Svchost.exe
Fra : CR

Dato : 13-02-07 21:09

Jeg har problemer med den ovennævnte proces. Fra tid til anden bruger den al
processorkraft så computeren er umulig at arbejde med. Hvad er det lige der
sker? Er der andre der har haft lignende vanskeligheder? Jeg har en bærbar
computer med Windows XP og der er ikke virus eller spyware på den (hvad jeg
ved af).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-02-07 22:34

CR <cr@notreal.dk> wrote:

> [...]
> computer med Windows XP og der er ikke virus eller spyware på den (hvad jeg

Og du har kigget i dine logfiler?

Fra : CR

Dato : 13-02-07 23:43

> Og du har kigget i dine logfiler?

Hvor kan jeg finde mine logfiler?

Fra : Anders Mogensen

Dato : 13-02-07 22:34

> [...]
> der sker? Er der andre der har haft lignende vanskeligheder? Jeg har en
> bærbar computer med Windows XP og der er ikke virus eller spyware på den

Har nok ikke nogen løsning, men vi har samme problem på arbejde når brugerne
tænder computerne op og logger på domænet om morgenen. Det kan skyldes en
fejl i Windows når man bruger Microsoft update, men den patch Microsoft
havde på deres hjemmeside, er blevet taget af igen...

Mvh Anders

Fra : CR

Dato : 13-02-07 23:43

> [...]
> fejl i Windows når man bruger Microsoft update, men den patch Microsoft
> havde på deres hjemmeside, er blevet taget af igen...

Måske windows eller microsoft update er problemet. Det sker typisk lige
efter opstart og jeg oplevede i dag, at det var forbundet med, at windows
begyndte at downloade updates. Måske det kan betale sig at slå online update
fra, og så bare gøre det manuelt fra tid til andet.

Fra : Martin

Dato : 14-02-07 12:21

CR wrote:

> [...]
> begyndte at downloade updates. Måske det kan betale sig at slå online update
> fra, og så bare gøre det manuelt fra tid til andet.

Hvis man så husker det...
Det er jo netop i disse tilfælde hackere har det nemt, fordi en bruger
ikke har opdateret sit windows.

Igår kom der netop en stor månedlig patch fra Microsoft, tror det var
omkring 14-15 updates der var med denne gang, og sådan en stor patch
kommer max 1 gang om måneden, så mon ikke du overlever - uden at slå
autoupdates fra?

Fra : CR

Dato : 14-02-07 15:21

> [...]
> omkring 14-15 updates der var med denne gang, og sådan en stor patch
> kommer max 1 gang om måneden, så mon ikke du overlever - uden at slå

Jeg kan godt forstå dit synspunkt, og man kan nemt komme til at glemme det.
Det sker dog oftere end den månedlige update. Det er ikke når updates
installeres, men når den undersøger om der er nye. Her kan det nemt tage et
minut at åbne word. Jeg har aldrig haft problemerne med min stationære og
heller ikke min bærbare indtil for nyligt, men jeg tror jeg lader automatisk
hentning af opdateringer være sat til lidt endnu. Måske har en af de patches
fra i går løst problemet.

Fra : Soren Rathje

Dato : 15-02-07 10:57

CR wrote:

> [...]
> nyligt, men jeg tror jeg lader automatisk hentning af opdateringer
> være sat til lidt endnu. Måske har en af de patches fra i går løst

Jeg har samme problem hver gang jeg tænder min laptop (XP Pro), det
varer ca. 5 minutter før den for alvor kan bruges. Jeg søgte lidt på
nettet og fandt temmelig mange med samme problem, og som jeg læser det,
er anbefalingen at afinstallere Microsoft Update, og gå tilbage til
Windows Update, dette gøres under "settings" på Microsoft Update
websiden. Man skal så selv sørge for at opdatere sine Office produkter,
men der er en link på Windows Update til Office Update.

Fra : Alex Holst

Dato : 14-02-07 16:08

CR wrote:

> [...]
> begyndte at downloade updates. Måske det kan betale sig at slå online update
> fra, og så bare gøre det manuelt fra tid til andet.

Det virker for mig som en dårlig ide at deaktivere automatisk
sikkerhedsopdatering alene på en *formodning* om at det er et sådant
update check der er skyld i et højt CPU forbrug.

Overvej at finde det grundlæggende problem fremfor at spekulere i mulige
løsninger baseret på gætterier.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-02-07 13:46

"CR" <cr@notreal.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> windows begyndte at downloade updates. Måske det kan betale sig at slå
> online update fra, og så bare gøre det manuelt fra tid til andet.

Vi har netop haft problemet med en række maskiner i firmaet, hvor det er
Automatisk Opdatering servicen som er årsagen.

Microsoft har osse opdaget problemet (1. feb), men har ikke releaset nogen
offentlig patch, dog kan den rekvireres.

http://support.microsoft.com/kb/916089

--
Bjarke Andersen

Fra : CR

Dato : 17-02-07 20:04

> Microsoft har osse opdaget problemet (1. feb), men har ikke releaset nogen
> offentlig patch, dog kan den rekvireres.
>
> http://support.microsoft.com/kb/916089

Meget interessant information. Hvordan kan det være at Microsoft ikke bare
smider den på windows update?

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-02-07 13:51

"Anders Mogensen" <anders-m@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> skyldes en fejl i Windows når man bruger Microsoft update, men den patch
> Microsoft havde på deres hjemmeside, er blevet taget af igen...

Min løsning for mine kunder går som følger

Log på disable automatic update service..

Reboot

Rename c:\windows\SoftwareDistribution\ til SDold

Enable servicen igen

Løser vores problemer på XP pro uk.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 14-02-07 19:54

"CR" <cr@notreal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der sker? Er der andre der har haft lignende vanskeligheder? Jeg har en
> bærbar computer med Windows XP og der er ikke virus eller spyware på den

Dette program er væsentligt for Windows.
Læs her på dette websted, hvad Microsoft skriver om det:

http://support.microsoft.com/kb/314056/da

Jeg tror det er lettere end at læse alskens mærkværdige bud på dit problem.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : CR

Dato : 15-02-07 01:17

> [...]
>
> http://support.microsoft.com/kb/314056/da
>
> Jeg tror det er lettere end at læse alskens mærkværdige bud på dit

Det lader til at svchost dækker over alverdens forskellige ting. Er der en
måde hvorpå jeg kan se hvad der mere præcist foregår når det går galt?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-02-07 16:54

On Thu, 15 Feb 2007 01:16:43 +0100, "CR" <cr@notreal.dk> wrote:

>Det lader til at svchost dækker over alverdens forskellige ting. Er der en
>måde hvorpå jeg kan se hvad der mere præcist foregår når det går galt?

Fra en kommandoprompt kan man afvikle:

tasklist /svc

Så kan du se hvilke opgaver, der ligger under de enkelte
svchost-processer.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Ole C

Dato : 16-02-07 18:31

Peter Brodersen skrev blandt andet:

> Fra en kommandoprompt kan man afvikle:
>
> tasklist /svc
>
> Så kan du se hvilke opgaver, der ligger under de enkelte
> svchost-processer.

Min XP Home skriver:
'tasklist' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
et program eller en batchfil.

--
vh Ole C.
Jeg beskytter mig mod alle meddelelser

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-02-07 20:47

Hej Ole C, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Min XP Home skriver:
> 'tasklist' blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando,
> et program eller en batchfil.

Det var ret sært. Den burde ligge i:
\WINDOWS\system32\tasklist.exe

Jeg har lige kørt den (også XP Home SP2), og det virkede fint.

Prøv lige at tjekke om du ikke har den ovennævnte sted.

Hvis du har, så tjek om \WINDOWS\system32\ optræder i din 'path'
(hvilket den burde).
Du tjekker det ved fra en kommandopromt at skrive:
PATH

NB: "Miljøvariabler" (inde i Kontrolpanel, System, Avanceret) er *ikke*
nødvendigvis identisk med den "PATH", man har/har givet sin en
kommandoprompt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ole C

Dato : 16-02-07 22:06

Rudi Stegen skrev blandt andet:

> [...]
> (hvilket den burde).
> Du tjekker det ved fra en kommandopromt at skrive:

Ja, det er da sært - jeg har ikke tasklist.exe på min maskine.
Jeg har vist heller aldrig før haft brug for den, men var nysgerrig efter at
afprøve Peter Brodersens råd.
Nu har jeg så hentet den fra nettet, hvor den var på mange sider - og på et
af dem står, at "Users of XP Home do not have this file by default" - så er
du sikker på at du ikke har lagt den ind på et senere tidspunkt?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-02-07 22:31

Hej Ole C, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

[tasklist.exe]

> [...]
> og på et af dem står, at "Users of XP Home do not have this file
> by default" - så er du sikker på at du ikke har lagt den ind på et

Tak for kommentaren. Det fik mig til at kigge nærmere på den.

Mine "Windowsfiler" er næsten alle fra 27.08.2004. Cd'en var en "født"
XP SP2 og installeret allerførst i december 2004 på en ny maskine.

Min tasklist.exe er fra 01.04.2005 - så jo, den på på én eller anden
måde være smidt ind siden. Om det så er sket via Windows Update eller
via hvad ved jeg ikke.

Det sære er, at jeg er ret sikker på, at det er en af de filer, som jeg
ikke separat har hentet. Og jeg kan ikke finde andre filer på
systemdrevet, der har præcis den dato.

Nu har jeg så fået et lille mysterium at undre mig over (i.e. hvor mon
den stammer fra..?).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ole C

Dato : 16-02-07 23:56

> [...]

> XP SP2 og installeret allerførst i december 2004 på en ny maskine.
>
> Min tasklist.exe er fra 01.04.2005 - så jo, den på på én eller anden

Hvordan bærer du dig egentlig ad med at overskue filernes datoer?
Jeg går ud fra at du ikke har siddet og gennemgået dem enkeltvis

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-02-07 00:12

Hej Ole C, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Hvordan bærer du dig egentlig ad med at overskue filernes datoer?
> Jeg går ud fra at du ikke har siddet og gennemgået dem enkeltvis

Jo, jeg gennemgår dem altid hver aften, inden jeg slukker for ligesom
at være sikker på, at jeg har styr på, hvad der ligger, som jeg ikke
vil have liggende

Nej, hemmeligheden er såmænd bare <http://www.ghisler.com/>.

Jeg har brugt den siden ver. 2.11 (under Windows 3.1x).
Forinden (og også overlappende da, da jeg under Win 3.1 ofte kørte DOS)
brugte jeg Norton Commander, så interfjæset tiltalte mig.

Det forunderlige er, at når man synes, at der ikke kan proppes mere
praktisk ind i den, kommer der gudhjælpemig noget nyt og brugbart i
næste versionsopdatering, som man blot aldrig havde tænkt på.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ole C

Dato : 17-02-07 01:31

> [...]

> Jo, jeg gennemgår dem altid hver aften, inden jeg slukker for ligesom
> at være sikker på, at jeg har styr på, hvad der ligger, som jeg ikke

Tak for oplysningen!

Fra : L.E.P.

Dato : 17-02-07 14:35

Fri, 16 Feb 2007 22:31:09 +0100, skrev Rudi Stegen
<newsnospam@stegen.dk> :

Tasklist.exe kommer kun med XP Pro.

Hilsen Lars

Fra : Lars Skovlund

Dato : 17-02-07 15:04

On 2007-02-16, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote:

> [...]
> systemdrevet, der har præcis den dato.
>
> Nu har jeg så fået et lille mysterium at undre mig over (i.e. hvor mon

Jeg tror www.sysinternals.com er et godt bud.

Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-02-07 16:25

http://support.microsoft.com/kb/308427

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 15-02-07 22:23

On Tue, 13 Feb 2007 21:08:33 +0100
"CR" <cr@notreal.dk> wrote:

> [...]
> computer med Windows XP og der er ikke virus eller spyware på den (hvad jeg

angiveligt en løsning, ikke testet af mig selv, men af en kollega der supporterer windows :
<http://geobay.com/477e0e>

eller den originale URL :

<http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?amp;amp;amp;displaylang=en&familyid=A87B44B9-7A6A-49B6-BD89-AFAD4E049C48&displaylang=en>

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 15-02-07 22:59

"CR" <cr@notreal.dk> wrote:

> [...]

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Og hvis det nu er en dansk version af Windows XP, må det vel være fornuftigt
at downloade den danske version
af ovenstående - her er adressen.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=A87B44B9-7A6A-49B6-BD89-AFAD4E049C48&displaylang=da

Hans-Jørgen