Vandpumpe muligvis gået, VFR 750 89"
Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 12-02-07 18:23

Hej Gruppe
Endnu en problem som forstyrre min nattesøvn. Jeg har været flittig
bruger af min Viffer vinteren over, men inden jeg tog til Afrika fra
oktober til januar, så opdagede jeg mystisk kølervæske udslip. Da det
var meget lidt og den ikke blev varm så bekymrede det mig ikke. I
Febuar tog jeg den i brug igen nogle gange.
inden jeg skulle aftappe olien for vinter opbevaring, så ville jeg
også undersøge hvor væsken kom fra. Jeg havde mistanke til proppen i
køleren i højre side. Men opdagede at der var formeget væske på knapt
0,5L, det blev aftappet, Jeg tændte den lod den stå på 2000omdr i ca
15 min, så gik jeg ud og lod den stå i tomgang 800omdr i 15min mere.
Da jeg så kom igen efter de 15 min, så kogte den helt vildt, det
undrede mig da det var minus 5 grader og blæseren kørte på fuldetryk.
Der var ca løbet yderligere 0,5-1L væske ud igennen proppen i køleren,
efter et øje kast på asfalten. På displayet viste den noget nær det
rødefelt. jeg slukkede lod den køle lidt af, tændte i 1min mere og
slukkede igen. da den var kølet af opdagede jeg at væskestanden i
ekspansionsbeholderen nu stod langt over MAX. hvordan kan det ske, når
der er løbet så meget vand ud? er der luft i systemet, og hvorfor kan
det ikke komme ud igen? eller er vandpumpen gået?
desuden tror i så at motoren har lidt overlast af mine dumheder?

må indrømme jeg stadig er rookie mc'ist
mvh mikkel

Fra : p.jarnbak

Dato : 13-02-07 01:06

<mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
[...]

Det kunne være en toppakning.Prøv at starte motoren fra kold og mærk
om køleslangerne bliver hårde næsten med det samme(inden der kommer
varme).Hvis de gør det
tyder det på at det er kompressionstrykket der laver trykket og dermed
også giver luft i systemet.
Hej Palle.

Fra : flopper

Dato : 13-02-07 12:13

Følgende er skrevet af mikkel_paulsen@hotmail.com:
> [...]
> det ikke komme ud igen? eller er vandpumpen gået?
> desuden tror i så at motoren har lidt overlast af mine dumheder?

jeg er ganske vist også noget af en rookie i denne forbindelse, men jeg
tænkte på om det kunne være en termostat der var konstant lukket. andre
kan sikkert be eller afkræfte.

flopper

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 13-02-07 18:52

On 13 Feb., 12:12, flopper <odal...@hotmail.com> wrote:
> Følgende er skrevet af mikkel_paul...@hotmail.com:

>termostat der var konstant lukket.

Ville det ikke også få blæseren til at blæse konstant?

Jeg har lavet testen med om slangen bliver hård, jeg havde cyklen
igang i 30sek og der var ingen ændring i slangen. men ved heller ikke
hvor meget vand der er på, er jo svært se se når eksp-beholderen er
ved at løbe over, pga mystiske omstændigheder i kølersystemet. desuden
fik den stillet ventiler osv for 5000km siden, der skulle det undre
mig om mekken ikke også har skiftet toppakningen

andre ideer? eller skal jeg sende den til mekken med det samme

Fra : Peter

Dato : 13-02-07 19:17

> [...]

> fik den stillet ventiler osv for 5000km siden, der skulle det undre
> mig om mekken ikke også har skiftet toppakningen

Det er altså ikke normalt at skifte toppakning når man stiller ventiler. Mon
ikke du tænker på ventildæksel pakning.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 19-02-07 17:08

On 13 Feb., 19:17, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:
> <mikkel_paul...@hotmail.com> wrote in message

> Det er altså ikke normalt at skifte toppakning når man stiller ventiler. Mon
> [...]

jo det er ikke nødvendigt at skifte toppakningen, men det var i
forbindelse med et større 30000 km eftersyn, mener jeg bad ham skifte
den. men skal ud og snakke med ham her i ugen så ser vi hvad han
siger.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 18:49

On 19 Feb 2007 08:08:04 -0800, mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:

> [...]
> forbindelse med et større 30000 km eftersyn, mener jeg bad ham skifte
> den. men skal ud og snakke med ham her i ugen så ser vi hvad han

Toppakninger skiftes hvis at de er utætte, eller at man af andre grunde har
topstykket afmonteret.

Hvis at Du har bedt mekanikeren om "bare" at skifte pakningen, så har han,
for dit eget bedste, helt sikkert ignoreret dig

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : TA

Dato : 25-02-07 02:10

[...]

=== svar herunder ===

Du kunne evt prøve at fylde køleren helt op og - med kold motor - kigge
efter bobler og sprøjt i vædskeoverfladen. Hvis der kommer gasser ud, kan
det skyldes en utæt toppakning.

Du kan også se, hvordan vædsken opfører sig i kølerens påfyldningshul, ved
kortvarig gasgivning med en kold motor. Ved gasgivningen bør vædskestanden
falde en anelse. Det skyldes, at vandpumpen roterer hurtigere og pumper
væsken hurtigere igennem motoren. I så fald fejler vandpumpen formentlig
intet.

Hvordan ser den gamle kølervædske iøvrigt ud? Er den misfarvet, grumset
eller 'slimet'?

Vær opmærksom på, at ekspansionsbeholderen blot er en opsamlingsbeholder,
der opsamler 'overløbende' kølervædske. Den opsamlede kølervædske løber ikke
tilbage i motoren igen. Når ekspansionsbeholderen er fuld, løber
kølervædsken blot ud på jorden gennem en overløbsslange, som du har set.

> [...]
> proppen i køleren i højre side. Men opdagede at der var
> formeget væske på knapt 0,5L, det blev aftappet.

Det lyder lidt mystisk, at der skulle være 0.5L for meget kølervædske i
køleren, når motoren indtil videre har fungeret ok. Hvordan konstaterede du,
at der var for meget på? Hvor skulle de 0.5L komme fra? Såfremt der
vitterligt var for meget kølervædske på motoren, ville den overskydende
kølervædske blot løbe over i ekspansionsbeholderen når motoren bliver varm.
Omvendt, såfremt der nu er for lidt kølervædske på motoren, kan motoren let
blive overvarm, idet kølervædsken - afhængig af kølersystemets design - evt
ikke køler topstykket.

> Da jeg så kom igen efter de 15 min, så kogte den helt vildt,
> det undrede mig da det var minus 5 grader og blæseren kørte
> på fuldetryk.

Var køleren varm da det skete? Hvis ikke kunne det evt skyldes en defekt
termostat.

I bedste fald har du formentlig blot kørt med for lidt kølervædske, som har
resulteret i en overvarm motor. Prøv at fylde køleren op igen, tøm
ekspansionsbeholderen og se hvad der sker, når motoren bliver varm.

--
TA

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-07 09:55

On Sun, 25 Feb 2007 02:10:11 +0100, TA wrote:

> [...]
> tilbage i motoren igen. Når ekspansionsbeholderen er fuld, løber
> kølervædsken blot ud på jorden gennem en overløbsslange, som du har set.

Ikke rigtigt! Proppen på køleren er faktisk en tovejsventil, som nok åbner
for for højt tryk i kølesystemet, men _også_ åbner for undertryk, hvorved
vædske suges tilbage fra ekspansionsbeholderen efterhånden som motoren
nedkøles. Netop derfor er slangen mellem køler og beholder ført til bunden
af ekspansionsbeholderen.

Og et hint til Mikkel: Der kan aldrig være for meget vædske i kølesystemet,
men der kan være for meget i ekspansionsbeholderen. Under dækslet på selve
køleren _skal_ der være helt fyldt med vædske.

Fra : TA

Dato : 26-02-07 00:38

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:1x7606syni8a1$.uxrnqy767m38$.dlg@40tude.net...

> [...]
> vædske suges tilbage fra ekspansionsbeholderen efterhånden som motoren
> nedkøles. Netop derfor er slangen mellem køler og beholder ført til bunden

Ok. Jeg troede faktisk det var en en-vejs ventil, men det forklarer jo
hvorfor overløbsslangen udmunder i bunden af ekspansionsbeholderen.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 25-02-07 12:03

Fra : TA

Dato : 26-02-07 00:43

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]
> kølerdækslet er også konstrueret til at give efter for vacuum og "suger"
> derfor også vædske til sig under nedkøling!

Jeg troede faktisk ventilen var en-vejs.

Som en anden tillægsdiagnose er det en god ide at holde øje med
udstødningsgassen når motoren startes. En defekt toppakning kan medføre, at
kølervædske presses ind i forbrændingskammeret af trykket i kølersystemet og
giver anledning til hvid damp når motoren startes; eller at kølervædsken
suges ind i forbrændingskammeret af undertrykket i indsugningstakten og
giver anledning til vedvarende hvid damp samt et væsentligt forbrug af
kølervædske.

Det er også en god ide at holde øje med oliestanden. En defekt toppakning
kan medføre at kølervædsken løber ind i oliekanalerne, hvorved oliestanden
hæves og olien kan danne en 'mælket' emulsion med kølervædsken. En for høj
oliestand kan skade motoren, og selv små mængder glykol (fra kølervædsken)
ødelægger oliens smørende egenskaber. Så man skal ikke ukritisk hælde
kølervædske på en motor med en evt defekt toppakning.

--
TA