Andet multimedie
bentjuul 3670
Et par avi og mpg spørgsmål...
Fra : Jan Klausen

Dato : 30-06-01 16:43

Da dette er et forholdsvis nyt område for mig har jeg lige et par
spørgsmål:

Er der nogen format der er bedre kvalitet end andet f.eks avi, mpg,
mov, asf, vcd (det er dem jeg er stødt på)?

Det kan være et tilfælde, men jeg har prøvet at downloade nogle
filmklip; et i avi - der var næsten dvd-kvalitet - samt et i mpg, som
svarede til (meget) dårlig video-kvalitet. Filerne fyldte det samme og
varede samme tid.

Jeg har en kodefri dvd, er der nogle af ovennævnte formater der kan
afspilles på den?

Kan man lave f.eks avi om til vcd?

på forhånd tak

jan klausen

Fra : peet_dk

Dato : 01-07-01 12:06

> Er der nogen format der er bedre kvalitet end andet f.eks avi, mpg,
> mov, asf, vcd (det er dem jeg er stødt på)?

det kommer an på opløsningen. Det kan være meget forskelligt.

Men generalt kan man sige:

1. bedst: MPG og AVI

2. mellem: MOV og VCD

3. dårligst: ASF og RM (www.real.com)

> [...]
> filmklip; et i avi - der var næsten dvd-kvalitet - samt et i mpg, som
> svarede til (meget) dårlig video-kvalitet. Filerne fyldte det samme og

Det er (sikkert) fordi opløsningen har været forskellige, også findes der et
bestemt codec til AVI filer som kan komprimere den meget. Uden at det går ud
over kvaliteten. Det hedder DivX. Dog er det codec meget krævende for
systemet.

> Jeg har en kodefri dvd, er der nogle af ovennævnte formater der kan
> afspilles på den?

Du burde kunne afspille VCD. Har ikke selv DVD så jeg ved ikke så meget om
det. Men du kan også lave div. film om til VCD med brænder programmet nero
www.nero.com Jeg ved ikke om programmet kan lave alle film om til VCD med
det må du prøve dig frem med.

ja, se www.vcdhelp.com

--
peet_dk was here....
ICQ#71309759 www.icq.com

Fra : KNL DtP

Dato : 01-07-01 12:07

Jan Klausen <jklausen@post4.tele.dk> skrev i en

> Er der nogen format der er bedre kvalitet end andet f.eks avi, mpg,
> mov, asf, vcd (det er dem jeg er stødt på)?

Det afhænger jo af hvor godt indputtet er. Optager du noget fra en
DVD-afspiller med et S-VHS kabel ind i grafikkortet, så har du jo en flot
billede - men er det fra et gammelt VHS-bånd via et gult composit-kabel, så
er kvaliteten jo ikke i top.

Jeg bruger selv AVI - komprimeret med DivX-codec:

320 x 240 pixels - 24 bit farve - 25 fps
DivX fast - 180 kbit/sec

Det giver et flot og skarpt billede - og det fylder ikke alverden. Grabber
det fra programmet VirtuelDub.

> [...]
> filmklip; et i avi - der var næsten dvd-kvalitet - samt et i mpg, som
> svarede til (meget) dårlig video-kvalitet. Filerne fyldte det samme og

Hvis avi-klippet er taget direkte fra et DVD-drev, og dermed rippet
digitalt - så er kvaliteten super god. Man ripper vob-filen fra DVD'en og
laver den om til avi ved at bruge DivX-codec'et.

Hvis mpeg-filen er tager fra VHS-bånd e.l. og er komprimeret for meget, så
er kvaliteten meget ringe.

Er det nogle Dolby Digital / THX trailere du har fundet? Disse bør opleves
som DVD-rip i form af en avi-fil

> Jeg har en kodefri dvd, er der nogle af ovennævnte formater der kan
> afspilles på den?

Du kan lave en del formater om til VCD (mpeg kan du bare trækker direkte
over i dit brændeprogram). ASF og MOV tvivler jeg dog lidt på..... VCD kan
du afspille i næsten alle DVD-afspillere.

> Kan man lave f.eks avi om til vcd?

Ja - prøv og kigge på http://www.vcdhelper.com/ der skulle det hele være
forklaret....

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Jan Klausen

Dato : 02-07-01 05:41

Mange tak for svarene - nu mangler jeg bare nogle ekstra timer i
døgnet - men det kan I jo nok ikke hjælpe mig med!

Jan Klausen

Fra : peet_dk

Dato : 04-07-01 19:09

http://www.guaranapulver.dk måske en time eller to )))