core's 14 trin (?).

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

If guns kill, do pencils cause spelling errors?

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 16:56

Morten Lind wrote:
> [...]
> snip.
>
> Så til næste år går Apple vel tilbage til PowerPC-arkitekturen, hæ,

Glem det... Power6 er en server chip :)

Fra : Peter B. P.

Dato : 15-02-07 17:40

> [...]

> snip.
>
> Så til næste år går Apple vel tilbage til PowerPC-arkitekturen, hæ,

Meget imponerende, men hvad er prisen på sådan et monster? På denne side
af $1000 ?

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-07 18:58

Peter B. P. wrote:

> Meget imponerende, men hvad er prisen på sådan et monster? På denne side
> af $1000 ?

utvivlsomt noget højere... husker ikke præcise tal, men hvis jeg skal ud
og handle CPU'er ind til IBM's Power5 servere, så får man hurtigt brugt
mange flere penge end 1000$