Creme Brulée med Weed..
Fra : Ukendt

Dato : 08-02-07 17:38

Jeg skal lave Creme Brulée i morgen, efter denne opskrift:

http://www.global-riot.com/bakkenmetbaard/Bakken_met_baard_video4.htm

Crème Brulée.

Ingrediënten:

300 g room
60 g eidooier
50 g suiker
2 g wiet
wat sinaasappelschil (niet het wit)
3 kardemompeulen
½ vanillestokje
3 limoenblaadjes (djeroek peroet)

Werkwijze:

a.. Verwarm de oven voor op 150 graden C.
b.. Meng room, suiker, wiet, sinaasappelschil, kardemompeulen,
vanillestokje en limoenblaadjes in een pannetje en breng het langzaam aan de
kook. Laat 20 minuten trekken.
c.. Laat het mengsel afkoelen in de koelkast en zeef het.
d.. Voeg de eidooier toe. Roer het mengsel mooi glad.
e.. Neem twee bakjes en plaats ze in een ovenschaal. Vul de ovenschaal
zover met warm water dat de bakjes bijna tot het randje onder water staan.
Haal de bakjes eruit en zet de ovenschaal in de oven.
f.. Vul de bakjes met het mengsel en plaats ze voorzichtig in de
ovenschaal met water. Na +/- 20 minuten zijn ze klaar.
g.. Laat ze goed afkoelen in de koelkast.
h.. Bestrooi de crème met rietsuiker. En verwijder de overtollige suiker.
Brand de suiker af met een crème brulée brandertje. Heb je geen brander, dan
heb je pech.
Der er et par ting jeg er i tvivl om.
Min oversættelse er blevet sådan her:
300 gram fløde.
60 gram æggeblommer.
50 gram sukker.
2 gram weed.
Appelsinskræl, uden det hvide.
3 hele kardemomme.
½ vanillestang.
3 limeblade.
Rør sukker til flamberingen.

Jeg er i tvivl om kardemommen.
Jeg har fundet kardemomme hel, men er det mon 3 hele kapsler, eller hvad man
nu kalder sådan nogle?
Eller skal jeg skille en kapsel ad og pille 3 af de musselort lignende
tingester ud?
Limeblade har jeg ikke kunne finde, og er i tvivl om det mon er rigtigt
oversat.
Men de blade kommer jeg nok bare til at undvære.
Er der andre fejl i min oversættelse?

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 08-02-07 19:18

> Eller skal jeg skille en kapsel ad og pille 3 af de musselort lignende
> tingester ud?

Yeps og de skal stødes i en morter til pulver. Jeg tror ikke at du skal tage
mere end der er i en kapsel til den portion ellers vil det udelukkende smage
af kardemomme.

> Limeblade har jeg ikke kunne finde, og er i tvivl om det mon er rigtigt
> oversat.

hmm -besyndeligt. Min lokale brugs ligger inde med sådanne

> Men de blade kommer jeg nok bare til at undvære.

tjaa

/tue

Fra : Peter Westh

Dato : 09-02-07 10:55

"Nygaard (4330)" <holmnygaardfjerndette@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> hmm -besyndeligt. Min lokale brugs ligger inde med sådanne

Du kan med nogenlunde held erstatte limeblade med citronskal, igen uden det
hvide. Citrongræs ville måske også være en mulighed, hvis du kan få det.

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 09-02-07 11:01

"THC" <------> skrev i en meddelelse
> [...]

> man nu kalder sådan nogle?
> Eller skal jeg skille en kapsel ad og pille 3 af de musselort lignende

Jeg ville gætte på du skulle bruge tre hele. "peulen" betyder så vidt jeg
kan lure "bælge" (som i ærtebælge), og det må gå på de hele kapsler.

/P

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-02-07 11:47

"THC" <------> wrote in message news:Cc-dnXs2q7tAzFbYRVnyvwA@giganews.com...
> [...]
> Jeg er i tvivl om kardemommen.
> Jeg har fundet kardemomme hel, men er det mon 3 hele kapsler, eller hvad

I videoen ser det ud til at han bruger 3-4 kardemomme frø..
http://www.bakkenmetbaard.nl/

Bjarne K.

Fra : Dorte Klerke

Dato : 09-02-07 16:06

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> "THC" <------> wrote in message

> I videoen ser det ud til at han bruger 3-4 kardemomme frø..
> http://www.bakkenmetbaard.nl/

Ja jeg kan se der ligger 5 hele kapsler, som han bare putter i hele, så
afgiver de ikke så meget smag, ellers ville det jo bare være kardemomme
creme brulee;)

Mvh.

Dorte

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-07 16:14

"Dorte Klerke" <dorte@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Ja jeg kan se der ligger 5 hele kapsler, som han bare putter i hele, så
> afgiver de ikke så meget smag, ellers ville det jo bare være kardemomme
> creme brulee;)

Ja det kan jeg egentlig godt se.
Jeg er i gang med at lave dem nu, og de står til den sidste afkøling, inden
flamberingen.
Jeg har nok brugt lidt for lidt kardemomme da jeg valgte at bruge 3 hele
''musselorte''.
Men det ser vildt lækkert ud og dufter godt.
Glæder mig til desert i aften......