Sikkerhedskopiering XP
Fra : JJ

Dato : 11-02-07 18:18

Hej i gruppen
Jeg har fra XP's begyndelse kun taget sikkerhedkopi af mine private
dok.filer.
Jeg fik den opfattelse, at systemgendannelse, samt det fakta, at jeg havde
alle mine programmer på org. cd'er, ikke gjorde det nødvendigt, at foretage
egentlig sikkerhedskopiering.
Da jeg her forleden fik et totalt nedbrud, jeg kunne slet ikke komme i
forbindelse med systemet, og måtte starte forfra med mit c:drev fandt jeg
det temlig besværlig med installering af de mange programmer man efterhånden
har fået samlet sammen. Ikke nok med installering - de skal også alle sammen
registreres igen!

Jeg søger lidt råd og dåd omkring hvad der findes idag - er der ikke noget
der hedder "image" kopiering - noget med at alt bliver kopieret, både
system, programmer og diverse filer?
Hvad bruger man nu til dags?
Kan man brænde på DVD vil jeg nok foretrække dette?
Externe HD' er også efterhånden overkommelige?
Har søgt på Google, men jeg føler mig lidt på "herrens mark".

Hilsen
og på forhånd tak for hjælpen
Jørgen

Fra : Alex Holst

Dato : 11-02-07 19:32

JJ wrote:
> [...]
> har fået samlet sammen. Ikke nok med installering - de skal også alle sammen

Hvad mener du med "registeres igen"?

> [...]
> Hvad bruger man nu til dags?
> Kan man brænde på DVD vil jeg nok foretrække dette?
> Externe HD' er også efterhånden overkommelige?

   http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#sk-data

Windows installation kan automatiseres - det samme er tilfældet med
mange af de programmer du installerer efterfølgende. Der er nogle links
til inspiration i bunden af:

   http://mongers.org/windows/

Jeg holder mig personligt fra image kopiering. Ved at samle de originale
Windows filer, security patches og 3rd party programmer på et
tilstrækkeligt stort medie, er jeg sikker på at der ikke har været
mulighed for at manipulere med de filer jeg genskaber mit system fra.

Metoden med unattended installation tillader også at hurtig etablering
af en erstatnings PC, i tilfælde den oprindelige er skiftet ud. Hvis din
PC sprænger i luften, bliver stjålet eller andet, kan du typisk ikke
restore dit image på andre systemer.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Per

Dato : 12-02-07 10:18

"JJ" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Externe HD' er også efterhånden overkommelige?
> Har søgt på Google, men jeg føler mig lidt på "herrens mark".

Der findes en masse programmer til den slags.

Jeg bruger personligt Ghost 9.0 fra Symantec og det har reddet mig flere
gange. Med Ghost kan man gemme direkte på dvd eller ext. harddisc - og
iøvrigt boote op fra begge.

Der er test af nogle programmer her: http://www.pcworld.dk/art/7383?page=1

Der findes vist også gratis spejlingsprogrammer.

Jeg gør det, at jeg har partitioneret min hd i et datadrev og et systemdrev.

Dataene bliver gemt med et alm. kopiprogram. fx. stones kopikontrol - og så
tager jeg spejling af mit systemdrev. Så bliver imaget heller ikke så stort.

Jeg kan klart anbefale image programmer - så behøver man heller ikke være
nervøs for hverken spyware eller virus - det kan fjernes uden problemer med
et image.

/PER

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-02-07 10:28

Per <mesked@hotmail.com> skrev 2007-02-12:
> Jeg kan klart anbefale image programmer - så behøver man heller ikke være
> nervøs for hverken spyware eller virus - det kan fjernes uden problemer med
> et image.

Umm, man skal opdage dem først også håbe at skaden ikke er sket inden
man opdager det. Skaden kunne være at det har været der så længe er det
er kommet med i dine backups i lang tid og det kan have lavet en masse
snavs på nettet.

Image programmer kan hjælpe med at genetablere systemet efter et
"angreb" men det yder altså ikke beskyttelse.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-02-07 10:43

On Mon, 2007-02-12 at 10:18 +0100, Per wrote:
> Jeg bruger personligt Ghost 9.0 fra Symantec og det har reddet mig flere
> gange. Med Ghost kan man gemme direkte på dvd eller ext. harddisc - og
> iøvrigt boote op fra begge.

Det er meget vigtigt at man tester om det fungere...jeg er begyndt at
blive meget træt af ghost, da den kan finde på at fejl pga. en
defragmenteret MFT.

Nogen gange skriver den ikke om fejlen ved oprettelsen af images...først
når man skal bruge imaget.

På vores produktionsservere fejler den ca i 50%, typisk på maskiner der
har kørt med en database i over et år.

> Jeg gør det, at jeg har partitioneret min hd i et datadrev og et systemdrev.

Man kan også flytte brugeren settings til datadrevet.

Fra : Rado

Dato : 12-02-07 19:11

On Mon, 12 Feb 2007 10:42:31 +0100, "Christian E. Lysel"
<christian@examples.net> wrote:

>Det er meget vigtigt at man tester om det fungere...jeg er begyndt at
>blive meget træt af ghost, da den kan finde på at fejl pga. en
>defragmenteret MFT.

Defragmenteret - eller mener du fragmenteret?

>På vores produktionsservere fejler den ca i 50%, typisk på maskiner der
>har kørt med en database i over et år.

Har I prøvet Terabytes programmer? Jeg har smidt Ghost ud og bruger
dem i stedet nu. Har aldrig oplevet nogen problemer. Ved dog ikke
hvordan de fungerer (hvis overhovedet) sammen med servere.

http://terabyteunlimited.com

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-02-07 19:44

On Mon, 2007-02-12 at 19:11 +0100, Rado wrote:
> Defragmenteret - eller mener du fragmenteret?

Fragmenteret.