Spam
Fra : Lasse

Dato : 10-02-07 23:07

Hej alle gurus,

Jeg modtager hver dag enorme mængder af spam-mail. Jeg har i den forbindelse
tænkt på, om man ikke kunne "ramme" det sted, hvor de kommer fra. Her er en
header fra en tilfældig en, som jeg fik i dag:

From: "Walter" <peter@interstatelione.com>

Mit spørgsmål er nu:

1. Er den blevet sendt fra en tilfældig PC, hvor ejeren har fået virus. Det
ser jo ud som om den der sendt fra en PC.

2. Hvis den ikke er det - kunne man så gøre noget for at "ramme" afsenderen
med noget infamt software, eller kunne man hænge hende ud på nette?

3. Hvad synes du vi skal gøre ved det alt om sig gribende spam problem. Det
er jo godt nok, at vi bruger spanfilttre, men det æder jo også enorme
ressourcer på nettet.

MVh Lasse

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-02-07 08:01

Lasse skrev:

> Jeg modtager hver dag enorme mængder af spam-mail.

Velkommen i klubben.

> 1. Er den blevet sendt fra en tilfældig PC, hvor ejeren har
> fået virus. Det ser jo ud som om den der sendt fra en PC.

Størstedelen af skidtpost udsendes formodentlig via botnets: horder af
pc'er som er inficeret med virus eller malware, og som styres centralt.
Der er skrevet en del artikler om det - prøv at søge på "botnets spam"
el.lign.

> 2. Hvis den ikke er det - kunne man så gøre noget for at
> "ramme" afsenderen med noget infamt software, eller
> kunne man hænge hende ud på nette?

Hvis man orkede det, kunne man klage til de webhoteller, eller hvem det
nu er, der lægger servere til spammernes salgssteder. I praksis får jeg
for meget skidtpost til at jeg gider at gøre noget ved det længere. Den
eneste undtagelse er hvis jeg bliver spammet af danske spammere - så
ryger der en klage afsted til forbrugerombudsmanden med det samme.

> 3. Hvad synes du vi skal gøre ved det alt om sig gribende spam
> problem. Det er jo godt nok, at vi bruger spanfilttre, men
> det æder jo også enorme ressourcer på nettet.

Opdrage folk, dvs. modtagerne af skidtpost, til under ingen omstændigheder
at købe noget hos en spammer. Vi ser kun skidtpost fordi folk køber de
annocerede produkter (eller er dumme og grådige nok til at tro på 419-
scams).

Og så kunne folk med inficerede maskiner passende holde deres maskiner
rene så de ikke deltager i botnets.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup