Printe via Airport
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-02-07 16:42

Jeg har sat usb-kablet fra Brother HL 5240 i USB-stikket på Airport. I
henhold til Hjælp skal den nu vælges som Bonjour-printer. Her står den
også anført - og navnet på mit netværk kommer også frem. Det må vel
betyde, at dens eksistens via Airport er bekræftet. Men der bliver ikke
printet. Er der mere, jeg skal gøre?
I Systemindstillinger > Udskriv og Fax har jeg nu i princippet 2
printere, der hedder Brothher HL 5240. Den ene har mit Airport-netværk
anført som lokalitet.
Jeg aner, at der nu principielt er tale om printerdeling, fordi
printeren findes på et netværk, selvom der kun er min Mac, som benytter
Airport. Jeg har sat fluebeen i Deling ved "Del disse printere..."

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 11-02-07 19:40

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> I Systemindstillinger > Udskriv og Fax har jeg nu i princippet 2
> printere, der hedder Brothher HL 5240. Den ene har mit Airport-netværk
> anført som lokalitet.

Jeg skal vælge printeren i print-dialogen: Vælg "Bonjour Printere"... og
di skulle så få muligheden for at vælge den nævnte Brother.

Min Brother 2030 fungerer fint på denne måde.... det burde din i teorien
også gøre-

held og lykke
Martin
--
MA @ 55.01.43N/11.50.36E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-02-07 21:38

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
> di skulle så få muligheden for at vælge den nævnte Brother.
>
> Min Brother 2030 fungerer fint på denne måde.... det burde din i teorien

Tja, nu fik den en chance igen. Men uden held. Det ville da ellers være
rart at kunne printe lige på stedet, når man engang imellem har lyst til
at sidde og skrive på Powerbooken inde i sofaen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-07 22:18

On 2007-02-11 21:38:21 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Tja, nu fik den en chance igen. Men uden held. Det ville da ellers være
> rart at kunne printe lige på stedet, når man engang imellem har lyst til
> at sidde og skrive på Powerbooken inde i sofaen.

Det burde virke. Vi har kun én printer her i huset, som er sluttet til
en AirPort Express. Jeg synes dog nogle gange, der kan være bøvl med
visse drivere. Min mor har en iMac G4 sluttet til en Epson blækprinter.
Jeg har selv en ældre Epson blækprinter, som fungerer fint. På min
PowerBook har jeg alle printerdrivere installeret. Det kan være rart på
en bærbar. Jeg har nogle gange snuppet en fremmed printers USB-kabel og
sat i min computer, når jeg var ude. Men når jeg gør det med min mors
printer, crasher min PowerBook, så snart jeg forsøger at printe ud med
den driver, der passer til printeren. Ellers er min PowerBook
stabiliteten selv, og den går aldring ned. Har du prøvet med andre
drivere? Er der ikke nogen GIMP-nogen?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-02-07 23:04

> [...]
> den driver, der passer til printeren. Ellers er min PowerBook
> stabiliteten selv, og den går aldring ned. Har du prøvet med andre

Jeg må tilstå, at jeg bliver noget desorienteret, når folk taler om
Airport Extreme og Airport Express. jeg har Airport. Gør det nogen
forskel?
På skolen kan jeg starte PB-en, der straks finder det trådløse netværk
og de tilsluttede printere. Men det er selvfølgelig et lidt andet
princip.
Brotheren er installeret med den software, der fulgte med. Så det skulle
vel drivermæssigt være i orden. I systemindstillinger kan man se, at
printeren har Airport som lokalitet. Så der er altså kontakt. Jeg kan gå
ind til printeren i systemindstillinger og se, at printopgaven står der
som afbrudt. Så kan jeg ønske den genoptaget. Og lidt efter bliver den
afbrudt igen.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-02-07 00:30

On 2007-02-11 23:04:17 +0100, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Jeg må tilstå, at jeg bliver noget desorienteret, når folk taler om
> Airport Extreme og Airport Express. jeg har Airport. Gør det nogen
> forskel?

Apple bruger betegnelsen AirPort synonymt med wi-fi i pc-verdenen.
Trådløst netværk var ikke særligt udbredt, da Apple lancerede det i
sine computere til priser, der var en tredjedel af de hidtidige
løsninger. Dengang virkede det derfor ikke underligt, at Apple brugte
sin egen betegnelse. Der var stort set ingen, der brugte wi-fi. Det var
alt for dyrt.
   Den oprindelige AirPort understøttede den trådløse standard kaldet
802.11b (men ikke 802.11a). Den omfattede dels det trådløse kort i
computeren og dels basestationen, der sendte
netværket/internetforbindelsen ud trådløst. Der kom to AirPort
basestationer til 802.11b: Den første grå og senere den hvide snow, der
havde to ethernetstik.
   Da Apple begyndte at understøtte den hurtigere standard 802.11g,
kaldte Apple det for AirPort Extreme. Den betegnelse blev brugt om
kortene i computerne, der ikke kunne ombyttes indbyrdes. Den blev også
brugt om den nye basestation, der kom til at hedde AirPort Extreme. Den
lignede de gamle, men understøttede 802.11g, der er bagudkompatibel med
802.11b (men stadig ikke 802.11a). Senere kom der en lille basestation
med samme hastighed. Den hedder AirPort Express. Den er meget kompakt,
men har kun ét ethernetstik og tillader ikke så mange forbundne
computere. Det er vist 11 og mere end rigeligt til private. Til gengæld
har en AirPort Express et USB-stik, man kan slutte en printer til, og
et mini-jack-stik, der kan bruges til at streame musik fra iTunes til
højttalere eller stereoanlæg.
   Apple har netop lanceret en ny firkantet basestation, der også hedder
AirPort Extreme. Den understøtter den endnu hurtigere og faktisk endnu
ikke helt vedtagne standard 802.11n. Den er bagudkompatibel med
802.11b, 802.11g og sandelig også 802.11a. Den nye AirPort Extreme
basestation har fire ethernetstik og USB-stik, men mangler mini-jack
til lyd. Det er kun AirPort Express, der har det. Den skulle have
dobbelt så stor rækkevidde som den gamle AirPort Extreme. Alle de nye
Mac har indbygget AirPort, og der findes vist ikke løse kort mere, ud
over som reservedele til de ældre Mac. Det indbyggede AirPort i de
nyere Mac understøtter 802.11b,g og n. Understøtelsen af 802.11n har
dog været en hemmelighed, og man skal købe et lille program, der åbner
for den mulighed. Programmet følger dog med, hvis man køber den ny
> [...]

> ind til printeren i systemindstillinger og se, at printopgaven står der
> som afbrudt. Så kan jeg ønske den genoptaget. Og lidt efter bliver den

Det må næsten være driveren, der er problemet. Du kan ikke finde en
anden version. Som jeg vist nævnte, er der nogen open source drivere,
der hedder GiMP. Det er godt nok ikke noget, jeg er vildt meget inde i.
Måske andre kan hjælpe?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster