Kædeslibeanlæg fra ALDI - noget værd?
Fra : Henning Andersen

Dato : 13-02-07 20:17

Er der nogen, der har erfaring med ovenstående fra tidligere tilbud?

Mvh Henning

Fra : Tomas Jensen

Dato : 15-02-07 15:42

Henning Andersen skrev:
> Er der nogen, der har erfaring med ovenstående fra tidligere tilbud?
>
> Mvh Henning

Nej, ingen erfaring. Men om du spørger, om det er noget værd: Kan du
finde een, der véd, hvordan man filer en kæde med en almindelig fil, og
få ham/hende til at vise dig hvordan, vil det være nr. 1. Med hånden kan
man file saven lige til dét, den skal bruges til.

mvh den tidligere skovarbejder
Tomas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-02-07 17:20

Hej

Tomas Jensen wrote:
> [...]
> få ham/hende til at vise dig hvordan, vil det være nr. 1. Med hånden kan
> man file saven lige til dét, den skal bruges til.

Jep og med lidt øvelse tager det ingen tid. Jeg har en lille rundfil og
skal det gå hurtigt kommer den i skruemaskinen. Skal da lige love for,
at der kan slibes en kæde op på ingen tid uden stort besvær. Jeg ville i
hvert fald aldrig overveje at købe et slibeanlæg.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-07 18:45

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev
> Jeg ville i
> hvert fald aldrig overveje at købe et slibeanlæg.

Så kan jeg altså heller ikke sælge dig en elektrisk franskbrødskniv?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-02-07 09:10

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:

> Så kan jeg altså heller ikke sælge dig en elektrisk franskbrødskniv?

Niks. I samme kategori finder du også smoothi-blænder, bagemaskiner,
strimmel-snitte-maskiner, pose-vakuum-svejse-lukkere, chokoladesmeltere,
hjemmefadølsanlæg, elektrisk dåseåbner osv.

Mest af alt er jeg faktisk imponeret over opfindsomheden for at opfinde
"ting-vi-ikke-vidste-vi-stod-og-manglede-fordi-vi-altid-har-klaret-os-fint-med-eksisterende-metoder".

Prøv bare at se i et byggemarked for at se hvor mange forskellige slags
pudse/slibe-maskiner man kan få. Delta-, excenter-, bånd-, ryste-sliber.
Dertil kommer et hav af varianter indenfor hver gren og ikke mindst kan
man få udstyr til både boremaskinen og vinkelsliberen som kan det samme
som nogen af de ovenstående. Og sidst men ikke mindst den gode gamle
kort-pudseklods og et stykke sandpapir.

Oh ja, opfinderverdenens forunderlige evolution kender ingen grænser

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 15-02-07 19:38

Tomas Jensen skrev:
> [...]

De er ganske udemærkede kopier af de professionelle kædeslibere,
det eneste man skal passe på, er at slibe med forsigtighed,
ellers bliver knivene blå, og så forkortes levetiden meget. Kan
du styre det, så er det en vidunderlig ting at have til sine
kæder.
Ja jeg ved godt mange siger at ingenting er så godt som en
kædefil, men problemet ligger i, folk får sq aldrig slebet
kæderne, eller kan ikke finde ud af at holde kæderne skarpe, så
den lille elsliber er en god investering.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Preben Q

Dato : 17-02-07 01:01

Jeg har brugt den på min kæde.
Det var sjovt.
Nu kan min kædesav klare tykke grene igen.
Men den er knap så god som da den var helt ny.
Godt tilfreds alligevel, -til prisen...

Fra : Tomas Jensen

Dato : 18-02-07 08:54

Henning Andersen skrev:
> Er der nogen, der har erfaring med ovenstående fra tidligere tilbud?
>
> Mvh Henning

Nu kan jeg jo, som tidligere beskrevet, file en sav... men da jeg
googl'ede lidt rundt for at forsøge at finde en god vejledning til di,
faldt jeg over denne, der virker interessant
http://www.filoc.com/dk/default.asp
Har dog aldrig prøvet den.

mvh Tomas

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 18-02-07 15:31

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> googl'ede lidt rundt for at forsøge at finde en god vejledning til di,
> faldt jeg over denne, der virker interessant

Jeg har set en og tror egentligt den er meget smart. Men når man som jeg har
lidt forskellig længde på de fleste tænder, hvad så? Tager den så meget hhv,
lidt, til de alle er lige lange eller??

Men det kan da spare tid helt afgjort!
Om ikke andet kunne jeg da godt tænke mig en, bare for at prøve

Mvh
Mads

Fra : Preben Q

Dato : 18-02-07 21:14

> Jeg har set en og tror egentligt den er meget smart. Men når man som jeg har lidt
> forskellig længde på de fleste tænder, hvad så? Tager den så meget hhv, lidt, til de
> alle er lige lange eller??

kæden kan skubbes manuelt frem op til slibeskiven. Så der må godt være varierende
længder.
Først tager man hver anden skær med det rigtige vinkel.
Så ændres rillens vinkel i forhold til slibeskiven så det passer til de andre.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 19-02-07 11:19

Mads Kristiansen skrev:

> Jeg har set en og tror egentligt den er meget smart. Men når man som jeg har
> lidt forskellig længde på de fleste tænder, hvad så? Tager den så meget hhv,
> lidt, til de alle er lige lange eller??

Man bør nok bruge fra begyndelsen af en ny kæde, kunne jeg forestille mig.
Og generelt: Filer/sliber man kæden for hver eller hver anden tankfuld
(inden den bliver sløv) holder kæden faktisk længere. Ellers bliver den
slidt i ledene og vil forkorte levetiden for såvel næsehjulet på sværet
som på rosetten - for uden ved at den vil få en kedelig tendens med at
hoppe af.

Tomas

Fra : Henning Andersen

Dato : 21-02-07 22:30

> [...]
> slidt i ledene og vil forkorte levetiden for såvel næsehjulet på sværet
> som på rosetten - for uden ved at den vil få en kedelig tendens med at
Tja, sådan filer jeg også, og synes heller ikke det er særlig svært. Jeg
blev
fristet, fordi mine file holder ikke ret længe På den side du henviste
til
tidligere står der i en sidebemærkning, at file bliver sløve hvis man
presser
for hårdt - det skal jeg vist tænke lidt over næste gang jeg filer.

Tak i øvrigt for de mange synspunkter.

/Henning