DashboardWidgets
Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 11:13

Hej

Inden jeg smider min vejrudsigt ud, er der måske nogle, der kan fortælle
mig, hvorfor den ikke viser vejret i dette lille land, men vejret i
noget, der hedder Copenhagen, NY?

På forhånd tak

M.

Fra : Karl Antz

Dato : 15-02-07 11:51

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> Inden jeg smider min vejrudsigt ud, er der måske nogle, der kan fortælle
> mig, hvorfor den ikke viser vejret i dette lille land, men vejret i

det er fordi den er amerikansk

klik på det lille "i" nederst i højre hjørne og skriv så "Copenhagen,
Denmark" i byfeltet. Samtidig kan du også vælge at få vist temperaturen
i Celsius, hvis det ikke allerede er tilfældet.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-07 12:15

On 2007-02-15 11:50:37 +0100, karl@antz.dk (Karl Antz) said:

> [...]
> Denmark" i byfeltet. Samtidig kan du også vælge at få vist temperaturen
> i Celsius, hvis det ikke allerede er tilfældet.

Man kan bare skrive Copenhagen og så trykke på enter. Så søger den et
øjeblik og finder 4-5 Copenhagen'er. Man vælger så den rigtige. Husk
også, at man sagtens kan have samme widget liggende flere gange på
Dashboard. Hvis man færdes i to byer, kan man have to vejr-widget
liggende med hver sin bys vejr.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 13:41

> [...]
> også, at man sagtens kan have samme widget liggende flere gange på
> Dashboard. Hvis man færdes i to byer, kan man have to vejr-widget

Nå, tak - det hjalp at trykke "enter", men det er da ulogisk, når der nu
er en "done"knap, ikke sandt?

Så det er en meget uMac´sk wignet - nå, ikke at jeg nu benytter
vejrudsigter til noget, men nu er den den jo Næh, jeg plejer at se ud
af vinduet, eller åbne hoveddøren - det virker som regel bedst.

Men efter at have fået BBC & DR1 + 2, generede det mig, at den vejrmåler
viste forkert - jeg kunne naturligvis også blot have smidt den ud

Men tak, Henrik - din instruktion virker

P.S. Og dét gør Ka´ls ikke, hæ, hæ.....

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-07 23:12

On 2007-02-15 13:41:09 +0100, info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) said:

> [...]
> vejrudsigter til noget, men nu er den den jo Næh, jeg plejer at se ud
> af vinduet, eller åbne hoveddøren - det virker som regel bedst.

Når man tænker på, at der ofte findes flere byer af sammen navn rundt
om i verden, er det nærliggende at lave den på den måde. Når man
skriver et bynavn og klikker enter, så leder den på hjemmesiden hos
AccuWeather.com og finder byer med det navn. Der dukker så en liste op,
og man kan vælge det rigtige navn. Der kunne selvfølgelig godt være en
søge-knap, man skulle trykke på.
   Jeg spekulerer i øvrigt på, hvor i København, føleren står. DMI har jo
ikke nogen vejrstation, der hedder "København". Der er Roskilde,
Kastrup, Sjælsmark og Gilleleje, men det er jo et stykke fra selve
København; eller Hellerup, hvor jeg sidder nu, for den sags skyld.
Vejret kan jo variere en del lokalt. Hvis man dyrker sport eller på
anden måde færdes udendørs, kan det være rart at vide, hvad man skal
klæde sig på efter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-07 23:38

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

>    Jeg spekulerer i øvrigt på, hvor i København, føleren
> står. DMI har jo ikke nogen vejrstation, der hedder "København". Der

Skal vi skyde på du kan se den fra Ryparken station?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-07 23:54

On 2007-02-15 23:38:10 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Skal vi skyde på du kan se den fra Ryparken station?

OK, det var kvikt. Jeg anede faktisk ikke, at Meteorologisk Institut
havde hovedsæde der. Der er bare ikke nogen vejrmelding for det område,
når man slår op på DMI's hjemmeside. Jeg har også indtryk af, at der er
andre vejrstationer end DMI's. Der er også noget, der hedder
underground weather. Det er vist private, der stiller vejrstationer op
og melder dem til wunderground.com, men jeg må tilstå, at jeg har lidt
svært ved at hitte rede på det.

<http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten/kbhnsj.htm>
<http://www.wunderground.com/global/stations/06181.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-07 07:08

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> OK, det var kvikt. Jeg anede faktisk ikke, at Meteorologisk Institut
> havde hovedsæde der. Der er bare ikke nogen vejrmelding for det

Som udgangspunkt ligger vejrstationer i nærheden af lufthavne (fordi
der ER folk OG de er interesseret i vejr), men lige DMI har også deres
egen.

Jeg kan anbefale den Sigurds Bjørnetime om vejret som kan købes i
almindelig handel (eller så jeg den på dr.dk tidligere?), hvor de
forskellige apparater gennemgås.

Man kan lære meget af børnefjernsyn :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-07 23:40

On 2007-02-16 07:08:20 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Som udgangspunkt ligger vejrstationer i nærheden af lufthavne (fordi
> der ER folk OG de er interesseret i vejr), men lige DMI har også deres
> egen.

Men hvor kan data fra den ses? De er da ikke på DMI's hjemmeside.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-07 00:29

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Men hvor kan data fra den ses? De er da ikke på DMI's hjemmeside.

Jeg må blive dig svar skyldig. Jeg har ikke sat mig ind i det, men
eventuelt kan du jo ringe til dem og spørge.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-07 21:19

On 2007-02-17 00:29:17 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jeg må blive dig svar skyldig. Jeg har ikke sat mig ind i det, men
> eventuelt kan du jo ringe til dem og spørge.

Ringe?(!) Har de ikke e-mail?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-07 21:37

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Ringe?(!) Har de ikke e-mail?

Hvorfor spørger du mig om det? Har du ikke lige kigget på deres
hjemmeside??

Ellers kan du jo ringe og spørge dem om de har e-mail. Deres nummer
står nok på hjemmesiden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-07 00:56

On 2007-02-17 21:37:28 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Hvorfor spørger du mig om det? Har du ikke lige kigget på deres
> hjemmeside??
>
> Ellers kan du jo ringe og spørge dem om de har e-mail. Deres nummer
> står nok på hjemmesiden.

Jeg driller bare. Der er en formular på deres hjemmeside, og jeg har
sendt dem et spørgsmål.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-07 03:16

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Jeg driller bare. Der er en formular på deres hjemmeside, og jeg har
> sendt dem et spørgsmål.

Arj, nu var vi lige ved at rode os ud i en Monty Phytonsk-absurd
situation, men det skulle vi så ikke alligvel :)

Jeg har iøvrigt evalueret mig frem til at den bedste videochat mellem
Mac og PC er Skype. Noget du har puslet med? Det er jo en god måde
for ungerne at holde kontakt til deres nyopgraderede bedsteforældre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-07 14:00

On 2007-02-18 03:15:53 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Arj, nu var vi lige ved at rode os ud i en Monty Phytonsk-absurd
> situation, men det skulle vi så ikke alligvel :)

Vi må hellere holde os i skindet. Det er jo ikke alle, der forstår den slags.

> Jeg har iøvrigt evalueret mig frem til at den bedste videochat mellem
> Mac og PC er Skype. Noget du har puslet med? Det er jo en god måde
> for ungerne at holde kontakt til deres nyopgraderede bedsteforældre.

Nu har vi jo alle Mac her i familien. Til gengæld er det jo kun min
fars iMac og min MacBook, der har indbygget kamera. Vi prøvede lidt
video-chat med iChat forleden, da vi var i København i vinterferien.
Problemet er lidt, at computeren er et arbejdsredskab for min far. Han
føler ikke, han har tid til at sætte sig ind i alt det unødvendige
pjat. Han skal bare kunne skrive og sende artikler med e-mail. I bund
og grund skyldes det vel også manglende interesse. Hvis han syntes, det
var spændende, ville han sikkert være mere nysgerrig og prøve at lære
mere om computeren. Selv om jeg viser ham noget nyt som f.eks.
videochat, og han godt kan se, det er spændende og for ham noget helt
nyt, så bliver han ikke rigtig grebet af det. Han får ikke lyst til
selv at prøve det og bruge det. Det er som om, han straks glemmer det
igen, for det er jo ikke noget, han har brug for.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-07 15:14

> Det er som om, han straks glemmer det
> igen, for det er jo ikke noget, han har brug for.

Meget fornuftig far, du har

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-07 15:30

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> lyst til selv at prøve det og bruge det. Det er som om, han straks
> glemmer det igen, for det er jo ikke noget, han har brug for.

Bare sæt det op så ungerne kan ringe til dem og sige hej, så skal du
bare se :)

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-07 17:45

> Bare sæt det op så ungerne kan ringe til dem og sige hej, så skal du
> bare se :)

Hæ, hæ......kære Thorbjørn - jeg tror, du er et vidunderligt
familiemenneske - ligesom Henrik - og jeg sætter stor pris på den
slags

Til Jer begge: "Undskyld, men jeg kunne ikke lade være"

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-07 21:01

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hæ, hæ......kære Thorbjørn - jeg tror, du er et vidunderligt
> familiemenneske - ligesom Henrik - og jeg sætter stor pris på den
> slags
>
> Til Jer begge: "Undskyld, men jeg kunne ikke lade være"

Ingen årsag. Vil du også have at ungerne ringer til dig?

Tror som sagt at Skype alt andet lige er det der fungerer bedst til PC.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-07 18:17

On 2007-02-18 15:29:59 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Bare sæt det op så ungerne kan ringe til dem og sige hej, så skal du
> bare se :)

Jeg må prøve, men jeg er bange for, at det ikke rigtig fænger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-02-07 22:59

> [...]
> også, at man sagtens kan have samme widget liggende flere gange på
> Dashboard. Hvis man færdes i to byer, kan man have to vejr-widget

Det sidste har da ganske ret i, det er så hermed gjort. Men den sidst
tilføjede er mindre end den første (?)

Hvordan fjerner man iøvrigt en widget fra Dashboard?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-07 23:15

On 2007-02-15 22:59:09 +0100, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> Det sidste har da ganske ret i, det er så hermed gjort. Men den sidst
> tilføjede er mindre end den første (?)

Det er nok fordi den ikke er sat til at vise laveste temperatur i
femdøgnsudsigten. Det gøres på bagsiden. Det kan også være, den slet
ikke viser femdøgnsudsigten. Så skal du bare klikke midt i widget, så
dukker femdøgnsudsigten op.

> Hvordan fjerner man iøvrigt en widget fra Dashboard?

Klik på krydset nederst i venstre hjørne af skærmen, når Dashboard er
på. Så kommer der et kryds på alle widgets. Klikker man på det,
forsvinder den pågældende widget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-02-07 00:11

> [...]
> femdøgnsudsigten. Det gøres på bagsiden. Det kan også være, den slet
> ikke viser femdøgnsudsigten. Så skal du bare klikke midt i widget, så

Jøps, der manglede et flueben

> Klik på krydset nederst i venstre hjørne af skærmen, når Dashboard er
> på. Så kommer der et kryds på alle widgets. Klikker man på det,
> forsvinder den pågældende widget.

Tak, Enrico. Husk at tage noget varmt tøj på, når du skal ud.
Meteorologerne i tv lover hård østlig vind, så den kommer ind fra
Øre(u)sund.

Hvorfor viser den omtalte widget ikke vindstyrker?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-07 01:05

On 2007-02-16 00:11:22 +0100, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> Hvorfor viser den omtalte widget ikke vindstyrker?

Et sted skal de jo trække grænsen. Apple har åbenbart valgt, at deres
standard vejr-widget skal være kompakt og enkel. Den viser kun
temperatur og et vejrsymbol for nedbør og skyforhold. Hvis du vil have
flere oplysninger kan du bare finde nogle mere avancerede widget.
Problemet er bare, at de er amerikanske alle sammen. Jeg ved ikke, om
den store omvej, data skal tage over USA, forsinker eller forringer
dem. Jeg har DMI's side med lokaludsigter i bogmærkelinien i Safari. Så
er den hurtig at åbne, og den viser også vind og barometerstand.

<http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/et_doegns_udsigt/ssjylland.htm>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 13:33

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> Denmark" i byfeltet. Samtidig kan du også vælge at få vist temperaturen
> i Celsius, hvis det ikke allerede er tilfældet.

Kære Karl - alt det _har_ jeg naturligvis gjort, _inden_ jeg sendte mit
spørsmål, _derfor_ spørgsmålet, for det virker nemlig ikke

M.

Fra : Karl Antz

Dato : 15-02-07 14:28

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Kære Karl - alt det _har_ jeg naturligvis gjort, _inden_ jeg sendte mit
> spørsmål, _derfor_ spørgsmålet, for det virker nemlig ikke

weird - det gjorde det hos mig ...

og for en sikkerheds skyld har jeg lige prøvet en gang til - og det
virker stadig
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-07 15:46

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> weird - det gjorde det hos mig ...
>
> og for en sikkerheds skyld har jeg lige prøvet en gang til - og det
> virker stadig

Hæ, hæ.....nogle gange flytter effektiviteten sig jo efter locationen,
tsk, tsk

Men pyt nu med det - på Henriks opfordring brugte jeg så Enter-tasten
istedet, og så flyttede effektiviteten hjem til mig

Tak alligevel for interessen.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-02-07 06:28

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Kære Karl - alt det _har_ jeg naturligvis gjort, _inden_ jeg sendte mit
> spørsmål, _derfor_ spørgsmålet, for det virker nemlig ikke
>
> M.

så mangler du at trykke [Knækket pil] når du står i bynavnefeltet. Den
validerer når du har gjort det.

Flemming Rubini