Pillerejer
Fra : Jakob B. Mouridsen

Dato : 09-02-07 19:19

Hvis man skal have pillerejer til 20 personer, hvor mange kilo skal man så
have og hvor køber man dem billigt?

Jakob
[Fjern postnr i email]

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-02-07 23:44

"Jakob B. Mouridsen" <bundsbaek3650@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man skal have pillerejer til 20 personer, hvor mange kilo skal man så
> [...]
Det er vel egentlig svært at svare på. Er alle indstillet på og gode til at
pille rejer gætter jeg mig til 4-5 kilo. Det vil så være for meget hvis
nogle blandt gæsterne nærmest opgiver at pille rejer.
Lige så vigtig til et rejebord er lidt god ost, måske en stærk der har godt
af lidt brun fløde (rom).
Og masser af øl og snaps. Vin? Hvidvin? nej - øl og snaps.

De sjoveste rejegilder jeg har været med til var hos min moster og onkel i
deres "sommerhus" i baghaven til onkels mor i Kastager Strand (Hvor i
Danmark ligger så det, vi kunne i skumringen se lyset fra flammetårnet på
raffinaderiet på Stigsnæs). Vi kunne sagtens være samlet en 15-20 stykker.
Min onkel var så sikker på at der var rej at han først gik ud og strøg den
en times tid før de skulle koges. En enkelt gang måtte han dog køre til
Onsevig havn for at købe rejer.
Vand med en håndfuld salt og noget dild eller persille blev kogt op og i med
rejerne. Sluk for gassen (Et gammelt komfur på flaskegas) og så svigter
hukommelsen om rejerne blev i vandet til det hele var kølet til godt
håndvarmt eller de kun var nogle minutter i vandet.
"Sommerhuset" nåja det var et gammelt hønsehus, ved skumringstide blev der
tændt et par petroleumslamper.

Og ja det kan da godt være at far havde en mindre brandert på når vi kørte
hjem. Det var i tresserne/halvfjerdserne så det tog man ikke så tungt
dengang.

Gud, hvor man føler sig gammel at kunne skrive om sådan noget.

mvh
Jørgen

Fra : Dorthe

Dato : 10-02-07 12:34

Jørgen Hess skrev:
> [...]
> dengang.
>
> Gud, hvor man føler sig gammel at kunne skrive om sådan noget.

4-5 kg??? det er 200-250 g. til hver - Når først skallerne er væk er der
godt nok ikke meget reje til hver
Og så vil jeg til hver en tid foretrække en kold hvidvin, noget godt
brød og en god dressing til.

/Dorthe

Fra : Jakob B. Mouridsen

Dato : 11-02-07 12:55

> Det er vel egentlig svært at svare på. Er alle indstillet på og gode til
at
> pille rejer gætter jeg mig til 4-5 kilo.

Ok så har jeg det mængden nogenlunde på plads men som Dorthe skriver så kan
man nok gøre klog i at gardere sig med lidt ekstra. Hvad tilbehør angår så
er det på plads.
Så er der spørgsmålet med hvor skaffer man rejerne fra...billigt?
Mvh
Jakob

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-02-07 08:02

On Fri, 9 Feb 2007 23:43:36 +0100
"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> wrote:

> [...]
> har godt af lidt brun fløde (rom).
> Og masser af øl og snaps. Vin? Hvidvin? nej - øl og snaps.

Hva faen skal osten på et rejebord?!? altså ud over at straffe dem som
ikke gider pille rejerne. Det ville jo være som at servere kaviar til
kaffe.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk