/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Høje, lette køretøjer
Fra : Leonard


Dato : 11-02-07 19:32

Har været tur-retur over Storebælt i dag og p.gr.a. blæst var der
lukket for høje, lette køretøjer. Så kom jeg til at tænke på, hvad er
definitionen på dette?
Så flere lastbiler på vej over, både lad med stykgods og
gardintrailere samt en enkelt blomsterbil. Er det op til chaufføren
selv at vurdere om bilen er let?

--
Leonard

 
 
Mogens... (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 11-02-07 19:54

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:44ous2tkgro2lhh0c0oobbpohbblqkl2p9@4ax.com...

> Har været tur-retur over Storebælt i dag og p.gr.a. blæst var der
> lukket for høje, lette køretøjer. Så kom jeg til at tænke på, hvad er
> definitionen på dette?

En personbil med trailer, der har ruf...

> Er det op til chaufføren selv at vurdere om bilen er let?

Ja, dét kan man i princippet sige. Kommer du fra Jyllandssiden, er der
ikke nogen til at stoppe dig, men du får en anmærkning, når du ankom-
mer til øst. Fra den anden side stoppes du...





Jørgen M. Rasmussen (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 11-02-07 19:56


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Har været tur-retur over Storebælt i dag og p.gr.a. blæst var der
> lukket for høje, lette køretøjer. Så kom jeg til at tænke på, hvad er
> definitionen på dette?

Hvis du er subj. og køre over alligevel, er du ikke i tvivl ;). For ikke så
længe siden stoppede en lastbil ude midt på, han turde ikke køre videre, det
gav lidt kaos ;).

> Så flere lastbiler på vej over, både lad med stykgods og
> gardintrailere samt en enkelt blomsterbil. Er det op til chaufføren
> selv at vurdere om bilen er let?
>
Ja.



Finn Guldmann (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-02-07 20:25

Leonard skrev:
> Har været tur-retur over Storebælt i dag og p.gr.a. blæst var der
> lukket for høje, lette køretøjer. Så kom jeg til at tænke på, hvad er
> definitionen på dette?
> Så flere lastbiler på vej over, både lad med stykgods og
> gardintrailere samt en enkelt blomsterbil. Er det op til chaufføren
> selv at vurdere om bilen er let?
>
Da det var galt i efteråret hørte jeg om at broen forsøgte sig med en
grænse ved 20 tons totalvægt for lastbilerne.

Det vil i praksis sige at blot man har 5-6 tons på ladet skulle den være
"god nok".

I praksis forholder tingene sig en del anderledes.

Jeg kommer over den bro to gange hver dag. (ma-fr) Og det er flere gange
sket at jeg har ringet til Vejdirektoratet (Man kan ikke ringe til Broen
efter 17) og bedt dem få Broen til at "forhøje" skiltningen omkring
vindforholdene.

For køretøjerne er der også stor forskel på hvor tunge de skal være for
at klare "overgangen".

Med en kølebil behøver man ikke nær så mange tons på som man behøver med
en presenningbil. (Presenningen danner pose og tager derfor meget
hårdere mod vinden.)

Den dag det var rigtig galt i efteråret var der en lastbil med
mineraluld der valgte at stoppe og surre sin bil fast til rækværket for
at den ikke skulle forsvinde.

Samme dag kom jeg med en p-trailer med kun 2-3 tons på (total 17-18
tons), så jeg valgte at blive i Korsør til midt på natten.

På vej mod broen havde jeg overhalet en tysker med CV. Han kørte videre
- til første ankerblok. Der blev han så bundet fast til rækværket til om
morgenen.

Det værste er når vinden kommer fra mellem nordvest og nordøst (vistnok
også de vindretninger der giver togene problemer med køreledningerne.)
På vestbroen (lavbroen) opstår der så det fænomen at vinden kommer op
mellem jernbanebro og vejbro i nogle uberegnelige stød. en kollega
hævder at det er bropillerne under jernbanebroen der giver variationen i
vinden.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Leonard (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 11-02-07 20:31

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg kommer over den bro to gange hver dag. (ma-fr) Og det er flere gange
>sket at jeg har ringet til Vejdirektoratet (Man kan ikke ringe til Broen
>efter 17) og bedt dem få Broen til at "forhøje" skiltningen omkring
>vindforholdene.

Hvad mener du med at "forhøje" skiltningen?

--
Leonard

Finn Guldmann (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-02-07 20:35

Leonard skrev:
>> Jeg kommer over den bro to gange hver dag. (ma-fr) Og det er flere gange
>> sket at jeg har ringet til Vejdirektoratet (Man kan ikke ringe til Broen
>> efter 17) og bedt dem få Broen til at "forhøje" skiltningen omkring
>> vindforholdene.
> Hvad mener du med at "forhøje" skiltningen?
>
F.eks. at sætte en anbefalet hastighed på.

De har tre "lag"; Advarsel, advarsel med anb. 80 og advarsel med anb. 50.

Men også i det hele taget at sætte advarsel op. Har været ude for at
vindretningen var sådan at vindstødene var meget uheldige omkring
pylonerne, mens der ikke var de store problemer resten af vejen.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Brian (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-02-07 21:01

Finn Guldmann wrote:

> Men også i det hele taget at sætte advarsel op. Har været ude for at
> vindretningen var sådan at vindstødene var meget uheldige omkring
> pylonerne, mens der ikke var de store problemer resten af vejen.

Vinden er da altid værre omkring pylonerne ?

/Brian



Leonard (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 11-02-07 21:08

"Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Vinden er da altid værre omkring pylonerne ?

Næh, men oftest.
Da jeg kørte vestpå i dag ved 17-tiden var der anbefalet 80 km/t. jeg
kunne mærke vinden ved den første ankerklods, men derefter var der
faktisk ikke rigtigt noget at mærke før nede på lavbroen, hvor der
nogle steder var nogle gevaldige rusk i bilen (tom VW Transporter).
Der tog jeg så lidt af farten igen, efter pylonerne på højbroen havde
jeg øget til 110 km/t.

--
Leonard

-=JF=- priv (11-02-2007)
Kommentar
Fra : -=JF=- priv


Dato : 11-02-07 23:29

Leonard skrev:
> Da jeg kørte vestpå i dag ved 17-tiden var der anbefalet 80 km/t. jeg
> kunne mærke vinden ved den første ankerklods, men derefter var der
> faktisk ikke rigtigt noget at mærke før nede på lavbroen, hvor der
> nogle steder var nogle gevaldige rusk i bilen (tom VW Transporter).

Jeg oplevede det samme i dag ved 20-tiden, da jeg kørte fra Fyn mod
Sjælland!

På vej over lavbroen tog vinden i bilen i helt uberegnelige mønstre, og
jeg valgte - som flertallet også valgte - al lægge mig i højre spor bag
lastbilerne, og snegle mig afsted med 60-80 kmt.
Jeg var lidt nervøs for de store vindstød jeg havde regnet med på
højbroen, især i forbindelse med pylonerne, men der var faktisk intet
at mærke...
Vindposerne var nu ellers flotte i dag De lignede malede trækegler
der var hængt op.

--
Mvh. John



Finn Guldmann (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 17-02-07 00:50

Leonard skrev:
>> Vinden er da altid værre omkring pylonerne ?
> Næh, men oftest.
> Da jeg kørte vestpå i dag ved 17-tiden var der anbefalet 80 km/t. jeg
> kunne mærke vinden ved den første ankerklods, men derefter var der
> faktisk ikke rigtigt noget at mærke før nede på lavbroen, hvor der
> nogle steder var nogle gevaldige rusk i bilen (tom VW Transporter).
> Der tog jeg så lidt af farten igen, efter pylonerne på højbroen havde
> jeg øget til 110 km/t.
>
Kom vinden fra nord eller syd?

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Leonard (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-02-07 11:59

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Kom vinden fra nord eller syd?

Du kan da ikke forlange at jeg skal kunne huske det, en hel uge efter?
Men den kom vist nordfra.
Og din forklaring om at det er jernbanebroen, der giver turbulensen på
lavbroen holder.

--
Leonard

Finn Guldmann (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 17-02-07 12:41

Leonard skrev:
>> Kom vinden fra nord eller syd?
> Du kan da ikke forlange at jeg skal kunne huske det, en hel uge efter?
> Men den kom vist nordfra.
> Og din forklaring om at det er jernbanebroen, der giver turbulensen på
> lavbroen holder.
>
Ok, det var det jeg var ude efter at høre.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Leonard (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-02-07 13:48

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Ok, det var det jeg var ude efter at høre.

Ja, ofte er du ret nem at gennemskue

--
Leonard

Finn Guldmann (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 17-02-07 00:49

Brian skrev:
>> Men også i det hele taget at sætte advarsel op. Har været ude for at
>> vindretningen var sådan at vindstødene var meget uheldige omkring
>> pylonerne, mens der ikke var de store problemer resten af vejen.
> Vinden er da altid værre omkring pylonerne ?
>
Jo, men det betyder meget om vinden kommer 90 grd på broen eller om den
kommer 45 grd.

Ved det sidste bliver det område med vindstød af betydning 3-4 gange så
stort. Samtidig med at det bliver umuligt at forudse hvornår stødene kommer.

Ved 90 grd (som i dag) ved man at suget kommer lige ud for pylonen og
skubbet kommer lige efter.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Brian (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 17-02-07 18:39

Finn Guldmann wrote:

> Jo, men det betyder meget om vinden kommer 90 grd på broen eller om
> den kommer 45 grd.

Well... jeg holder bare ekstra fast i rattet når jeg er omkring de sataner,
så plejer det at gå

/Brian



Finn Guldmann (18-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 18-02-07 12:51

Brian skrev:
>> Jo, men det betyder meget om vinden kommer 90 grd på broen eller om
>> den kommer 45 grd.
> Well... jeg holder bare ekstra fast i rattet når jeg er omkring de sataner,
> så plejer det at gå
>
Det er skam også nødvendig for mig, også selvom jeg kommer med 48 tons
totalvægt.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste