Bil taber strømmen.
Fra : Holten

Dato : 11-02-07 14:17

Min MB W124 300 TDT årg. 1991 kan pludselig ikke holde på strømmen.

Fik nyt batteri på i efteråret, da jeg syntes de gl. virkede lidt træt efter
2 år. Jeg bruger oliefyr hver dag i vinterdelen af året.

Så der kom et nyt super et eller andet batteri på til kr. 1500,-. 100
amp/1000 amp.

Nu fx. i går var jeg i tyskland og kørte 500 km.
Her til morgen var der intet strøm på batteriet.

Det eneste jeg har med fast strøm er min GPS, men det har jeg haft i 3 år
uden problemer.

Kan det være generatoren der ikke lader nok mere, jeg troede blot sådan en
fyr var enten eller, men den kan måske godt begynde at lade mindre uden at
ladelampen reagerer eller hvá ?

Ellers skal det være noget, som stjæler strømmen i dvaletilstanden, blot kan
jeg ikke komme i tanke om hvad det skulle være.

MVH

Holten

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-07 14:28

> Ellers skal det være noget, som stjæler strømmen i dvaletilstanden, blot
> kan jeg ikke komme i tanke om hvad det skulle være.

Der kan være meget.. fugt i et eller andet, eller en dårlig dørkontakt der
løber strøm over.. et amp meter på i stilstand, og så kan du se det..

Og måle på batteriet når din motor kører, start ALT dit eludstyr, også
fyret, og se hvor meget den viser af volt ved f.eks. 2-3000rpm kan den holde
volten oppe?? skal ligge på 13V så vidt jeg husker, eller er det lidt
over...

prøv det først, det er nemt at fejlsøge på i starten..

Mvh
Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-02-07 14:59

Morten Juel wrote:

> [...]
> volten oppe?? skal ligge på 13V så vidt jeg husker, eller er det lidt

Ved passende omdrejninger (2-3k rpm) skal den meget gerne vise mindst
13.6V... Hvis den kun viser 12-13.0 V så lader den ikke nok på batteriet
og vupti, væk er strømmen.

Jeg ville starte med at måle spændingen, både tomgang og ved 2-3k rpm

Hvis den er i orden (13.6-14.2V er fint) så ville jeg prøve at skyde et
amperemeter ind og se hvad forbruget er ved stilstand (start for guds
skyld IKKE motoren!). Det skal gerne ligge på ganske få milliampere,
helt i nul er utopisk at tro hvis der sidder bare minimal elektrisk
udstyr i den (radio og lign. tager lidt standby strøm)

En af disse 2 prøver bør nok pege på hvor du skal lede.

Thomas

Fra : Holten

Dato : 11-02-07 16:01

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt over...
>
> prøv det først, det er nemt at fejlsøge på i starten..

Jeg skal lige lade strøm nok på til at den kan starte så går jeg igang, og i
hører nærmere om måleresultatet.

MVH

Holten

Fra : Holten

Dato : 11-02-07 17:25

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

Så er test udført, bil kunne kun liiige hoste igang, så efter endt forsøg
fortsætter ladning.

I tomgang uden tændt udstyr 13,5 volt
2-3000 omdrejning uden udstyr 13,8-13,9

I tomgang med tændt oliefyr,el-bagrude,blæser på trin 4, varme i
forsæder,nærlys 11,4 volt
2-3000 omdrejninger med tændt udstyr 12 volt.

Så det er vel en ny generator eller ?

MVH

Holten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-02-07 18:45

Holten wrote:

> Så er test udført, bil kunne kun liiige hoste igang, så efter endt forsøg
> fortsætter ladning.
>
> I tomgang uden tændt udstyr 13,5 volt
> 2-3000 omdrejning uden udstyr 13,8-13,9

Det er ikke helt dårligt.

> I tomgang med tændt oliefyr,el-bagrude,blæser på trin 4, varme i
> forsæder,nærlys 11,4 volt
> 2-3000 omdrejninger med tændt udstyr 12 volt.

Arvs, den var værre... det betyder at den bruger mere strøm end
generatoren kan levere == afladning af batteri over tid.

> Så det er vel en ny generator eller ?

Jaa... måske kan du nøjes med at skifte kul i den, hvis det fås separat,
det koster ikke det store at prøve og er rimelig nemt på de fleste
generatorer... Men ellers ja, din generator kan ikke levere den mængde
strøm du gerne vil have.

Overvej muligvis at køre til et værksted som kan måle hvor meget strøm
generatoren producere når den bliver belastet. Det vil vise om den er
underdimensioneret (hvis man sammenligner måling med hvad den er
stemplet til) eller om den er ved at være færdig.

Thomas

Fra : Holten

Dato : 11-02-07 19:46

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> underdimensioneret (hvis man sammenligner måling med hvad den er stemplet
> til) eller om den er ved at være færdig.

Mon ikke MB kan det, jeg plejer at lade dem lave det når noget går i
stykker, hvilket heldigvis ikke sker ret tit

MVH

Holten