ang Varmepumper...
Fra : HenrikJeppesen1@Hotm~

Dato : 09-02-07 20:30

Kan se mange af jer skriver om, en masse spørgsmål ang varmepumper.
Det man skal se på, når man skal købe en varmepume er COP faktor. Jo
højere den er, jo flere penge spare man. Men jo større KW man vælger,
jo dårligere bliver COP faktoren. Det hænger jo også lidt sammen.

Er der spørgsmål ang hvad man skal vælge, er i meget velkommen til at
skrive til mig. har en del erfaring, på det område, da jeg arbejder
med det til dagligt.!

Hilsen

Henrik

Fra : Sten Larsen

Dato : 09-02-07 22:48

>Det man skal se på, når man skal købe en varmepume er COP faktor. Jo
>højere den er, jo flere penge spare man. Men jo større KW man vælger,
>jo dårligere bliver COP faktoren. Det hænger jo også lidt sammen.

Og hvad er så lige en COP-faktor?
/StenL

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-02-07 00:43

HenrikJeppesen1@Hotmail.com skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Kan se mange af jer skriver om, en masse spørgsmål ang
> varmepumper. > Henrik

Der er også en del i news:dk.teknik.energi hvor
varmepumpe-spørgsmål egentlig hører til.

Jan

Fra : Lasse

Dato : 18-02-07 18:17

Hej Henrik....

Jeg har et hus i 1 1/2 plan (76 m2 grundplan) og påtænker at udlægge ø12
slanger ud i hele grundplanet.
Defter skal der støbes oven på slangerne, og så kan man vælge at lægges
trægulv eller stengulv.
Gulv varmen skal drives af en varmepumpe luft til vand.

Har du "deltaget" i lign. projecter, eller noget erfaring omkring dette...
??

Mvh. Lasse

Fra : HenrikJeppesen1@Hotm~

Dato : 10-02-07 07:34

On 9 Feb., 22:48, "Sten Larsen" <s...@sat-op.dk> wrote:

> Og hvad er så lige en COP-faktor?
> /StenL

Ang COP-faktor...
Det er den ydelse dit anlæg giver dig igen.
Eks

Du har et anlæg på 3.5KW og dette anlæg har en COP-faktor på 3.7.
dvs at dit anlæg vil give dig 3.7 gange igen, det strøm du giver den!
Så jo højere COP-faktor, jo bedre.
COP-faktoren er altid oplyst i den tekniske spefikation.! Som regl.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-02-07 09:08

On 9 Feb 2007 22:33:51 -0800, HenrikJeppesen1@Hotmail.com wrote:

> [...]
>Så jo højere COP-faktor, jo bedre.
>COP-faktoren er altid oplyst i den tekniske spefikation.! Som regl.

Et væsenligt problem i nogen af specifikationerne syntes jeg er, at
man kun opgiver COP faktoren ved f.ex. +7°C men ikke skriver noget om
effektiviteten ved 0°C eller i frostvejr. Nogen af de - nok specielt
billigere pumper - er meget lidt effektive i frostvejr.

** Lars

Fra : HenrikJeppesen1@Hotm~

Dato : 10-02-07 16:26

On 10 Feb., 09:08, Lars Knudsen <larsrem...@landligtremove.dkaway>
wrote:

> [...]
> effektiviteten ved 0°C eller i frostvejr. Nogen af de - nok specielt
> billigere pumper - er meget lidt effektive i frostvejr.

Ja nemlig.! Det er de ikke meget for at fortælle dig. Ved at de mærker
som vi sætter op, falder først ved -15C altså deres
COP. Det er sjælden vi har frostvejr som ligger under -15C.! Jeg kan
vise dig, en hjemmeside hvor der er nogen anlæg som kan
kører under 0c.

Med venlig Hilsen

Henrik