Xenon eller bixenon - Hvad er forskellen.
Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 10-02-07 17:21

Er ved at købe en brugt Volvo V70 D5 med xenonlygter. Kan ikke rigtig finde
ud af om den har xenon eller bixenon.

Hvad er forskellen egentligt?

Mvh.
Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : BJ

Dato : 10-02-07 17:23

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er ved at købe en brugt Volvo V70 D5 med xenonlygter. Kan ikke rigtig
> finde ud af om den har xenon eller bixenon.
>
> Hvad er forskellen egentligt?

Xenon = på det korte lys.

Bi-xenon = på både kort og langt lys.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 10-02-07 17:32

Tak for hurtigt svar.

Mvh.
Nicolai

Fra : BJ

Dato : 10-02-07 17:35

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak for hurtigt svar.

Velbekomme.

Xenon kan ses på ældre MB.

Jeg mener ikke at Volvo nogen sinde har lavet andet end bi-xenon.

Derfor tænder dine fjernprojektører alligevel.

Det giver et helt fantastisk lys, når du blænder op og fjernprojektørerne
samt tågelygterne også er tændt.

Det gør nat til dag..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 10-02-07 18:20

Ja, det gør de helt sikkert.

men jeg tror faktisk ikke du har ret mht. til om volvo laver andet end
bi-xenon. Selv i modelår 2007 kan man vælge mellem alm. xenon og bixenon.

Mvh.
Nicolai

Fra : BJ

Dato : 10-02-07 18:41

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> men jeg tror faktisk ikke du har ret mht. til om volvo laver andet end
> bi-xenon. Selv i modelår 2007 kan man vælge mellem alm. xenon og bixenon.

Hvor pokker ser du det henne?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 10-02-07 19:11

Hej igen Bjørn.

Jeg giver mig. Kikker på volvocars.dk - men det er forskellen mellem alm.
gasfyldte bixenonlygter og de aktive gasfyldte bixenonlygter som du kan få
dem leveret med nu i 2007.

I de tidligere biler i volvo serierne 60 70 og 80 når det var xenon, drejede
det sig altid om bixenon - intet andet.

Du har ret.

Med venlig hilsen
Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : Mogens...

Dato : 10-02-07 20:28

> I de tidligere biler i volvo serierne 60 70 og 80 når det var xenon,
> drejede det sig altid om bixenon - intet andet.

Der er bi-xenon på den legendariske S60R...

Fra : BJ

Dato : 10-02-07 20:51

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er bi-xenon på den legendariske S60R...

Morsomt nok var dette slået fra i US-modellerne (R).
Sikkert fordi man den gang havde en anden lovgivning omkring lygteglassene.

Det er det ikke mere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-07 11:25

> Hvor pokker ser du det henne?

Den nuværende S60/V70 kører med alm. Xenon (i alm.paraboler).

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 23-02-07 14:18

KLIP

> Den nuværende S60/V70 kører med alm. Xenon (i alm.paraboler).

De kører garanteret med bi-xenon-pærer.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-07 14:32

> De kører garanteret med bi-xenon-pærer.

På 2007-modellen kan jeg se at de fåes - men ikke på de tidligere årgange.

Man bruger ikke bi-xenon-pærer, men er klap, som regulerer nær- / langlys.
)

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 23-02-07 14:36

KLIP

> Man bruger ikke bi-xenon-pærer, men er klap, som regulerer nær- / langlys.
> )

Helt kort, Volvo har aldrig lavet biler uden, det er bi-xenon.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 23-02-07 21:04

> Helt kort, Volvo har aldrig lavet biler uden, det er bi-xenon.

I de almindelige paraboler? Me not think so...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 23-02-07 23:20

KLIP

> I de almindelige paraboler? Me not think so...

Jeg ved ikke hvor du vel hen, men du kender jo også mere til Saabs
princip...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 23-02-07 23:38

KLIP

> Jeg ved ikke hvor du vel hen, men du kender jo også mere til Saabs
> princip...

For lige at slå det helt fast Henrik, så ved jeg udmærket, hvordan Volvo´s
bi-xenon er konstrueret.

S80 kom som den første model med det.

Min kones er monteret S40(n) er monteret ab fabrik med det.

Den største forskel er overgangen fra klapstyret parabol til klapstyret
"linse".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 11-02-07 12:11

> [...]
>
> Derfor tænder dine fjernprojektører alligevel.
>
> Det giver et helt fantastisk lys, når du blænder op og fjernprojektørerne

Hvilket du forhåbentlig aldrig gør på offentlig vej?

Tågelygter og fjernlys må aldrig være tændt samtidig (eller retter - kører
du et sted, hvor den ene type lygter er påkrævet, må den anden ikke være
tændt - og omvendt). Har du brug for det lange lys, er det fordi du kører
med en hastighed, hvor tågelygter gør mere skade end gavn, da det lyser så
kort, at du alligevel ikke kan nå at reagere på det, du ser.