Lasagne i kølskab...?
Fra : Ukendt

Dato : 07-02-07 18:48

Hej,

I mandags lavede jeg en omgang lasagne. Det blev ikke spist op, så jeg satte
resten i køleskabet.
Nu er mit spørgsmål så, hvor lang tid kan det står i køleskabet, uden at
tage skabe (bakterier).

Kan det godt står til i morgen(torsdag)??? Eller er det "for lang tid"???

Mvh.
Søren

Fra : Søren

Dato : 07-02-07 22:16

"Søren Møller Mogensen" <smmatnesnegom.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> tage skabe (bakterier).
>
> Kan det godt står til i morgen(torsdag)??? Eller er det "for lang tid"???

Hej

Hvis du satte den i køleskabet med det samme kan den godt holde sig - men
det var nok bedst at du havde kommet resten i fryseren.

Søren

Fra : Max

Dato : 07-02-07 22:34

Hej Søren

> Nu er mit spørgsmål så, hvor lang tid kan det står i køleskabet, uden
> at tage skabe (bakterier).

Jeg har ingen skrupler med at det står i køleskabet en uge, spiste noget
i mandags der var mindst 6 dage gammelt og det fejlede ihvertfald ikke
noget. Forøvrigt er lasange en ret der vinder ved at blive gemt i
køleskabet.

--
Mvh Max

Fra : Brian

Dato : 07-02-07 22:51

og lasagne er genialt til at lave en dobbelt portion... og så fryse resten
i små portioner..
vildt nem mad i microen hvis man kommer sent hjem fra job..

/Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-02-07 23:16

"Søren Møller Mogensen" <smmatnesnegom.danmark> skrev i en meddelelse

> Kan det godt står til i morgen(torsdag)???

Jada!!!

> Eller er det "for lang
> tid"???

Nejda!!!

Du kan roligt spise af den på mandag også, hvor den garanteret smager mindst
lige så godt som i mandags.

Der er et udbredt hysteri med madvarers holdbarhed. Lugter din lasagne ikke
"forkert", kan du roligt spise den. Har den en lille "tanke", kan du stadig
roligt spise den, omend den så ikke længere er specielt velsmagende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 08-02-07 01:17

> [...]
> tage skabe (bakterier).
>
> Kan det godt står til i morgen(torsdag)??? Eller er det "for lang tid"???

Tre dage er nok ikke helt kriminelt. Men check lige før du spiser den(nu er
det sikkert for sent, men alligevel), at overfladen ikke er let slimet eller
trækker tråde når du rører den med en finger. Især (supermarkeds-)fars kan
indeholde mange sejlivede bakteriesporer, også efter tilberedning, der kan
udvikle sig på tre dage. Også selv om det er på køl. Har du lavet lasagnen
med friske tomater vil disse også indeholde sporer af jordbakterier, der er
utroligt sejlivede. Det er de samme bakterier, der gør at kogte kartofler i
køleskabet bliver slimede på ganske kort tid.

Mvh
Linde

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-02-07 10:10

"S¯ren M¯ller Mogensen" <smmatnesnegom.danmark> on onsdag 7. februar 2007
at 18:47 +0100 wrote:
>Kan det godt står til i morgen(torsdag)??? Eller er det "for lang tid"???

Det kan det sikkert sagtens, men det afhænger jo blandt andet af hvor
koldt dit køleskab er. Mit kører på mellem 1,5 og 2 grader og det
forlænger fødevarernes levetid betydeligt. Det er ikke en skrøne - det er
baseret på en række forsøg som Bioteknologisk Institut i Kolding lavede
for en del år siden. Her viste det sig at alene temperaturregulering kunne
fordoble en række fødevareres holdbarhed.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-02-07 13:15

On Thu, 08 Feb 2007 10:10:17 +0100, "Frank Løkkegaard"
<fl@net.dialog.dk> wrote:

>Det kan det sikkert sagtens, men det afhænger jo blandt andet af hvor
>koldt dit køleskab er. Mit kører på mellem 1,5 og 2 grader og det
>forlænger fødevarernes levetid betydeligt.

Helt sikkert... Jeg har sådan en 0-graders-skuffe i mit køleskab.
Hakket kød, skåret pålæg og andet der ellers ledt bliver lidt fesent
holder sig markant bedre og mere frisk hvis man lægger det dérned.

** Lars