Ubåd af whiskey-klassen?
Fra : Clevin

Dato : 13-02-07 08:31

Hej,

Er der nogen her som ved hvad det vil sige at en ubåd er af
"Whiskey-klassen"? Er der et sted man kan læse om det? Findes der også
en "Cognac-klasse" Eller hvordan opdeler russerne deres ubåde?

/kews

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-02-07 08:46

> Er der nogen her som ved hvad det vil sige at en ubåd er af
> "Whiskey-klassen"? Er der et sted man kan læse om det? Findes der også en
> "Cognac-klasse" Eller hvordan opdeler russerne deres ubåde?

Det er jo ikke russerne der kalder dem Whiskey klassen men Nato. Whiskey
stammer nok fra det fonetiske alfabet W=Whiskey, X=Xray osv.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Clevin

Dato : 13-02-07 09:29

Henrik Manley wrote:
> Det er jo ikke russerne der kalder dem Whiskey klassen men Nato. Whiskey
> stammer nok fra det fonetiske alfabet W=Whiskey, X=Xray osv.

Hej igen,

Kan du uddybe det lidt?

/kews

Fra : Kent Friis

Dato : 13-02-07 17:41

Den Tue, 13 Feb 2007 09:29:25 +0100 skrev Clevin:

> Kan du uddybe det lidt?

Det er bare et ord for hver bogstav (a'la lykkehjulet), som man engang
i tidernes morgen er blevet enige om.

A=Alpha
B=Bravo
C=Charlie
D=Delta
E=Echo
F=Foxtrot
G=Golf
H=Hotel
I=India
J=Juliet
K=Kilo
L=Lima
M=Mike
N=November
O=Oscar
P=Papa (?)
Q=Quebec
R=Romeo
S=Sierra
T=Tango
U=Uniform
V=Victor
W=Whiskey
X=X-ray
Y=Yankee
Z=Zulu

(Utroligt hvad man kan huske selvom man aldrig nogensinde har brugt
det).

Mvh
Kent

Fra : Bo Christensen

Dato : 13-02-07 08:50

> Er der nogen her som ved hvad det vil sige at en ubåd er af
> "Whiskey-klassen"? Er der et sted man kan læse om det? Findes der også en
> "Cognac-klasse" Eller hvordan opdeler russerne deres ubåde?
Vodka-klasse må der også være :D
/bo

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-02-07 09:58

"Clevin" <clevin.penguin@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Whiskey-klassen"? Er der et sted man kan læse om det? Findes der også en
> "Cognac-klasse" Eller hvordan opdeler russerne deres ubåde?

Whiskey klassen (som Henrik siger, vel en Nato betegnelse) baseres meget
kraftigt på det design som tyskerne udviklede som deres Elektroboot design,
type XXI (21)
Russerne snuppede et fuldt funktionsdygtig eksempklar og fragtede det hjem
fra anden verdenskrig. Stalin var for så vidt ikke et hak bedre end Hitler.
Diktator med udryddelses lejre, samme jerngreb om sine landbesidelser osv
osv. Han havde nok allerede set skriften på væggen af hvad fremtiden ville
bringe i konfrontation af vesten så de havde brug for et design og
kapasitets løft af deres ubådsvåben.

Så grundliggende blev den tyske ubåd splittet ad, kopieret og modificeret
til russiske forhold. Voila, whiskey klasse ubåd var født.
Den findes i mange udgaver, selvom at det er en gammel dieselbåd kan de også
bære kernevåben. Det var i hvert fald hvad svenskerne konstaterede da de fik
narret en whiskeyclass på grund i Karlskrona. Den udviste mistænkelige høje
værdier af stråling.

Her er lidt om originalen: http://uboat.net/types/xxi.htm

Som dyk betragtet er ubåde ikke den helt store visuelle oplevelse, det er
mere baggrunds historien der kan være spændende at dykke ned i.

Fra : Clevin

Dato : 13-02-07 10:29

Johnny Christensen wrote:
> Her er lidt om originalen: http://uboat.net/types/xxi.htm

Hej Johnny,

Tak for det gode svar! Er der nogen som ved hvordan ubåden fik opladet
batterierne igen? På uboat.net står der:
"It took the boat 3-5 hours to re-charge the batteries with the
Schnorchel once every 2-3 days if travelling at moderate 4-8 knots"

Hvordan skal det forstås?

/kews

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 13-02-07 10:39

Med snorkel kan de få luft til diselmotoren/generatoren og
dermed oplade batterierne.

MVH
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-07 10:32

> [...]
> "Whiskey-klassen"? Er der et sted man kan læse om det? Findes der også en
> "Cognac-klasse" Eller hvordan opdeler russerne deres ubåde?

Et kig via Google gav:

http://de.wikipedia.org/wiki/Whiskey-Klasse

venlig hilsen

JN

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-02-07 21:34

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> Et kig via Google gav:
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/Whiskey-Klasse
>
> venlig hilsen
>
> JN

Her er lige den engelske version af artiklen
http://en.wikipedia.org/wiki/Whiskey_class_submarine
Ret interessant også at læse "whiskey on the rocks"
http://en.wikipedia.org/wiki/Whiskey_on_the_rocks
Det var ikke kun sjov og ballade da svenskerne fangede en. Besætningen havde
fået ordre på at bruge kernevåben hvis svenskerne ville forsøge at storme
u-båden.

mvh
Johnny

Fra : Psa

Dato : 13-02-07 23:30

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

Hvis denne link henviser til en russisk ubåd af Whiskey klassen hvad for er
så et dansk flag på ubåden? .

http://de.wikipedia.org/wiki/Whiskey-Klasse

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-02-07 23:33

> Hvis denne link henviser til en russisk ubåd af Whiskey klassen hvad for
> er så et dansk flag på ubåden? .

Den var udstillet i københavnshavn for en del tid siden. Man kunne får en
rundur i den mod entre en sommer.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 14-02-07 03:20

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Den var udstillet i københavnshavn for en del tid siden. Man kunne får en
> [...]
Ikke helt rigtigt, den der var udstillet i København var en Juliett klasse,
en missil ubåd med plads til 4 missiler. Jeg er næsten sikker på at det er
den samme som nu er havnet i Tyskland, ubåden hedder det samme: www.u-461.de

Der var dog en whiskey klasse i København, som endte sine dage ved
Langelinie: http://www.skeeknejde.dk/Russisk.htm

Tror at billedet fra Wikipedia er fra denne ubåd, som står i Nakskov:
www.u359.com

Venlig hilsen

Bjarne

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-02-07 07:30

> [...]
> at det er den samme som nu er havnet i Tyskland, ubåden hedder det samme:

Det tror jeg du har ret i, det lignede bare et billede jeg havde fra KBH men
kan god se det ikke er det samme nu.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 14-02-07 01:26

"Psa" <com@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis denne link henviser til en russisk ubåd af Whiskey klassen hvad for
> [...]
Billedet er (så vidt jeg kan se) af U-359. Det er en tidligere russisk ubåd
af whiskey klassen, som er blevet til et museum i Nakskov.

Bjarne

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 13-02-07 13:27

> [...]
> "Whiskey-klassen"? Er der et sted man kan læse om det? Findes der også en
> "Cognac-klasse" Eller hvordan opdeler russerne deres ubåde?

Fandt lige denne side via Google:
http://www.armscontrol.ru/atmtc/Arms_systems/Navy/Submarine/Submarines_table_base.htm

Bjarne

Fra : anders

Dato : 13-02-07 17:30

On 13 Feb., 09:57, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> Som dyk betragtet er ubåde ikke den helt store visuelle oplevelse, det er
> mere baggrunds historien der kan være spændende at dykke ned i.

Hvad er der egentlig tilbage af ubåde vi kan dykke i DK og nærmeste
omegn?
Når man kigger på uboat.net og sammenholder med vragguiden.dk virker
hovedparten af dem enten ikke at være fundet eller hævet igen?

mvh
Anders

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-02-07 19:55

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>Når man kigger på uboat.net og sammenholder med vragguiden.dk virker
>hovedparten af dem enten ikke at være fundet eller hævet igen?

Der er jo U-251 ved Anholt som er den mest besøgte tyskerbåd.
Så er der vistnok nogle tyske vragrester ved Sjællands Odde. Mener at have
set den på Allan Jensens liste over vrag han har dykket, så måske kan han
bryde ind med lidt fortællinger derfra.

Gert Normann & Co fandt en 1. verdenskriger U-59 i Nordsøen
http://www.jydskdyk.dk/U59DK/Startframset.htm

Så er der russisk whiskey på den Bornholmske havbund, tabt under bugsering
til ophugning.

En russisk whiskey i Nordsøen, tabt under bugsering på vej som udstillings
båd. Har ligget der i 10+ år

Og endnu en russer i Nordsøen, tabt under bugsering for en uge (??) siden,
men den skal jo hæves igen.

Der er et par miniubåde drysset rundt omkring, en ligger i lastrum af
fragtskib da det gik ned.

Men grundlæggende er det en stor metalcigar som man svømmer rundt udenpå.
Det er formålet og det indvendige der kan få pirret fantasien.

Fra : kb

Dato : 13-02-07 23:49

Den der ligger 25 mil ud for hanstholm blev tabt under bugsering
Et fint dyk længden på den er ca. 90 meter
Den er åben foran tårnet så man kan komme ind i den

Kim

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-02-07 21:42

> [...]
> "Whiskey-klassen"? Er der et sted man kan læse om det? Findes der også en
> "Cognac-klasse" Eller hvordan opdeler russerne deres ubåde?

Og her var lige lidt mere info:
http://www.russianwarrior.com/STMMain.htm?1947vehicle_Whiskeyhist.htm&1