The Prestige [Spoiler] - noget jeg ikke fo~
Fra : Peter Heide

Dato : 10-02-07 18:31

Så den forleden http://www.scope.dk/film.php?id=4848

Ikke Nolan's bedste . Memento er stadig no. 1 imho . Flot
soundtrack som minder en del om Wolfgang Voigt ( Gas)
hvilket gør det hele meget bedere.

Men der er en ting i filmen jeg ikke forstår. Især denne
scene :

Tesla (spillet af Bowie i hans bedste rolle siden Roeg filmen
i 1976 ) har bygget en "lyn-maskine" som Angier kan bruge
til sin forsvindings-nummer ; forsvinde og dukke lynhurtigt op
et andet sted i salen. Det er tilsyneladende endnu et fup-nummer.
Ryger igennem en lem i gulvet og med en dobbeltgænger. MEN
hvorfor ryger han ned i et glasbur med vand ? Endda
et rekvisit for et andet nummer inkl. smæklås i bedste
Houdini-stil . Under scenen uden publikum ?

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 10-02-07 19:44

> [...]
> et rekvisit for et andet nummer inkl. smæklås i bedste
> Houdini-stil . Under scenen uden publikum ?

Fordi han ikke kan have en kopi af sig selv rendende.

Mark

http://mark.gazel.dk/
http://wordpress.dk - til glæde for danske WordPress-brugere

Fra : Brian P

Dato : 10-02-07 20:38

On Feb 10, 6:30 pm, "Peter Heide" <phe...@ofir.dk> wrote:
> [...]
> et rekvisit for et andet nummer inkl. smæklås i bedste
> Houdini-stil . Under scenen uden publikum ?

Tip: Prøv at være vågen næste gang, du går i biografen.

SPOILER

*
*
*
*
....det er sådan han eliminerer kloner af sig selv (og måske sig selv,
for han ved jo ikke, om det er ham selv eller klonen, der ender i
vandtanken).

Langt ude sådan rent plotmæssigt, hvis du spørger mig. Men man kan jo
(endnu..) slippe afsted med ganske meget, når man hedder Christopher
eller Jonathan Nolan og egentlig i overensstemmelse med filmens
postulat om, at publikum vil forføres.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-02-07 01:29

> ...det er sådan han eliminerer kloner af sig selv (og måske sig selv,
> for han ved jo ikke, om det er ham selv eller klonen, der ender i
> vandtanken).

Jow, han begår faktisk selvmord hver aften. Klonen dukker op et andet sted.
Siden første forestilling har han faktisk været en klon. Sådan forstår jeg
det.

> [...]
> (endnu..) slippe afsted med ganske meget, når man hedder Christopher
> eller Jonathan Nolan og egentlig i overensstemmelse med filmens

Jep.

Are you watching closely?

Fra : Peter G

Dato : 11-02-07 12:19

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> writes:

> Jow, han begår faktisk selvmord hver aften. Klonen dukker op et andet
> sted. Siden første forestilling har han faktisk været en klon. Sådan
> forstår jeg det.

Min tolkning er, at det var variabelt om han blev stående på scenen og klonen
teleporteret et stykke væk i skabelsesprocessen, eller vice versa. En
sætning Jackman kommer med, understøtter dette.

Den ændrer et vigtigt præmis fra naturlig fysik og indfører et
sci-fi element der er lidt for "deus ex machine" til min smag. Men,
dramatisk set, en glimrende film.

--
Med venlig hilsen, Peter.

Toppostere bliver konsekvent ignoreret!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-02-07 16:36

"Peter G" <pg@fabel.dk> writes:

> Min tolkning er, at det var variabelt om han blev stående på scenen og klonen
> teleporteret et stykke væk i skabelsesprocessen, eller vice versa. En
> sætning Jackman kommer med, understøtter dette.

Glem det. Det er uvigtigt. der er ingen forskel. Der er to identiske
udgaver af ham efter tricket - den ene dør. Således spejler den scenen
i starten hvor han i sit hovmod dræber sin elskede på samme måde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I så fald er din mening objektivt
The RockBear. ((^)) forkert. Efter min mening."

Fra : Peter G

Dato : 12-02-07 01:20

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Glem det. Det er uvigtigt. der er ingen forskel. Der er to identiske
> udgaver af ham efter tricket - den ene dør.

Det var nu heller ikke fordi jeg fandt det overmåde vigtigt for
historien, men jeg mente det udgjorde et spændende element i forhold til
hvor meget hans kloner var lig ham; om de også havde hans minder,
evner, intentioner, samt dedikation til at forsætte tryllenummeret.

> Således spejler den scenen i starten hvor han i sit hovmod dræber sin
> elskede på samme måde.

_Han_ dræber hende? Jeg antog at de var det nye knob, der gjorde
forskellen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-02-07 07:11

"Peter G" <pg@fabel.dk> writes:

> [...]
> hvor meget hans kloner var lig ham; om de også havde hans minder,
> evner, intentioner, samt dedikation til at forsætte tryllenummeret.

Jeg forstår det sådan, at det er eksakte kopier.

> _Han_ dræber hende? Jeg antog at de var det nye knob, der gjorde
> forskellen.

Ja. Et knob, som han vælger at bruge. Og det føler han skyld
overfor. Det er det eneste, der giver dramaturgisk mening.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Fra : Peter G

Dato : 12-02-07 10:09

> Jeg forstår det sådan, at det er eksakte kopier.

Ved nærmere eftertanke tror jeg også det er fordi jeg godt kan lide den
detalje at maskinen _kunne_ være så upålidelig at den enten
teleporterede original eller klon. Det giver det lige en ekstra tand af
eksistentialistisk spænding i bedste 'russisk roulette'-stil.

> Ja. Et knob, som han vælger at bruge. Og det føler han skyld
> overfor. Det er det eneste, der giver dramaturgisk mening.

Ah, men det er jo Bale/Borden der binder knobet. Det har Jackman/Angier
intet med at gøre.
Deraf hele problematikken med at Angier prøver at få Borden til at
huske/indrømme hviket knob han bandt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-02-07 16:35

> [...]

> Jow, han begår faktisk selvmord hver aften. Klonen dukker op et andet
> sted. Siden første forestilling har han faktisk været en klon. Sådan

Præcis - det med "om det er mig eller min kopi der dør" er mere en
eksistentialistisk tanke.

Jeg er ærgerlig over, at de ikke holder sig til mulige tryllenumre,
for det gør de jo indtil Tesla dukker op som troldmand, men det er så,
hvad det er - fortællingen om manden, der nat efter nat, i alt 100
gange, hævner sig på sig selv, fordi han engang dræbte den kvinde, han
elskede, er jo smuk.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 15-02-07 15:31

On 11 Feb 2007 16:34:43 +0100, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

> [...]
>hvad det er - fortællingen om manden, der nat efter nat, i alt 100
>gange, hævner sig på sig selv, fordi han engang dræbte den kvinde, han

Det er muligt, det har bare ikke noget med The Prestige at gøre.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-02-07 15:46

Jesper Lauridsen <rorschak@sorrystofanet.dk> writes:

> Det er muligt, det har bare ikke noget med The Prestige at gøre.

Nej. Det bliver desværre en langt svagere historie, når det ikke var
Angier, der bandt den knude. Man kan selvfølgelig sige, at han føler
skyld over at have overladt sin kone til Borden, der slår hende ihjel
og ikke vil indrømme det, men det andet fungerede imho bedre.

Dumme plot.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-02-07 23:43

> [...]
> skyld over at have overladt sin kone til Borden, der slår hende ihjel
> og ikke vil indrømme det, men det andet fungerede imho bedre.

Det er jo én af de scener, hvor der foregår noget mimik mellem Borden og
konen, hvor det ikke er til at sige om hun er med på den nye knude eller ej.
Hun ryster i hvert fald ikke på hovedet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-02-07 00:27

> [...]

> og konen, hvor det ikke er til at sige om hun er med på den nye knude
> eller ej. Hun ryster i hvert fald ikke på hovedet.

Det er jo ikke relevant om hun accepterede eller ej. Det var Borden,
der valgte at binde den nye knude.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Remember, always be yourself.
The RockBear. ((^)) Unless you suck."

Fra : Rane

Dato : 14-02-07 10:40

On Sun, 11 Feb 2007 01:29:22 +0100, "Mark Thomas Gazel"
<markgazel@hotmail.com> wrote:

>Jow, han begår faktisk selvmord hver aften. Klonen dukker op et andet sted.
>Siden første forestilling har han faktisk været en klon. Sådan forstår jeg
>det.

Ja, da han afprøvede maskinen oppe hos Tesla, var det vist klonen der
skød den 100% originale Angier. Sådan opfattede jeg det i hvert fald.
Så faktisk har han været en klon lige siden han opdagede at maskinen
virkede.

Fra : Brian P

Dato : 10-02-07 20:54

On Feb 10, 6:30 pm, "Peter Heide" <phe...@ofir.dk> wrote:

> Tesla (spillet af Bowie i hans bedste rolle siden Roeg filmen
> i 1976 )

Let's face it, Bowie er ikke nogen god skuespiller (hvilket var en af
grundene til, at han var perfekt i Twin Peaks: Fire Walk With Me, hvor
han spillede Dale Coopers forsvundne forgænger, som ingen vist
nogensinde har savnet).

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-02-07 01:26

> [...]
> grundene til, at han var perfekt i Twin Peaks: Fire Walk With Me, hvor
> han spillede Dale Coopers forsvundne forgænger, som ingen vist

Jeg må indrømme, at jeg synes, han gjorde det godt.

Fra : Tue Sørensen

Dato : 11-02-07 11:36

On 11 Feb., 01:29, "Mark Thomas Gazel" <markga...@hotmail.com> wrote:

> Jow, han begår faktisk selvmord hver aften. Klonen dukker op et andet sted.
> Siden første forestilling har han faktisk været en klon. Sådan forstår jeg
> det.

Han ved jo ikke om det er originalen eller kopien, der drukner.

Læg mærke til at han udførte "tricket" foran publikum 100 aftener, og
til sidst i filmen ser man en lang række vandtanke, allesammen med
hans lig i... Jeg tror faktisk der er mange, der har overset denne
pænt vigtige detalje. Mange har troet at filmen handlede om tricks,
men Tesla's maskine skabte faktisk rigtige kopier af Jackman's figur.
Det er en sci-fi film, ikke kun en tryllekunstner-film.

- Tue

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-02-07 12:39

> Han ved jo ikke om det er originalen eller kopien, der drukner.

Jo. Jeg mener faktisk, han begår selvmord hver aften og ikke ved om maskinen
rent faktisk laver en kopi. Ellers ville faldlemmen og den sindrige
drukneanordning være ligegyldig. Men filmen er fuzzy om det.

> [...]
> men Tesla's maskine skabte faktisk rigtige kopier af Jackman's figur.
> Det er en sci-fi film, ikke kun en tryllekunstner-film.

Jo, jeg så skam kopierne og en sidste prås gik op for mig dér. At det var
vandtankene med ligene, der blev kørt væk hver aften, og ikke maskinen.