Engelske dramaer/komedier
Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 09-02-07 20:12

Nå men nu synes jeg så det er på tide at tage fat i en ny film kategori,
eller en ny landsdel. Jeg har i de sidste år, forsøgt at få set en del
asiatiske film, og det vil jeg blive ved med, for der kommer meget godt
derfrá.

Men jeg er begyndt at overveje om ikke også jeg skal stille næsen mod
England. Synes flere af de bedste dramaer og komedier jeg har set er derfra.
Ved godt det er et stort område, men hvis vi siger engelske film, og jeg kan
lide følgende:

- Billy Elliot
- Et dristigt kys
- fire bryllupper og en begravelse
- Full Monty
- Gosford Park
- The Remains of the day

hvad skal jeg så give mig i kast med. Ved godt det er bredt, men jeg mangler
bare lidt inspiration, så kom med nogle titler på nogle typiske engelske
film. Fx overvejer om ikke jeg skal se noget mere Ken Loach.

Mvh. BK

It's only pain, it only hurts. I'm only down on the floor, where I've been
before, and I'll be here again.

Fra : Holst

Dato : 09-02-07 20:23

Brian, Rikke og Kristian wrote:

> hvad skal jeg så give mig i kast med. Ved godt det er bredt, men jeg mangler
> bare lidt inspiration, så kom med nogle titler på nogle typiske engelske
> film.

James Bond måske. Han er da vist engelsk.

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 09-02-07 21:50

> James Bond måske. Han er da vist engelsk.

James Bond...ja ham har jeg vist aldrig set, ham må jeg prøve...er det drama
eller mere komedie???

Fra : Holst

Dato : 09-02-07 22:03

Brian, Rikke og Kristian wrote:

> James Bond...ja ham har jeg vist aldrig set, ham må jeg prøve...er det drama
> eller mere komedie???

Det er vel en actionkomedie.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-02-07 23:07

Brian, Rikke og Kristian skrev:

> [...]
> jeg mangler bare lidt inspiration, så kom med nogle titler på nogle
> typiske engelske film. Fx overvejer om ikke jeg skal se noget mere

God idé. Hos Loach er "Kes" fra 1969 et tidligt hovedværk, men ellers
skal det bedste eller i hvert fald mest succesrige findes i de nyere
værker efter 1990, for eksempel "Land and Freedom", "Bread and Roses"
og ikke mindst "My Name Is Joe", som blandt andet vandt både Robert og
Bodil-priser. Af de seneste film var jeg ligesom dig begejstret for
"Et dristigt kys" og knap så glad for "Sweet Sixteen". Cannes-vinderen
"The Wind That Shakes the Barley" er i biografen i starten af næste
måned.

I omtrent samme ende af skalaen findes man Mike Leigh, som er kendt
for sin improvisationsmetode, og hvor man kunne fremhæve titler som
"Naked", "All or Nothing" og især den fremragende "Hemmeligheder og
løgne".

Special mention til Tim Roths eneste film som instruktør, "The War
Zone", som er noget af det grummeste, jeg har set på film.

Andre titler kan selvfølgelig udledes af din liste: Stephen Daldry
instruerede "Billy Elliot", men også "The Hours"; Richard Curtis skrev
"Fire bryllupper", men også "Notting Hill", "Bridget Jones", "Love
Actually" og den gode tv-film "Girl in the Café"; "Resten af dagen" er
en af James Ivorys mange romanfilmatiseringer, hvoraf de bedste er
"Værelse med udsigt", "Maurice" og "Howards End".

Anthony Hopkins var også god i C.S. Lewis-filmen "Shadowlands",
instrueret af Richard Attenborough, som også lavede "Gandhi". Og så er
vi næsten ovre i David Leans store film, som dog ligger ret langt fra
de titler, du nævner.

Den charmerende komediestil fra "Fire bryllupper" genfinder jeg
personligt bedst i moderne filmatiseringer af Jane Austen som i Ang
Lees "Fornuft og følelse", eller for den sags skyld af Shakespeare som
i Kenneth Branaghs udgave af "Stor ståhej for ingenting".

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 10-02-07 09:17

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Et dristigt kys" og knap så glad for "Sweet Sixteen". Cannes-vinderen
> "The Wind That Shakes the Barley" er i biografen i starten af næste

Dem vil jeg give mig i kast med...håber jeg kan få arrangeret en bif tur, så
jeg kan se "The wind that..."

> [...]
> for sin improvisationsmetode, og hvor man kunne fremhæve titler som
> "Naked", "All or Nothing" og især den fremragende "Hemmeligheder og

Ja ham skal jeg nok også igang med

> [...]
>
> Andre titler kan selvfølgelig udledes af din liste: Stephen Daldry
> instruerede "Billy Elliot", men også "The Hours";

The Hours synes jeg slet ikke fik fat i mig så godt som Billy Elliot gjorde,
men har set the Hours

Richard Curtis skrev
> "Fire bryllupper", men også "Notting Hill", "Bridget Jones", "Love
> Actually" og den gode tv-film "Girl in the Café";

Ja de andre er også ok, men humoren i Fire bryllupper, er alligevel mere min
stil end i de andre.

"Resten af dagen" er
> en af James Ivorys mange romanfilmatiseringer, hvoraf de bedste er
> "Værelse med udsigt", "Maurice" og "Howards End".

Howards End skal jeg også have set.

> [...]

> følelse", eller for den sags skyld af Shakespeare som i Kenneth Branaghs

Ja fornuft og følelse er også en dejlig film. Kenneth Branaghs har jeg
aldrig rigtig givet mig i kast med, men måske jeg skulle prøve.

bk

Fra : Max

Dato : 09-02-07 23:16

Hej

> derfra. Ved godt det er et stort område, men hvis vi siger engelske
> film, og jeg kan lide følgende:

Typisk engelsk

Merry Christmas Mister Lawrence

--
Mvh Max

Fra : Jesper

Dato : 10-02-07 00:13

Brian, Rikke og Kristian <brauner.kjeldsen@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE>
wrote:

> [...]
> bare lidt inspiration, så kom med nogle titler på nogle typiske engelske
> film. Fx overvejer om ikke jeg skal se noget mere Ken Loach.

The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain
http://www.imdb.com/title/tt0112966/

kan varmt anbefales
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-02-07 22:24

> [...]
> jeg mangler bare lidt inspiration, så kom med nogle titler på nogle
> typiske engelske film. Fx overvejer om ikke jeg skal se noget mere

Jeg er en stor fan af Julie Walters . Hun er en dejlig dame. Jeg kan
anbefale "Calendar Girls" og "Ahead Of The Class". I "Calendar Girls"
medvirker bl.a. også Helen Mirren og John Alderton fra "Upstairs
Downstairs". Jeg går ud fra at du har set alle "Harry Potter" filmene.
Jeg glæder mig allerede til den næste kommer.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 10-02-07 23:57

> [...]
> Downstairs". Jeg går ud fra at du har set alle "Harry Potter" filmene. Jeg
> glæder mig allerede til den næste kommer.

Jeps Harry Potter er fin underholdning, og Calendar Girls var også rigtig
sød.

Fra : Tue Sørensen

Dato : 11-02-07 11:47

On 10 Feb., 09:17, "Brian, Rikke og Kristian"
<brauner.kjeld...@mail.dkFJERNVENLIGSTDETTE> wrote:
> [...]

Det er nok en udmærket idé.

> Dem vil jeg give mig i kast med...håber jeg kan få arrangeret en bif tur, så
> jeg kan se "The wind that..."

> Ja ham skal jeg nok også igang med

Check hans filmografi på IMDb. Han har lavet flere gode.

> Richard Curtis skrev
>
> Ja de andre er også ok, men humoren i Fire bryllupper, er alligevel mere min
> stil end i de andre.

Måske er Keeping Mum (med bl.a. Rowan Atkinson) mere i den retning...?

> Howards End skal jeg også have set.

Efter min mening den suverænt bedste af Merchant/Ivory-filmene - tæt
efterfulgt af Room With A View (men det er også fordi jeg godt kan
lide Helena Bonham-Carter - prøv og Lady Jane med hende. Der er også
Patrick Stewart og alt muligt i!).

> Kenneth Branaghs har jeg
> aldrig rigtig givet mig i kast med, men måske jeg skulle prøve.

Ja, så bliver det vist heller ikke meget mere engelsk! Jeg kan
sagtens anbefale ham. Også i f.eks. Peter's Friends.

Kan også tilslutte mig anbefalingen af Hugh Grant/Tara Fitzgerald i
både The Englishman That Went Up A Mountain..., og Sirens.

Og ellers ser du vel Doctor Who...

- Tue