Den gule hund
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-06-01 19:01

Så fik jeg også installeret Yellowdog 2.0, der er dælme sket noget på
ppc linux fronten siden sidst. Jeg havde allerede farvet nogle hår
sorte, således at de kunne blive grå igen under opsætningen af yaboot,
men sådan skulle det ikke gå denne gang.

I med CD'en og genstart fra den, kort tid efter bliver man præsenteret
for en simpel licens agreement, det der skiller denne ud fra de normale
er, at den står fint og flot i et X vindue. Selv installationen giver
(næsten) komplet baghjul til den gamle redhat installer, _alt_ fungere
automatisk. "Næsten" delen kommer ind, da jeg ikke umiddelbart fandt en
metode til komplet selvvalg af pakker. Kunne kun vælge imellem 5
predefinerede løsninger, en lille bette en, Office, Developer
workstation, et par server orienterede og Everything.

Så er der lige detajlerne omkring partitionering. Jeg har 8 partitioner
på disken i forvejen, 4 af disse var planlagt til engang at blive linux
igen, en lille bootloader sag, /root, /usr og /home. Ups. Swap var glemt
i farten. Heldigvis kunne der snydes udenom dette, da bootloader sagen
var blevet alt for stor (200mb). Stadig via et x win interface slettes
denne partition, en bootloader på 10 mb oprettes og bagefter en 190 mb
swap, den fik tildelt /dev/hdb17, hvilket i praksis ikke kan lade sig
gøre. Videre valgtes denne til swap. Efter endt installation krydsede
jeg fingre for ovennævnte, og heldigvis, den eneste konsekvens er at
initialisering af swap fejler under boot. Dette tror jeg dog ikke er et
problem, specielt ikke fordi der er ram nok at tage af, eller det er det
måske?

Ingen linux bør være uden java imho, så ind med blackdown port af suns
jdk, ingen problemer. Denne er mindre bugbefængte end Apples i OS X, og
ikke mindst alvorligt hurtigere. Opsætning af Mac-on-Linux er uhyggeligt
simpel, dog kunne jeg ikke få noget netværk på mac delen, mon ikke der
skal laves noget router stuff i linux delen?

Alt andet lige en rystende enkel installation, som burde prøves af alle
der blot ser sig hævet over amøbestadiet

(OS X kunne end ikke installeres så nemt her, den til folket frigivne
release kernel panic'ede)

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 30-06-01 19:08

> Alt andet lige en rystende enkel installation, som burde prøves af alle
> der blot ser sig hævet over amøbestadiet

Det lyder bare godt! Håber at Mandrake 8 er lige så god! :)

PS: Holder min linilængde i denne besked?

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 30-06-01 21:02

Peter Perlsø <mimas@pobox.com> wrote:

> PS: Holder min linilængde i denne besked?

Erhhh det kræver, at du skriver en sætning på mere end 76 tegn.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-06-01 21:23

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Erhhh det kræver, at du skriver en sætning på mere end 76 tegn.

Krav krav krav, give the man a brake

Mojn, Thomas

--
How long until Apple abandons the clunky "keyboard/Mouse combo" for the
iTelepathic Cranium Input device? A: 2013 (Unfortunately the earth will

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-06-01 21:44

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Krav krav krav, give the man a brake

Break. Jeg har aldrig været så flov som nu

Mojn, Thomas

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-07-01 06:48

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:
> Break. Jeg har aldrig været så flov som nu

Hi, hi...det skulle du slet ikke have skrevet!:

Jeg så straks 'fejlen', men tænkte: "Ha, den gode Thomas har fundet på
en smart oversættelse af 'stop (nu lige) en halv!'.

Den illusion har du nu berøvet mig - shame on you! ;-/

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 02-07-01 22:40

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> en smart oversættelse af 'stop (nu lige) en halv!'.
>
> Den illusion har du nu berøvet mig - shame on you! ;-/

Arghh, det ene nederlag efter det andet!

Mojn, Thomas :)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-07-01 13:53

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Krav krav krav, give the man a brake

Ja, ja, break nu, i næste uge en hel bil eller måske cykel, som lader
til at være mere i d.e.m's ånd.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 30-06-01 22:44

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Erhhh det kræver, at du skriver en sætning på mere end 76 tegn.

Sorry, testede Mozilla 0.9.2's newsfunktion.

Den er alt for kloset, så jeg er tilbage med MacSOUP WHOOOO!!!!!! :)

--
- Peter
http://haxor.dk - Mac news portal

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-07-01 18:57

In article <1evtya8.1rdjelf1m6d0hsN%jonasenREMOVE@THISit.dk>, "Jan
> [...]

> Opsætning af Mac-on-Linux er uhyggeligt simpel, dog kunne jeg ikke få
> noget netværk på mac delen, mon ikke der skal laves noget router stuff i

MOL (Mac On Linux) bruger Linux' netværksforbindelse (DHCP, whatever), så
når først den kører i Linux er det en detalje der adskiller dig fra at
kunne nette under MOL.

For mit eget vedkommende skulle jeg blot fjerne kommentar-tegnet i MOLs
opsætningfil, så MOL bruger eth0 (kommentartegnet # fortæller Linux:
ignorer denne sætning; enten er det uforståelig menenske-snak, eller også
er det en teknik-sætning der er slået fra og som du ikke skal bekymre dig
om).

uddrag af konfigurationsfilen til MOL, som kan redigeres med hvilken som
helst teksteditor:

   /etc/molrc

[...]

####################################
# Ethernet
####################################
#
# netdev: device [-sheep | -tap | -tun]
#
# Note: It is possible to configure up to three
#   network interfaces simultaneously.
#

#netdev: tap0
netdev: eth0
netdev: airport

[...]

Mens du er ved at pille ved molrc kan du evt. give MacOS noget mere RAM. I
sektionen "Emulation parameters":

ram_size: 128

Hvis ovenstående hjælper, er det fjong. Hvis jeg taler ned til dig,
beklager jeg mange gange. Hvis det er sort tale, må du endelig spørge
igen.

-j
[som lige har skimmet tråden igennem om at Unix.hjælp ofte er dårlig
hjælp]

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 02-07-01 19:30

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> # netdev: device [-sheep | -tap | -tun]
> #
> # Note: It is possible to configure up to three

Mener helt sikkert eth0 var til som standard, airport har jeg ikke råd
til

> Hvis ovenstående hjælper, er det fjong. Hvis jeg taler ned til dig,
> beklager jeg mange gange. Hvis det er sort tale, må du endelig spørge
> igen.

Jeg kigger på det næste gang, det er linux tid, indtil videre vil jeg
sige tak, og at jeg aldrig ville blive forarget over god hjælp.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-07-01 17:40

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> "Næsten" delen kommer ind, da jeg ikke umiddelbart fandt en
> metode til komplet selvvalg af pakker. Kunne kun vælge imellem 5
> predefinerede løsninger

"Du er ikke alene".

I nyhedsgruppen

er der en del larm om YDL2.0 for tiden. Bl.a. påpeges det at man ikke
selv kan vælge hvilke pakker man vil installere. Dette i modsætning til
LinuxPPC, Suse og Debian.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 03-07-01 19:09

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> "Du er ikke alene".

Woohoo

> I nyhedsgruppen

> er der en del larm om YDL2.0 for tiden. Bl.a. påpeges det at man ikke
> selv kan vælge hvilke pakker man vil installere. Dette i modsætning til
> LinuxPPC, Suse og Debian.

Det virker også på mig en smule underligt, men det er vel prisen for en
lettere installation af linux. I OS X kan man slet ikke vælge noget,
ikke engang om man vil registrere sig

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-07-01 21:24

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det virker også på mig en smule underligt, men det er vel prisen for en
> lettere installation af linux.

tjoooo..... Men i distributioner som Red Hat og Suse kan man vælge
mellem nogle forvalge "skabeloner" (Gnome/KDE-arbejdsmaskine, server,
"almost everything" etc), samtidig med at man kan finjustere, hvilke
pakker man ønsker at installere. Rart hvis en af skabelonerne passer
nogenlunde, men at man lige vil have nogle ekstra programmer med i een
og samme installationsproces. Lige så brugervenligt, men med større grad
af fleksibilitet.

Når "Red Carpet"

http://www.ximian.com/apps/redcarpet.php3

kommer til andre PPC-distrubutioner end "LinuxPPC" bliver livet lettere
og lykkeligere. Red Carpet er en art Apples "software update" på
steorider: Den holder stur på, hvilke RPM-pakker/programmer du har
installeret, og tilbyder sin hjælp med download og installation, når der
er opdateringer til pågældende. Det gælder generelle system-ting til
Gnome (den grafiske brugerflade), såvel som forskellige programmer -
altsammen valgfrit gennem forskellge kanaler, du kan abonnere på.

Red Carpet er "mam"!

-j

--
Men are from Earth.