Hjælp til tydning i kirkebog
Fra : Hvornum

Dato : 19-01-07 17:22

Hej gr.

Det er ikke let at tyde, når man ikke er vant til det, så er der en der vil
kikke på denne:

Randers - Onsild - Hvornum kirkebog 1814 - 1834 opslag 9, sidste dreng

Søn: Christen (født 7. oktober 1816) - men dåben er pub. 1818?
Far: Christen Christensen
Mor: Anne Jensdatter

Og her kan jeg ikke tyde mere, her i blandt faderne

Kan en hjælpe?

Mvh

Max Hvornum

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 20-01-07 09:47

"> Det er ikke let at tyde, >

Næhhh det må du nok sige

> Søn: Christen (født 7. oktober 1816) - men dåben er pub. 1818?
> Far: Christen Christensen
> Mor: Anne Jensdatter
-----------
Dette er ikke endegyldigt, men måske en begyndelse:

1) Ja, dåben blev publiceret 23. marts eller 2. påskedag.
2) Fadderne: Jens Sørensen S-rsdatter (?) indsidder hos svigerforældrene
Jens Stær - en husmand paa Trinderup gods - moderen (plus noget
uforståeligt: Wæ . .)

Måske andre kan komme tættere på? og kan sætte nogle kommaer så der kan
dannes en mening.
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : N/A

Dato : 25-01-07 10:51

Fra : N/A

Dato : 25-01-07 10:51

Fra : Karen

Dato : 25-01-07 10:51

Det minder om det svar jeg har givet længere oppe, men det er da
usædvanligt, at Moderen er uægte - Barnet angives jo til at være Ægte
mvh
Karen

Fra : Hvornum

Dato : 29-01-07 21:50

Frede, det ser ud af noget, som jeg kan bruge, jeg takker mange gange.
Men Frede og I andre, hvordan gør I?
Har I sidet og kikket Jer blinde på den måde præsterne dengang skrev?

Men det er flot, at der er nogle der i dag også kan læse deres håndskrift
fra dengang.

Mvh

Max Hvornum - 4623

Fra : Henning Christensen

Dato : 30-01-07 06:12

> [...]
> Har I sidet og kikket Jer blinde på den måde præsterne dengang skrev?
>
> Men det er flot, at der er nogle der i dag også kan læse deres håndskrift

Hej Max!

Vi er en gruppe på 15 - 20 medlemmer af "Slægtshistorisk Selskab for
Østsjælland", der mødes hver anden onsdag på en skole i Køge for at hjælpe
hinanden med at tyde de vanskelige tekster, og ikke mindst at lære datidens
sprogbrug. Det er meget lærerigt.
Jeg har selv deltaget i mere end 10 år, og lærer stadig noget nyt.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Henning Christensen

Dato : 30-01-07 16:09

"Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> datidens sprogbrug. Det er meget lærerigt.
> Jeg har selv deltaget i mere end 10 år, og lærer stadig noget nyt.

Hej igen!

Sætningen "Mon ikke andre slægtshistoriske foreninger har noget lignende?",
som skulle have været med i ovenstående, blev vist i mit hoved.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Hvornum

Dato : 04-02-07 13:04

Hej Henning

Det lyder spændende, måske jeg skulle/kan komme med en gang?
Det kunne jo være jeg kunne lære noget.

Mvh

Max