Opsætning af glasvæv - skal spartle over s~
Fra : Morten

Dato : 12-02-07 11:23

Hej alle,

jeg har lige opsat gipsplader i mit kælderrum. Nu melde
spørgsmålet sig: Er det nødvendigt at spartle over hhv. ...

- varmforzinkede pap-søm

- sortfosfaterede gipsskruer

.... for at undgå, med tiden, evt. grimme røde rustpletter i det
glasvæv, jeg påmonterer? Efterfølgende opsætning af glasvæv vil jeg
grunde og overmale.

På forhånd tak for hjælp,

mvh.

Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-02-07 16:08

Morten wrote:
> Er det nødvendigt at spartle over hhv. ...
>
> - varmforzinkede pap-søm
>
> - sortfosfaterede gipsskruer
>
> ... for at undgå, med tiden, evt. grimme røde rustpletter

Spartling er for at give glatte flader. Det stopper ikke eventuelle
rustpletter. Men giver du søm og skruer et strøg shellak inden du spartler,
skulle du være sikker på ikke at få rustpletter.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : John V.

Dato : 12-02-07 21:14

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> rustpletter. Men giver du søm og skruer et strøg shellak inden du
> spartler, skulle du være sikker på ikke at få rustpletter.

Selv gipsplader jeg spartlede og malede for over 20 år siden har ikke fået
rustpletter, så spar den behandling med shellak.

John

www.taform.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-07 00:13

John V. wrote:

> Selv gipsplader jeg spartlede og malede for over 20 år siden har ikke
> fået rustpletter, så spar den behandling med shellak.

Nu antydede Morten en risiko for rustdannelse. Så er der da en teoretisk
mulighed for, at hans konstruktion befinder sig i et mere aggresivt miljø
end dine gipsplader.

Jeg er selv gammel maler og plejer ikke at lakere skruer før spartling, hvis
det er indendørs i tørt miljø. Men er der fugt, skal der rustbeskyttes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : John V.

Dato : 14-02-07 01:53

> [...]
>
> Jeg er selv gammel maler og plejer ikke at lakere skruer før spartling,
> hvis det er indendørs i tørt miljø. Men er der fugt, skal der

Så må man gå ud fra at der også anvendes vådrumsgips, men der findes særlige
skruer til det formål.

John

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-07 21:20

"Morten" <norgaard.morten@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvorfor har du papsøm i din gips?? Dine skruehuller skal spartles, men ikke
for at undgå pletter, for at det bliver pænt - du har trukket skruerne 1 - 2
mm. ind i gipsen ikke ? Så skal de bare spartles, slibes, spartles og
slibes - og måske en gang til.

-TT

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-07 12:06

TT skrev:
> [...]
> mm. ind i gipsen ikke ? Så skal de bare spartles, slibes, spartles og

Tak til alle,

mvh.

Morten