Anbefaling af synkroniseringsprogram
Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-07 23:30

Kan nogen anbefale et godt program til at synkronisere indholdet af sin
harddisk med en ekstern harddisk? Hidtil har jeg brugt Carbon Copy
Cloner, men jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Jeg kan ikke
installere Psync. Kan det passe, at det ikke virker under Intel? Jeg
har SilverKeeper fra LaCie. Jeg har også lidt indtryk af, at det er en
grafisk brugerflade til et Unix-program, men det er måske forkert? Det
er bare for at have en kopi af min harddisk. Gerne bootable. Det er
trods alt hurtigere og nemmere end at skulle gendanne en rigtig back-up.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Karl Antz

Dato : 09-02-07 23:58

> [...]
> er bare for at have en kopi af min harddisk. Gerne bootable. Det er
> trods alt hurtigere og nemmere end at skulle gendanne en rigtig back-up.

SuperDuper!

.... det hedder programmet altså

<http://www.shirt-pocket.com/>

Bruger de samme unixkommandoer som CCC, men har psync indbygget så du
ikke ser noget af det. Med en meget simpel brugeroverflade.

Det koster 169.89 DKK - det står der ovenikøbet på website't, og jeg
synes det er alle pengene værd.

Men så skal du altså ikke glemme at Leopard snart kommer - og den har en
ekstremt fleksibel backup indbygget.

Så hvis du ikke kan vente, køb superduper - hvis du _kan_ vente, så
byder Leopard på alt det du har brug for og mere til, hvad angår backup

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-07 10:15

On 2007-02-09 23:57:54 +0100, karl@antz.dk (Karl Antz) said:

> [...]
>
> Så hvis du ikke kan vente, køb superduper - hvis du _kan_ vente, så
> byder Leopard på alt det du har brug for og mere til, hvad angår backup

Tak. Det kendte jeg slet ikke. Det er ikke for at være utålmodig.
Problemet er, at jeg har fået ny computer. Jeg klonede harddisken fra
min gamle til en ekstern disk med Carbon Copy Cloner (CCC). Samtidig
havde jeg min gamle computer, så jeg havde data i to eksemplarer. Jeg
har nu lagt det hele over på den nye og slettet det fra den gamle. Nu
viser det sig, at den nye er i stykker og skal byttes. Jeg skal derfor
have de nye data over på en ekstern harddisk. Jeg har så opdaget, at
jeg ikke kan få CCC til at virke. Samtidig skal jeg jo slette min nye
computer og aflevere den, før jeg kan få den byttet til en ny. Jeg har
altså ikke et eksemplar af mine data liggende på nogen computer, men
har kun den eksterne harddisk. Det er jo lidt utrygt.
   Hidtil har jeg lavet backup på cd'er, men der er snart for mange data
til, at det er overkommeligt. Til gengæld kommer jeg i skrivende stund
i tanker om, at der jo er dvd-brænder i de her nymodens computere. Jeg
skulle måske bare købe et par dvd'er og lave en ekstra backup på. Så
skal der jo ikke så mange diske til.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-02-07 22:36

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> SuperDuper!

Det kan jeg kun bakke op om. Jeg brugte, som Henrik, Carbon Copy Cloner
tidligere, men det lavede fejl af og til eller "glemte" nogle gange en
scheduled backup hvis der kørte nogle programmer etc.

Købte SuperDuper og det kører helt perfekt. Prisen er jo også ganske
rimelig

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-07 00:22

On 2007-02-10 22:35:53 +0100, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> [...]
> scheduled backup hvis der kørte nogle programmer etc.
>
> Købte SuperDuper og det kører helt perfekt. Prisen er jo også ganske

I er flere, der har anbefalet det, så jeg har lige prøvet at hente det.
Det ser godt nok rigtig godt ud. Der er også en god og letforståelig
manual med. Man må endda bruge det i en gratis udgave med simplere
funktioner, så jeg kan da lige prøve det lidt først.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-07 00:25

Hej Henrik

Der er mange forskellige programpakker, der kan lidt af hvert, alt fra
fuldstændige bootable backups til opdateringer. Jeg har prøvet mange af
dem, og 'sjovt nok' så er de nærmest specificeret til hvert sit formål...

De programmer, jeg synes, er de bedste er - i prioriteret rækkefølge.
1, Synchronize! Pro X 5.x (commercial, PPC/Intel)
Kan lave fuld backup, scheduled backup, scheduled sync, scheduled update
af både diske, mapper og filer, samt lave full bootalbe copies /
backups. Men den er halvdyr $99,95USd + evt. 2-års opd. garanti til
yderligere $40USd Demo kan hentes her
http://www.qdea.com/pages/pages-sprox/sprox1.html
2, Intech Speedtools Utilities 2.5 (commercial, universla binary)
Udover et hamrende godt og hurtigt backup program QuickBack - har denne
pakke en masse hjælpeprogrammer til både reparation, måling og test -
inkl. SMART status check på harddiske, der ikke er understøttet af OS X.
Den er hurtig. - Det tog her ca. 45 min. for at lave en bootable backup
af ca. 35gb! - fra disk til disk internt. Programmet har også scheduled
sync/backup. Desværre er den ligeså dyr som Synchronize! Pro. Pt. har de
dog tilbud til $89,95USd
http://www.speedtools.com/STUS.shtml
3, SuperDuper 2.1.3 (shareware)
Godt og rimeligt hurtigt program - ligeledes med brugerdefineret valg af
både sync, backup, clon m.m.. Har kun prøvet den et par gange. Den
gjorde et godt stykke arbejde, men ikke så hurtig som
QuickBack/SpeedTools. Men den er billig - koster kun 189,89Dkr.
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html
4, LaCie Silverkeeper 1.1.4 (freeware)
Godt program til backup. Har ligeledes scheduled settings. - MEN -
selvom de skriver, at den kan lave bootable backups, så er det en
sandhed med meget store modifikationer. Det virker simpelthen ikke!
http://www.lacie.com/silverkeeper/

mvh. Erik Richard

Henrik Münster wrote:
> [...]
> er bare for at have en kopi af min harddisk. Gerne bootable. Det er
> trods alt hurtigere og nemmere end at skulle gendanne en rigtig back-up.

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-07 10:19

On 2007-02-10 00:25:15 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> selvom de skriver, at den kan lave bootable backups, så er det en
> sandhed med meget store modifikationer. Det virker simpelthen ikke!

Hej Erik Richard

Tak for rådene. Jeg vil lige se på dem. Måske vil jeg lige teste
Silverkeeper lidt, for den har jeg fakisk liggende. Jeg ville bare
gerne have klonet min harddisk, så jeg let og hurtigt kunne føre data
over på en ny computer. Den behøver ikke som sådan at være bootbar, men
det var jo smart, hvis Apples indbyggede program selv kunne føre data
over. Det kan man jo fra en ekstern FireWire-disk som f.eks. en Mac
bootet som FireWire-harddisk. Mit problem er, at min nye computer skal
byttes, og så har jeg jo ikke en gammel computer med data på, som jeg
kan overføre fra. Jeg har jo ikke et lager af ekstra computere. Vi har
selvfølgelig 4-5 computere i familien, men der er ikke plads på de
andres harddiske. Det er jo bærbare computere, så harddiskene ligger
kun på 60-80 GB. Og det er ikke så ligetil at skifte dem til en større.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-07 08:20

> [...]
> Silverkeeper lidt, for den har jeg fakisk liggende. Jeg ville bare
> gerne have klonet min harddisk, så jeg let og hurtigt kunne føre data

Det kan du gøre med Apples eget diskværktøj. Brug fanebladet "Gendan".

> Den behøver ikke som sådan at være bootbar

Det er den hvis du bruger diskværktøj.

>, men
> det var jo smart, hvis Apples indbyggede program selv kunne føre data
> over.

Du kan bruge apples "Overførselsassistent" til at køre eks
brugerkonti netværksopsætningf og programmer tilbage fra den klonede
disk.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-07 17:48

On 2007-02-11 08:20:28 +0100, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det kan du gøre med Apples eget diskværktøj. Brug fanebladet "Gendan".

> Det er den hvis du bruger diskværktøj.

Jeg ved det godt. Jeg har brugt Diskværktøj til at lave en klon. Jeg
kunne bare godt tænke mig et program, der efterfølgende kunne nøjes med
at overføre de ændrede filer fra harddisken til klonen. Så kunne man jo
lave en daglig klon, som var let at hurtig at gå tilbage til, hvis ens
computer bryder sammen. Det er jo bøvlet at læse alting ind fra en
backup på 50 cd'er. Jeg synes også, det er lidt langvarigt at skulle
kopiere hele harddisken hver aften. Det er trods alt nogle GB nu om
dage, og så har jeg endda ikke ret mange data.

> Du kan bruge apples "Overførselsassistent" til at køre eks
> brugerkonti netværksopsætningf og programmer tilbage fra den klonede
> disk.

Ja, den er bare smart. Man kan slet ikke se, man har fået ny computer.
Den nye er sat op fuldstændig som den gamle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich Ottosen

Dato : 13-02-07 00:33

> Ja, den er bare smart. Man kan slet ikke se, man har fået ny computer.
> Den nye er sat op fuldstændig som den gamle.

Da jeg skulle have en afløser for min TiBook prøvede jeg det samme.
Resultat: sad med en og den gamle, begge _uden_ indstillinger. Men jeg
må jo have gjort noget forkert?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-07 16:07

On 2007-02-13 00:32:48 +0100, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> Da jeg skulle have en afløser for min TiBook prøvede jeg det samme.
> Resultat: sad med en og den gamle, begge _uden_ indstillinger. Men jeg
> må jo have gjort noget forkert?

Ja, der skulle jo nødig ændres noget på en gamle. Jeg kopierede alt
over på en eksterne FireWire-harddisk, før jeg fik det lagt over på den
nye. På den måde sikrede jeg jo, at der ikke blev ændret noget på den
gamle computer ved en fejl.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-02-07 23:23

> [...]
> over på en eksterne FireWire-harddisk, før jeg fik det lagt over på den
> nye. På den måde sikrede jeg jo, at der ikke blev ændret noget på den

Jeg havde forbundet de to computere direkte. det har måske været min
fejl?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-07 01:04

On 2007-02-14 23:22:38 +0100, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> Jeg havde forbundet de to computere direkte. det har måske været min
> fejl?

Nej, ikke hvis du husker, at den gamle skal startes som en
firewire-harddisk. Og selvfølgelig at du forbinder computerne med et
firewire-kabel. Når den gamle computer startes som en
firewire-harddisk, virker den bare som en ekstern harddisk uden nogen
form for intelligens. Jeg brugte i stedet en almindelig ekstern
firewire-harddisk, hvor jeg havde lavet en bootbar klon af min
harddisk. Det burde gå ud på et.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-02-07 22:59

> [...]
> form for intelligens. Jeg brugte i stedet en almindelig ekstern
> firewire-harddisk, hvor jeg havde lavet en bootbar klon af min

Tak, Henrik. Måske har jeg gjort det omvendt? Husker det ikke.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jesper

Dato : 10-02-07 14:42

> [...]
> er bare for at have en kopi af min harddisk. Gerne bootable. Det er
> trods alt hurtigere og nemmere end at skulle gendanne en rigtig back-up.

må jeg anbefale ditto i terminalen?
skriv i termialen:
ditto
indsæt mellemrum
træk disken du kopiere fra ind i terminalvinduet
træk disken/mappen du kopiere til ind i terminalvinduet
slet ekstra mellemrum
retur
--
§ 9 Ved aftalens ophør skal bygningen afleveres i ren- og
ryddeliggjort stand.