De "bedste" film fra et år
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 11-02-07 14:49

Hvis du havde været spærret inde i en hule i x år og slap ud og gerne
ville have set de gode film du var gået glip af, hvordan ville du så
finde ud af hvad du var gået glip af?

Man kan vel se på IMDBs top 250 og se om der er film fra perioden, og
herved følge andre menneskers vurdering af filmene. (Hvordan gør man
det, rent teknisk? Hvordan finder jeg de bedst ratede film fra f.eks.
2005?)

Eller man kan sortere film efter box-office og tage de film fra
perioden der har tjent meget ind. (Hvordan finder jeg de bedst
tjenende film fra 2005?)

Det er klart at man ikke nødvendigvis kan lide alle de film man finder
på denne måde, man man jo læse om dem og overveje om man vil se dem.

Hvordan gør man og er der andre måder?

/David

Fra : Holst

Dato : 11-02-07 15:03

pinkfloydhomer@gmail.com wrote:

> Hvordan gør man og er der andre måder?

Jeg ville spørge mine venner, hvad jeg skulle se. Men har du ingen
venner, er det naturligvis ikke en mulighed for dig.

Fra : Johann Friedrich Str~

Dato : 11-02-07 16:12

Holst skrev:

> Jeg ville spørge mine venner, hvad jeg skulle se. Men har du ingen
> venner, er det naturligvis ikke en mulighed for dig.

Det er de færreste mennesker der lige har et svar på rede hånd, hvis man
spørger dem hvad deres top fem over film fra 1983 er.

Johann

Fra : Holst

Dato : 11-02-07 16:21

Johann Friedrich Struensee wrote:

> Det er de færreste mennesker der lige har et svar på rede hånd, hvis man
> spørger dem hvad deres top fem over film fra 1983 er.

Hvis mine venner ikke kan huske nogen film fra 1983, så er der sikkert
ingen grund til at spilde tid på at støve nogen op. Havde jeg været
spærret inde i en hule i x år, så ville jeg nok bruge tiden anderledes.

Fra : Mr. D

Dato : 17-02-07 10:42

> Hvis mine venner ikke kan huske nogen film fra 1983, så er der sikkert
> ingen grund til at spilde tid på at støve nogen op. Havde jeg været
> spærret inde i en hule i x år, så ville jeg nok bruge tiden anderledes.

Men nu er du jo ikke David, og ingen er i denne tråd interesseret i, hvad du
ville bruge tiden til, hvis du slap ud af hulen. Det vi er interesseret i
her, er hvordan David kan søge på bedste film et givent år. Har du et bud på
det?

Og så må det være nogle snævertsynede venner, du har, hvis I er så smalle,
at det, der ligger uden for den enes horisont også ligger uden for den
anden. Jeg kan godt li' film fra krigstiden, men det er der absolut ikke
nogen af mine venner, der kan. Trods det er der da grund nok for mig til at
prøve at støve f.eks. de 5 bedste film fra 1943 op, hvis det kan lade sig
gøre ... eller hva?

simon

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 11-02-07 16:27

pinkfloydhomer@gmail.com skrev:

> [...]
> og herved følge andre menneskers vurdering af filmene. (Hvordan gør
> man det, rent teknisk? Hvordan finder jeg de bedst ratede film fra

Prøv deres Powersearch med mange forskellige instillinger på

http://imdb.com/list

Der er også brugbare sider i nogle af deres særsektioner:

http://imdb.com/Sections/Years/2005/

> Hvordan gør man og er der andre måder?

Filmpriser uddelt for det relevante år er også en mulighed.

Der er et datoproblem, i og med at film fra 2005 ikke nødvendigvis har
dansk premiere samme år. Hvis man vil gå efter, hvad der har haft
dansk premiere i en bestemt periode, kan danske anmeldelser være den
bedste mulighed. Lettest tilgængelig er selvfølgelig filmsites, men
avisernes anmeldelser kan også findes, om ikke andet via biblioteket.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : konstman

Dato : 12-02-07 10:05

> Hvordan finder jeg de bedst ratede film fra f.eks.
> 2005?)

www.allmovie.com er de fleste årstal hyperlinks til "Major Movies"
fra det år.

Det ser dog ud, som om det virker bedst før 2004!

Man kan også skrive følgende linie i browser-adressefeltet:

http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=24:2003

....hvis det fx er 2003 man vil se "major movies" fra. Hovedvægten er
(som sædvanlig) på nordamerikanske film.
Listen går tilbage til filmens barndom!

I øvrigt er www.allmovie.com næsten lige så omfattende som
www.imdb.com og ca. 15 år nyere i lay-outet!

> Eller man kan sortere film efter box-office og tage de film fra
> perioden der har tjent meget ind. (Hvordan finder jeg de bedst
> tjenende film fra 2005?)

http://www.boxofficemojo.com/yearly/chart/?yr=2005 (for at gate 2005)

Den går "kun" tilbage til 1980 - og da 90% af verdens bedste film er
fra før 1980, så er det jo trist. (Dårlig "Grumpy Old Man"-joke, som
jeg næsten mener...)

> Det er klart at man ikke nødvendigvis kan lide alle de film man finder
> på denne måde, man man jo læse om dem og overveje om man vil se dem.
>
> Hvordan gør man og er der andre måder?

Køb/lån: Mark Cousin: Filmens Verdenshistorie. (2005) Den er lidt
akademisk, men spændende skrevet - og så deler den både ris og ros ud
- og man bliver fandens klog af den - og inspireret!

Med venlig hilsen
Jan K