powercomander, er det noget der dur til no~
Fra : Thomas marq Hansen

Dato : 13-02-07 23:59

Hej

sidder og for firkantet øjne af og kigge på hjemmesider om powercomander,
kurver og alt muligt .. det hele ser rigtigt godt ud, men er det pengene
værd..

Hvad med rullefelt, når det er en mc med en slipon, og ikke andet, er det så
nødvendigt, eller kan man bare prøve sig frem med nogen af allle dem der er
lavet ..

Det er til en Yamaha YZF R6, ´06

Håber der er nogen der kan vejlede mig lidt..
syntes det er lidt mange penge og smide efter noget man ikke har en chance
for at prøve først.

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-02-07 00:28

On Tue, 13 Feb 2007 23:58:35 +0100, "Thomas marq Hansen"
<marq_hansen@dsa-net.dk> wrote:

Hej Thomas.

>Hvad med rullefelt, når det er en mc med en slipon, og ikke andet, er det så
>nødvendigt, eller kan man bare prøve sig frem med nogen af allle dem der er
>lavet ..

En Powercommander er ikke tuning!
Det er optimering.
Tuningen forefår andre steder - Udstødningssystem, vejrtrækning,
kompression o.l. - Efter sådan en omgang skal der justeres
Noget andet er så, at det "program" der er lagt i cyklernes computere
fra fabrikken er optimeret til at overholde forureningskravene og at
der ikke er to motorer der er ens, og det er der justering af
indsprøjtningen kommer ind.
Der kan hentes noget ved at optimere luft/brændstofblandingen på
standardcykler, specielt hvad angår kørevilligheden, men det ofres på
forureningens alter.

>Håber der er nogen der kan vejlede mig lidt..
>syntes det er lidt mange penge og smide efter noget man ikke har en chance
>for at prøve først.

Du kan ikke "bare" tage en Powercommander og hælde en tilfældig map i
den og så håbe på at det er i orden - Det er det ikke.
Man kan justere meget selv, men det kræver øvelse.
Min kollega har lavet en "mobil" udgave af et rullefelt med en
computer i rygsækken, en lambdasonde i udstødningen og en pick-up på
tændrørskablet for at få omdrejningstallet.
Det er OK til en karburatormotor, og vil kunne bruges til en
Powercommander - omend med besvær.
Den rigtige måde er at få en der er vant til at foretage den slags
justeringer på et rullefelt til at lave det.
Det vil altså sige at foruden prisen på Powercommander boksen skal du
lægge en justering oven i prisen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jakob

Dato : 14-02-07 12:12

Steen Gruby wrote:
> En Powercommander er ikke tuning!
> Det er optimering.
The noun tuning has one meaning:
- Meaning #1: calibrating something

Tuning og optimering er det samme.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Bongo

Dato : 14-02-07 08:12

> Håber der er nogen der kan vejlede mig lidt..
> syntes det er lidt mange penge og smide efter noget man ikke har en chance
> for at prøve først.

Hvis du skynder dig at melde dig ind i http://www.mctc.dk/ står der en
glimrende artikel om emnet i det seneste nummer.

Vh Bongo

Fra : J.C.Kløve

Dato : 14-02-07 14:05

On 14 Feb., 12:11, Jakob <use...@gertz.net> wrote:

> The noun tuning has one meaning:
> - Meaning #1: calibrating something
>
> Tuning og optimering er det samme.

???????
næ det er det da godt nok ikke....

--
Dun@nt

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 14-02-07 16:31

On 14 Feb 2007 05:04:46 -0800, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>???????
>næ det er det da godt nok ikke....

Jo, det er.

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-02-07 20:52

On Wed, 14 Feb 2007 16:30:34 +0100, Per K. Nielsen
<pkn.usenet@gmail.com> wrote:

Hej.

>Jo, det er.

Hæ hæ - Det kan vi så skændes om længe
Det man laver med en Powercommander på en standard MC er at optimere
det bestående til det optimale - altså at få tingene til at stemme som
oprindeligt tænkt.
Man kalder det vist for "Blue Printing" i fagsproget.

Så snart der er tale om tuning hvor man ændrer markant på
konstruktionen, direkte tuning, er en tilpasning af brændstofsystemet
et must.
Det kan man klare ved at omprogrammere den eksisterende processor, men
da fabrikanterne sidder på de nødvendige oplysninger om den originale
computer kommer Powercommander ind i billedet som en "nødløsning".
Det er en krykke til at omgå fabrikanternes uvilje til at udlevere
dokumentation på det fabriksmonterede indsprøjtningssystem.
Hver gang der indføres processorstyret elektronik i kredsløbet
tilføjes et ekstra delay - Det er et faktum.
Man kan ikke bygge en processor uden at det tager sig tid til at
beregne det den er sat i verden til.
Der findes faktisk et alternativ til Powercommander som jeg anser for
at være mere ideelt.
Det stammer fra et Czechisk firma ved navn Ignitech.
Her fjernes den originale computer og erstattes med en ny der
overtager styringen af indsprøjtning og tænding, og giver samtidig
flere muligheder for justering.
For de nysgerrige: www.ignitech.cz

Jeg har købt deres justerbare tændingsmodul TCIP4 til et projekt, og
det virker forbløffende godt.
Jeg har arbejdet med det på bordet i en testopstilling mange timer, og
det er nu installeret på sin blivende plads til alles fulde
tilfredshed.
Det kan finjusteres til perfektionisme.
Jeg har kigget på deres indsprøjtningscomputer Ignitech Max Power
limited version til gadecykler og overvejer at installere sådan en på
XN85 - Bare for sjov
XN85's computer findes ikke som reservedel mere, så når den står af
har man en bunke ubrugeligt jern - Her er løsningen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 14-02-07 21:35

Et opslag i en engelsk diktionary forklarer tuning med adjustment, altså
justering.
Der nævnes tuning af musikinstrumenter= stemmme instrumentet, og tuning af
motore, som justering(adjustment) til maksimum effektivitet.
Intet om større ventiler længere slaglængde eller polerede kanaler!

Tuning er justering (eller trimning)!
Det vi ofte omtaler som tuning på dansk, er "engine modifications".

(Ja ja, jeg ved godt at engelsk-talende også bruger udtrykket tuning om
motorombygninger, med formålet at få mere power).

Jeg er i tvivl om "Blue-printing", jeg havde opfattelsen at det drejer sig
om at få enhederne(motorerne) til at svare over ens med specifikationerne,
også selvom det måtte betyde neddrosling af et særlig powerfuldt
enkelteksemplar.

Michael Dahlberg
(BMW K75C)

Fra : Jakob

Dato : 14-02-07 22:52

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Det er en krykke til at omgå fabrikanternes uvilje til at udlevere
> dokumentation på det fabriksmonterede indsprøjtningssystem.
Det er nok mere et spørgsmål om at lave et produkt der kan tilpasse
stort set alle motorcykler med ECU. Hvis man ville ændre direkte i det
originale map, skal man jo hele tiden lave nye produkter når modellerne
ændre sig.

> Hver gang der indføres processorstyret elektronik i kredsløbet
> tilføjes et ekstra delay - Det er et faktum.
> Man kan ikke bygge en processor uden at det tager sig tid til at
> beregne det den er sat i verden til.
Det kan godt være at det er et faktum, men spøgsmålet er om det er et
problem - en PC3 kører med en 14.768 MHz processor, hvilket bliver til
ca. 3,7 mill instruktioner pr. sek. - jeg tror der er størrer delay i
gaskablet

> Jeg har købt deres justerbare tændingsmodul TCIP4 til et projekt, og
> det virker forbløffende godt.
Har du installeret den med LAMBDA-sensor? (hvilken MC?)

-j

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-02-07 22:59

On Wed, 14 Feb 2007 22:51:41 +0100, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

Hej Jacob.

> [...]
>stort set alle motorcykler med ECU. Hvis man ville ændre direkte i det
>originale map, skal man jo hele tiden lave nye produkter når modellerne

Ikke forstået.
Du skal ændre MAP fra model til model, men da alle modeller stort set
har forskellig ECU, er det vist ikke det store problem.

> [...]
>problem - en PC3 kører med en 14.768 MHz processor, hvilket bliver til
>ca. 3,7 mill instruktioner pr. sek. - jeg tror der er størrer delay i

Det er ikke meget delay der er, men det er nok til at der skal
korrigeres for det når der beregnes ny map.

>Har du installeret den med LAMBDA-sensor? (hvilken MC?)

Der er ikke forbindelse fra et tændingsmodul til en lambda sonde

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jakob

Dato : 14-02-07 23:49

Steen Gruby wrote:
> Ikke forstået.
PC'en skal blot have nyt map (software) og et par nye kabler, når der
kommer en ny model. Hvis du ændrer i det originale map, skal du lave nye
chips til hver ny model.

> Det er ikke meget delay der er, men det er nok til at der skal
> korrigeres for det når der beregnes ny map.
Igen - det er ikke noget problem i den virkelige verden
Men derfor kan man jo godt prøve at lave det bedre - og det kan sikkert
også laves bedre

> Der er ikke forbindelse fra et tændingsmodul til en lambda sonde
Nej Fik lige klippet lidt forkert her - mente selvfølgelig til
Ignijet max power - som du ikke har installeret - så jeg gætter på nej

--
Jakob

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-02-07 23:54

On Wed, 14 Feb 2007 23:49:00 +0100, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

Hej Jacob.
>PC'en skal blot have nyt map (software) og et par nye kabler, når der
>kommer en ny model. Hvis du ændrer i det originale map, skal du lave nye
>chips til hver ny model.

OK.
Ignitech er lavet således at det er den samme box der benyttes.
Det er blot et andet kabelkit og en ny MAP til en anden model.

>Nej Fik lige klippet lidt forkert her - mente selvfølgelig til
>Ignijet max power - som du ikke har installeret - så jeg gætter på nej

Svaret er korrekt
Der kan tilkobles spjældsensor til TCIP4, men det har jeg ikke gjort -
Endnu

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-02-07 15:17

> Håber der er nogen der kan vejlede mig lidt..
> syntes det er lidt mange penge og smide efter noget man ikke har en chance
> for at prøve først.
jeg monterede powercommander på min FZ6 fra 04.
Det gav først noget, da den blev justeret ind på rullefelt.
Der var også Slip-On´s på.
Den trak mere ens op til begrænseren, og fik bedre bundtræk.

Det kostede mig 2000,- at få den rullet, og det var det værd!
Så jeg mener, at hvis du vil gøre noget med powercommander, så er det eneste
rigtige at få den rullet også, så er det gjort ordentlig og du ved den går
som den skal.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125LC ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-02-07 20:00

Jakob <usenet@gertz.net> writes:

> Tuning og optimering er det samme.

Det kommer fuldstændigt an på hvor god man er til at tune
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Fra : Thomas marq Hansen

Dato : 17-02-07 20:21

"Thomas marq Hansen" <marq_hansen@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er nogen der kan vejlede mig lidt..
> syntes det er lidt mange penge og smide efter noget man ikke har en chance

Stadig ikke nogen der uden en masse tekniske forklaringer kan fortælle mig
om det er pengene værd, med en powercommander. ved godt det er i mellem
område det hjælper, men er det i virkelig heden nogen rigtigt mærkbart ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-02-07 20:44

On Sat, 17 Feb 2007 20:21:14 +0100, "Thomas marq Hansen"
<marq_hansen@dsa-net.dk> wrote:

Hej Thomas.

> [...]
>om det er pengene værd, med en powercommander. ved godt det er i mellem
>område det hjælper, men er det i virkelig heden nogen rigtigt mærkbart ?

De tekniske forklaringer er desværre nødvendige for at vurdere om en
PowerCommander er pengene værd.
Ingen kan besvare det spørgsmål entydigt.
Hvis du kan besvare følgende spørgsmål med et ja, så kan en
PowerCommander være velanbragt:

Hat du sat andre lydpotter på cyklen?
Hat du monteret et KN luftfilter?
Knalder det voldsomt i lydpotterne når du motorbremser?
Tøver motoren når du lægger gas på?
Føles det som motoren mister trækket ved bestemte omdrejningstal?
Er det svært at "fange" cyklen på gassen ud af et sving?

Jeg har en sjov lille historie fra det virkelige liv
En af gutterne fra Ducati Klubben har en PowerCommander der er
tilpasset hans 900SS
En anden af medlemmerne af samme "klan" har rumsteret godt og grundigt
rundt i en MC med samme motor og er bestemt ikke tilfreds men motorens
opførsel.
Under en diskussion om emnet snupper vi PowerCommanderen og flytter
den til den anden MC, velvidende at den ikke passer 100%.
En test på landevej indikerer dog at det er den rette vej at invistere
i en PowerCommander til den ombyggede MC.
Der er dog lang vej til målet idet der skal en tur i rullefelt til for
at få en MAP der passer.
En PowerCommander skal tilpasses den MC den skal benyttes på.
Investering i en PowerCommander er kun det halve af arbejdet.

Jeg håber at det er et klart svar

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : bigOne

Dato : 17-02-07 20:48

> [...]
> om det er pengene værd, med en powercommander. ved godt det er i mellem
> område det hjælper, men er det i virkelig heden nogen rigtigt mærkbart ?
du kan justerer hele området med en powercommander
+- brændstof i forhold til omdr. trin for trin...

Fra : Jakob

Dato : 19-02-07 13:55

Thomas marq Hansen wrote:
> [...]
> om det er pengene værd, med en powercommander. ved godt det er i mellem
> område det hjælper, men er det i virkelig heden nogen rigtigt mærkbart ?

Man kan sige at hvis du har et specifikt problem som powercommanderen
kan løse, så er den pengene værd. Den sikre måde at finde ud af om det
er tilfældet for dig, er at få maskinen rullet hos en der ved hvad han
laver - det koster 500-800,-, men det kan bruges som udgangspunkt for at
lave et map, hvis du finder ud af at du vil have en.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : bigOne

Dato : 19-02-07 15:30

"Jakob" <usenet@gertz.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> laver - det koster 500-800,-, men det kan bruges som udgangspunkt for at
> lave et map, hvis du finder ud af at du vil have en.

en Kawasaki nv2000 går bedre i tomgang med powercommander.

du behøver ikke et rullefelt, men det er nok hurtigere, ellers skal du have
en PC med i rygsækken - men det kan man da også